Hjälp mig med min packlista

har en tråd innan om min resa till norge nu om en månad ca. Åker ju till Rondane och jotunheimen.
vill inte planda in min packning i den tråden då det lätt blir rörigt, men här är lite snabbfakta.

Jag åker till Rondane först och utgår från Spranget, därifrån går jag till rondvassbu och har min "basecamp" därifrån går jag bara kortare turer. Syftet med resan är fotografering snarare än vandring.

Samma sak gäller Jotunheimen. Jag är där för att fota och kommer tälta nära fjällstationen vid leirvassbu och turtagrø.

jag kommer vara max tre dagar på varje ställe, men jag kommer packa bilen full i mat och kläder så jag har för hela veckan. +- ett par dagar.

förutom min fotoryggsäck så har jag en bergans 55.l ryggsäck och är jäkligt skeptisk till att den verkligen räcker.

så här ser min lista ut. vad har jag glömt? vad kan jag skippa?

PRYLAR
- tält
- liggunderlag
- sovsäck
- trangiakök
- vattenflaska
- hygienartiklar
- toarulle
- skoskavsplåster
- öronproppar
- första hjälpen
- pannlampa
- batterier
- GPS
- karta
- tändare & tändstickor
- kniv
- rep

KLÄDER
- underkläder för tre dagar
- strumpor
- underställ
- byxor
- badshorts
- handduk
- tshirt för tre dagar
- vindjacka
- regnkläder
- fleacetröja
- mössa
- tofflor

MAT
- frukost x3 (müsli med proteinpulver blandat med vatten samt nötter och torkad frukt)
- middag x3 (frystorkat)
- kvällsmat x3 (mjukt bröd och mjukost)
- frukt och nötmix mellan måltiderna.


som sagt så kommer jag ju inte gå sådär fruktansvärt långt och jag kommer alltid utgå från samma plats varje dag så jag behöver ju inte vandra med allting hela tiden. Men tex från spranget till rondvassbu är det 6km ca och den biten måste jag gå med all packning.
I jotunheimen (leirvassbu och turtagrø) vet jag inte hur nära man kan parkera fjällstationerna men det verkar va smidigare enligt google earth.

Packar jag liggunderlag och tält utanpå ryggsäcken så sparar jag ju mycket plats istället för att ha tältet inne i ryggsäcken. Det är ett 2mans tunneltält så det är inte superduperlitet men inte heller jättestort.

Vad säger ni mer erfarna? räcker min ryggsäck till? hur ser packningen och maten ut?
Behöver all hjälp jag kan få då jag aldrig varit ute i fjällen så här och jag reser ensam så jag vill gärna vara så förberedd som möjligt :)


Ursäkta för långt inlägg, det skenar ofta iväg när jag börjar :)

mvh andreas
 
Torrt/blöt(skitigt)

Börja med att dra ner kläderna till två par av varje. Kanske tre (6) par strumpor beroende på skor och svettproduktion.
Vad ska du ha repet till? Eller det är snöre?
Skippa badshorts, kan bada i kallingar, samma med handduken. Kan torka dig med t-tröja, om du inte absolut måste.
Hur mycket kamerautrustning har du med dig?
Sjukvård!!!???
Vad har du för kvällsmat?? Står bara frystorkat som "middag" vilket jag tolkar som din lunch?
Extra bröd eller annan kolhydratkälla hade inte varit fel att stärka upp med till alla måltider. (Mö mad o go mad)
Vindjacka OCH regnjacka känns dubbelt. Välj en, välj rätt!
Ett par lättare/mindre handskar kanske? Gärna vindstoppande materiall. Umderlättar när du ska fiffla med kamerautr o metallföremål. Vf så "liten" ryggsäck?
(Allmän fråga till alla också) Manin att ha så låg volym som möjligt på själva ryggsäcken? Whats the deal? Man behöver inte packa 110L bara för att det går.
Själv kör jag all packning innanför locket. (80L) Förutom cellplastunderlaget som hamnar på sidan. Helt, snyggt utseende, mindre skrammel o ojämn vikt. smidigare i alla syften.

Annars såg det bra ut.

Lycka till!
 
Runt midsommar i norden behöver du ingen pann och ficklampa om du inte har lös packning inne i en svart ryggsäck, men ordningspåsar och en ljus insida i ryggsäcken gör att det blir helt onödigt då.
lite tvättmedel, tvättlina samt fästanorningar, gör att du man hålla dig fräsch utan att bära på hygienartiklar och under ombyten.
Minimala hygienpåsen är tvål, tandborste, tandkräm, nagelborste, reserakhyvel (plast engångs), tandtråd, 1/2 weetexduk till att torka dig med.
Den andra halva weetexduk hör till köcksutrustningen.
 
Regnjacka räcker, du behöver inte två jackor.

Badbyxor? Näcka eller bada i underkläder. Handduk klarar du dig också utan. Ta med en trasa, bra att ha om det är mycket kondens också.

Maten ser snålt tilltagen ut i mina ögon men det är ju väldigt olika hur mycket man behöver och hur man påverkas. Att ta med en lite flaska olja (en eller par matskedar i varje rätt) är ett bra sätt att öka energiintaget.

T-shirt hade jag också lämnat hemma. Jag har två ullunderställ med mig; ett på och ett att sova i och som reserv. Utöver det har jag bara (vindtäta och snabbtorkande) byxor, regnställ och värmekläder.

Om ryggsäcken räcker kan du bara svara på själv genom att provpacka :)

Trangia är lätthanterligt med du kan spara mycket volym och en del vikt med ett toppmonterat+liten-trangia-kastrull eller ett litet solkök som Eta Lite. Du ska mest värma vatten som jag förstår det?
 
Börja med att dra ner kläderna till två par av varje. Kanske tre (6) par strumpor beroende på skor och svettproduktion.
Vad ska du ha repet till? Eller det är snöre?
Skippa badshorts, kan bada i kallingar, samma med handduken. Kan torka dig med t-tröja, om du inte absolut måste.
Hur mycket kamerautrustning har du med dig?
Sjukvård!!!???
Vad har du för kvällsmat?? Står bara frystorkat som "middag" vilket jag tolkar som din lunch?
Extra bröd eller annan kolhydratkälla hade inte varit fel att stärka upp med till alla måltider. (Mö mad o go mad)
Vindjacka OCH regnjacka känns dubbelt. Välj en, välj rätt!
Ett par lättare/mindre handskar kanske? Gärna vindstoppande materiall. Umderlättar när du ska fiffla med kamerautr o metallföremål. Vf så "liten" ryggsäck?
(Allmän fråga till alla också) Manin att ha så låg volym som möjligt på själva ryggsäcken? Whats the deal? Man behöver inte packa 110L bara för att det går.
Själv kör jag all packning innanför locket. (80L) Förutom cellplastunderlaget som hamnar på sidan. Helt, snyggt utseende, mindre skrammel o ojämn vikt. smidigare i alla syften.

Annars såg det bra ut.

Lycka till!
jo jag kan nog dra ner på kläderna lite. som sagt så är jag ju inte jättelångt från bilen så krisar det får jag väl gå tillbaka och hämta mer av det som fattas, dock vill jag undvika det då jag vill ha lite vildmarkskänsla :)

angående kamerautrustningen så har jag en egen ryggsäck till den. Det är en dslr kamera med batterigrepp + 3 objektiv samt lite annan utrustning som filter och filterhållare och sånt + stativ

kvällsmat står uppskrivet. Bröd och mjukost.
frystorkat som lunch/middag

min vindjacka står att den är vattentät men jag är osäker på att den är lika vattentät som min regnjacka. Regnjackan tar dessutom mindre plats så kanske väljer enbart den i så fall.

angående storleken på ryggsäcken så trodde jag 55l skulle räcka när jag köpte den. jag är som sagt ingen fjällvandrare men gillar att campa någon natt lite varstans. Skulle jag kunna backa tillbaka tiden hade jag köpt en större, åt minstånde 65 liter. Men nu har jag inte använt denna många gånger och det är dyrt med ryggsäckar så denna får räcka i alla fall denna säsongen :)

Parkering vid fjällstationerna ett par hundra meter som längst att gå.
du pratar om jotunheimen nu eller? Låter bra i så fall.

Runt midsommar i norden behöver du ingen pann och ficklampa om du inte har lös packning inne i en svart ryggsäck, men ordningspåsar och en ljus insida i ryggsäcken gör att det blir helt onödigt då.
lite tvättmedel, tvättlina samt fästanorningar, gör att du man hålla dig fräsch utan att bära på hygienartiklar och under ombyten.
Minimala hygienpåsen är tvål, tandborste, tandkräm, nagelborste, reserakhyvel (plast engångs), tandtråd, 1/2 weetexduk till att torka dig med.
Den andra halva weetexduk hör till köcksutrustningen.

jo du behöver en pannlampa. Jag använder ständigt det när jag är ute och fotar. Jag fotar ofta efter att solen gått ner och även mitt i sommaren blir det mörkt då. I alla fall tillräckligt mörkt att det är omöjligt att greja med kameran och byta objektiv och sätta på filter och liknande utan lampa.

Dessutom så lyser jag upp förgrunden med pannlampa när det är mörkt för att kunna sätta fokus i bilden.

Ordningspåsar har jag köpt (i alla fall 3 stycken)

Tvättmedel skippar jag nog. Jag ska ju inte vara ute så länge så jag ställer mig och tvättar kläder.
hygienartiklar vill jag nog också ha med mig, att gå runt att stinka svett är inte trevligt även om man är ute i naturen. men en deo tar inte så mycket plats :)



Tack så mycket för era svar. Jag kommer provpacka i god tid innan så jag ser hur det blir.
 
Regnjacka räcker, du behöver inte två jackor.

Badbyxor? Näcka eller bada i underkläder. Handduk klarar du dig också utan. Ta med en trasa, bra att ha om det är mycket kondens också.

Maten ser snålt tilltagen ut i mina ögon men det är ju väldigt olika hur mycket man behöver och hur man påverkas. Att ta med en lite flaska olja (en eller par matskedar i varje rätt) är ett bra sätt att öka energiintaget.

T-shirt hade jag också lämnat hemma. Jag har två ullunderställ med mig; ett på och ett att sova i och som reserv. Utöver det har jag bara (vindtäta och snabbtorkande) byxor, regnställ och värmekläder.

Om ryggsäcken räcker kan du bara svara på själv genom att provpacka :)

Trangia är lätthanterligt med du kan spara mycket volym och en del vikt med ett toppmonterat+liten-trangia-kastrull eller ett litet solkök som Eta Lite. Du ska mest värma vatten som jag förstår det?


ok då blir det bara regnjackan.
handduk tar mycket plats så den skippar jag också då.
en trasa var en bra ide. tackar

jo maten kanske är snål. Jag känner mig ofta hungrig och jag blir faktiskt ganska fort skakis om jag inte får mat i mig, speciellt på morgonen. ska se om jag gör om menyn och tar med mig mer.

har du inga tshirtar med dig? blir det inte väldigt varmt att gå omkring med underställ hela dagen? det är ju trots allt mitt i sommaren. Sätter du på dig samma svettiga tröja flera dagar i streck?

Tips på byxor? jag har en par vanliga friluftsbyxor typ fjällräven, fast mina är nåt billigare märke, kommer inte ihåg vad dom heter. tuxter eller nåt liknande. Sen har jag ett par regnbyxor.
Behöver jag nåt mer?
 
ok då blir det bara regnjackan.
handduk tar mycket plats så den skippar jag också då.
en trasa var en bra ide. tackar

jo maten kanske är snål. Jag känner mig ofta hungrig och jag blir faktiskt ganska fort skakis om jag inte får mat i mig, speciellt på morgonen. ska se om jag gör om menyn och tar med mig mer.

har du inga tshirtar med dig? blir det inte väldigt varmt att gå omkring med underställ hela dagen? det är ju trots allt mitt i sommaren. Sätter du på dig samma svettiga tröja flera dagar i streck?

Tips på byxor? jag har en par vanliga friluftsbyxor typ fjällräven, fast mina är nåt billigare märke, kommer inte ihåg vad dom heter. tuxter eller nåt liknande. Sen har jag ett par regnbyxor.
Behöver jag nåt mer?

Dryga ut maten med t.ex. nötter och en olja som du tycker är god. Ta med några extra mål, alltid bra att ha.

Nej jag använder inte t-shirt när jag vandrar. Långärmad tunn ulltröja eller skjorta (Icebreaker Seeker LS). Det fläktar ju för det mesta på fjället och skjorta kan man anpassa. Enligt mig är tunn merinoull det svalaste och skönaste på sommaren. Ja samma tröja varje dag och sen har jag ju sovkläderna som reserv om det behövs. Ull vädrar man snabbt bort svettlukten ur och man kan tvätta vid behov. Enda nackdelen med ull är att hållbarheten (gör sönder och slits snabbt). Jag är frusen av mig och svettas inte jättemycket.

Jag menade vanliga friluftsbyxor + regnbyxor. Nej du behöver inte mer :)
 
Dryga ut maten med t.ex. nötter och en olja som du tycker är god. Ta med några extra mål, alltid bra att ha.

Nej jag använder inte t-shirt när jag vandrar. Långärmad tunn ulltröja eller skjorta (Icebreaker Seeker LS). Det fläktar ju för det mesta på fjället och skjorta kan man anpassa. Enligt mig är tunn merinoull det svalaste och skönaste på sommaren. Ja samma tröja varje dag och sen har jag ju sovkläderna som reserv om det behövs. Ull vädrar man snabbt bort svettlukten ur och man kan tvätta vid behov. Enda nackdelen med ull är att hållbarheten (gör sönder och slits snabbt). Jag är frusen av mig och svettas inte jättemycket.

Jag menade vanliga friluftsbyxor + regnbyxor. Nej du behöver inte mer :)


ok, kanske ska köpa en tunn långärmad ulltröja då. har ingen sådan. mitt underställ är i ull men är av tjockt material och sjukt varmt. för varm att gå omkring med skulle jag tro.

ska man köpa sån där tröja som andas ? typ springtröja eller är det bara bluff och båg?
vart köper man en tunn ulltröja?
 
Hej! Jotunheimen det jag menade. Min rygga är på 65 l, men jag har inte allt inuti. Sovsäck, stavar, tält och lite annat är fastspännt utanpå säcken. Inget som hänger och dinglar. Använder mest merinoull. Finns i olika tjocklekar. Annars kan du ju ta med en i syntet om du tror att du kommer att bli för varm. Ingen bomull, torkar sakta och kyler.
 
ok, kanske ska köpa en tunn långärmad ulltröja då. har ingen sådan. mitt underställ är i ull men är av tjockt material och sjukt varmt. för varm att gå omkring med skulle jag tro.

ska man köpa sån där tröja som andas ? typ springtröja eller är det bara bluff och båg?
vart köper man en tunn ulltröja?

Aclima har tunna underställ, dels ett som heter Lightwool, men också nätbrynjevarianter. Tjocklek brukar anges med vikt för ullunderställ. Lightwool ligger på 140 gram/m2 medan Icebreakers tunnaste ligger på 150 t ex.
Finns fler märken så klart. Använd prisjakt eller liknande för att hitta butiker som säljer produkterna.
 
Tack för tips med kläderna.

Kollade förresten vädret i rondane. Ju och ett tag fran över är det -5 grader och snö. Det känns ju sådär faktiskt.
Men är det uppe på själva fjällen eller? Känns konstigt att det är sånt väder mitt i sommaren.

Är det sånt väder blir jag jäkligt orolig faktiskt. Jag har ingen lust att campa i minusgrader. Har inte grejer till det heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.