Hjälp mig välja rutt!!!

Jag skulle önska lite input från forumet angående mina vandringsplaner i sommar. Uppskattar alla kommentarer och tankar jag kan få!!

Jag har tidigare vandrat ensam en vecka i jämtlandsfjällen och förra sommaren i sällskap från abisko till nikka via ballinvagge, vistas och nallo. Det är min erfarenhet av fjällen hitills. Ganska grön alltså.

I sommar kommer jag gå med en packning på ca 15 kg. Jag kommer tälta.
Jag kommer jag att ha 5 hela dagar plus två halvdagar (resedagar). Jag tänker att jag går ca 1,5 mil per heldag och max 1 mil per halvdag. Nån dag kanske jag går 1 mil en annan 2 beroende på känslan, väder etc. Ni fattar. Inte för att jag inte kan gå längre, men för att jag gärna vill kunna njuta lite också. Förra året tyckte jag att det blev lite stressigt då vi gick ca 2 mil varje dag i princip. Sammanlagt kommer jag gå mellan 8-9,5 mil på hela vandringen. Vecka 31-32 blir det troligtvis.

Det jag behöver hjälp med är att hitta en rutt som kan passa dessa förutsättningar.
Jag har tre lösa tankar:

1. Abisko till abisko. Dvs vandra en rutt i abiskoalperna typ. Jag gick ju genom ballinvagge förra sommaren och det var en fantastiskt fin plats, om det nu räknas till abiskoalperna. En annan variant är att gå ballinvagge, mårma vistas och tillbaka. Frågan är om det inte blir lite stressigt?

2. Nikka till nikka. Inte intresserad av Keb men tarfala verkar spännande. Och högplatån chevralakku (stavning?) är det nåt att ha? Trepassleden?

3 vakkatovare till nikka eller tvärtom. Är den rutten nåt att ha? Stugvärden i nallo sa att han tyckte det var den vackraste delen av kungsleden.

Senast ändrad:
Jag hade valt alternativ 3. Kaitumstugorna och Teusastugorna är belägna vid vad som är våra mest fjordlika sjöar. Landskapet är fint och varierat och du kan även få se Sarektjåhkkå på håll. Passa på att ta en topptur upp på Sáŋarčohkka om vädret tillåter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helt OK rutter alla dina förslag. Improvisera och utnyttja gärna båt över Ladjojaure och eller Vistasjokk.

Thure

Att gå från abisko till nikka bedömer jag som allt för stressigt. Jag gjorde den vandringen förra året. Då hade vi en dag mer på oss än jag kommer att ha i år och jag tyckte det blev för stressigt. Vi gick minst 2 mil varje dag. Då hinner man inte njuta så mycket tycker jag. Det kan säkert passa andra, men jag vill kunna softa lite mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips