Hjälp mig välja tält.

Jag har läst på massvis och försökt navigera tältdjungeln så gott jag kan men det är inte helt enkelt så därför hoppas jag på lite synpunkter och hjälp ifrån andra mer insatta personer.

Det jag letar efter är ett tält för två personer, jag kommer säkerligen oftast använda det ensamt men sambon lär säkert hänga med ut ett par gånger och då är det trevligt om båda får plats men då jag oftast är ensam så är låg vikt ett stort plus.

Användningsområde: jag kommer i år främst använda det på vandringar i skåne, men nästa år har jag planer på att spendera en del tid i fjällen och siktar bland annat in mig på att gå fjällräven classic. Jag har ingen lust att behöva köpa en massa tält över de närmaste åren utan tänker mig istället satsa på ett av hyfsad kvalité redan från början. Jag har dock inga planer på att använda tältet under vintern så det räcker nog väl om det är ett tre säsongstält.

Jag är dock inte gjord av pengar så de riktiga topptälten går bort direkt, övre gränsen för min budget är kanske 2500-3500 kronor.

I alla fall, här är de tält jag har tittat på och mina kommentarer kring dem.

Vaude Hogan Ultralight
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vaude_hogan_ultralight.html
Bra pris, känns som ett budget alternativ och egentligen kanske det räcker för mina användningsområden. Hyfsat låg vikt. Absiden känns lite liten, men det gör den på alla tält jag kollat på.

Vaude Odyssee
http://www.ultralightoutdoorgear.co...kin_tent_with_free_groundsheet_protector.html
Lite dyrare £250 men golvskydd ingår. Behövs ett golvskydd till tält eller är det bara onödiga kronor och gram? känns som att sovlängden är lite dålig (205 cm, jag är 180). Väger en aning mer, så vad gör egentligen det här till ett bättre tält än Hogan?


Vaude Power Taurus UL
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vaude_power_taurus_ul_2_person_2_skin_tent.html
Känns stabilare än Hogan och har bättre sovlängd än Odyssee väger lite mer men fortfarande under 2kg. Lite större absid än Hogan, räcker det för att laga mat i?


Eller ska jag gå upp lite i pris och istället välja mellan dessa tunneltält? De är båda mycket lättare men är ett kilo i vikt verkligen värt de pengarna, kanske bättre att visa att man är i god form och släpa på ett extra kilo. Å andra sidan så bjuder tunneltälten på bättre absider. (eller borde man kanske gå på självstagande bara för att det är mer flexibelt om man till exempel i fram tiden får för sig att börja paddla och ha sig?)

Terra Nova Laser Competition 2
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/terra_nova_laser_competition_2.html

Vaude Power Lizard
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/vaude_power_lizard_ultralight_tent.html


Jag är ytterst tacksam för alla synpunkter på de olika tälten precis som förslag på helt andra tält.
 
Kika lite på Arctic alpine design Veloce från northstar. Det borde matcha din kravspec ganska bra och de tidigare tälten från Northstar har fått ganska bra kritik (jag har själv ingen erfarenhet av dessa modeller).
 
Jag har sovit i ett Vaude Ultralight. Man kan säkert få plats med två även om det blir VÄLDIGT trångt. Er packning kommer dock att få ligga utanför tältet. Skulle tro att det är det samma med både Taurus och Odeesee. Lagade mat inne i absiden med mitt gaskök utan problem, men mycket svängrum är det inte.
Som 76 nämnde så bordet Northstars tält Arctic Apline Veloce kunna var ett intressant alternativ. Har en bekant som är väldigt nöjd med deras tunneltält för två personer. Det verkar vara väldigt likt i sin konstruktion och planslösning som de två sistnämnda tält du anger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.