• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig i mitt storhetsvansinne!

Hjälp mig vinna ett omöjligt vad, eller gör åtminstone så att jag kan förlora med flaggan i topp. Jag har blivit "provocerad" att anta ett omöjligt vad: Jag ska få in "Frippes fall" på BD 6:an. Har ni det minsta lilla hjärta i kroppen så läs mitt blogginlägg så får ni reda på vad jag gjort för att vinna vadet. Kom sedan med förslag på vad jag mer kan göra - antingen i denna tråd eller på bloggplatsen

http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11330.htm

Tack på förhand
Frippe
 
Frippes fall, nu kändare än någonsin!

Jag har inga tips alls i detta nu.
Men jag lyfter gärna din tråd ett snäpp i "senast lästa". Och jag lyfter gärna "på hatten".
Kort sagt; all respekt för din satsning! All förhoppning om lyckligt slut! :)
Frid!
Patric
 
Underbart! Jag lovar att alla som på något sätt stöttar mig ska få ett signerat exemplar av den rätta versionen av BD 6:an när och om den ser dagens ljus ;)
HåkanF
 
Underbart! Jag lovar att alla som på något sätt stöttar mig ska få ett signerat exemplar av den rätta versionen av BD 6:an när och om den ser dagens ljus ;)
HåkanF

Jag har markerat "Frippes fall" på mina tre ex av BD6.
När den "rätta" versionen kommer ut är jag beredd att betala extra för ett exemplar.;)

/ Bertil
 
Har du tillgång till GPS-koordinater? I så fall lovar jag att under en av sommarens turer ta mig dit, fixa några extra foton, samt bidra med ett chockerat undrande mail till Lantmäteriet om varför denna underbara och välkända plats på jorden inte är tydligt angiven på kartan.
 
Har du tillgång till GPS-koordinater? I så fall lovar jag att under en av sommarens turer ta mig dit, fixa några extra foton, samt bidra med ett chockerat undrande mail till Lantmäteriet om varför denna underbara och välkända plats på jorden inte är tydligt angiven på kartan.
Nej, jag har tyvärr inte det, men följ min vägbeskrivning med utgångspunkt i Latnjavagge:

Förra året träffade jag professor Ulf Molau vid stationen(forskningstationen i Latnjavagge). När det var dags för mig att dra vidare tipsade han mig om en vacker tältplats vid en liten tjärn precis på kanten till stupen ner mot Kårsavagge (syns tydligt på kartan 2,5 km SO forskningsstationen). När jag kom dit visade det sig att den var i det närmaste torrlagd och inget rinnande vatten fanns i närheten. Jag fortsatte österut längs stupet fram till nästa lilla sjö (precis norr ”å” i Kårsavagge). Här var det för stenigt. Istället för att fortsätta österut följde jag bäcken norrut till tre små sjöar. Där hittade jag en helt underbar tältplats. En av sjöarna var mycket grund och därmed rejält uppvärmd. Från sjön föll det ut ett litet vattenfall på två meter med minst 15-gradigt vatten. Vilken underbar dusch!

Det är mycket lätt att hitta både i verkligheten och på kartan. Platsen ligger 6-7 mm NNV "K" i Kårsavagge. Förresten! Om du inte hittar kan du väl följa med på en av "Emmmas" guidade turer dit. Vet du inte vad jag skriver om? Då är det dags att gå tillbaka till min blogg och läsa lite kommentarer där:
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11330.htm

Frippe
 
Självklart vill jag hjälpa till! :) Frippes fall är markerat på karta BD6. Jag har faktiskt tänkt skida i närheten inom kort. Beroende på hur det ser ut med tid och andra omkringfaktorer, så kanske jag kan göra en dagstur till Frippes fall och dokumentera det vintertid.

När vi ändå är inne på liknande frågor, så kanske du har lust att ansluta dig till skeffel-rörelsen, dvs. att använda den försvenskade formen av spork. ;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43851

Mvh /Joel
 
Har du tillgång till GPS-koordinater? I så fall lovar jag att under en av sommarens turer ta mig dit, fixa några extra foton, samt bidra med ett chockerat undrande mail till Lantmäteriet om varför denna underbara och välkända plats på jorden inte är tydligt angiven på kartan.

Utan att vara en GPS-användare, så hoppas jag att jag ändå kan vara behjälplig. Om jag har hittat till de rätta sjöarna, så säger Google Earth att de ligger vid följande koordinater:
68º21'20" N 18º32'25" E
Av en snabb koll på BD6 verkar det stämma ganska väl.

Mvh /Joel
 
Självklart vill jag hjälpa till! :) Frippes fall är markerat på karta BD6. Jag har faktiskt tänkt skida i närheten inom kort. Beroende på hur det ser ut med tid och andra omkringfaktorer, så kanske jag kan göra en dagstur till Frippes fall och dokumentera det vintertid.

När vi ändå är inne på liknande frågor, så kanske du har lust att ansluta dig till skeffel-rörelsen, dvs. att använda den försvenskade formen av spork. ;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43851

Mvh /Joel
Helt OK byte. Jag är lycklig ägare till 2 skefflar!
Tack för hjälpen med koordinaterna!
Frippe
 
... Jag ska få in "Frippes fall" på BD 6:an. ...
Du glömmer bort att Lantmäteriet tjuvkikar på Utsidan. Nu när du avslöjat din taktik kommer "Frippes fall" ALDRIG att komma med på fjällkartan. :)

Men vill du ha en direktkontakt, försök med Anette Torensjö på ortnamnssektionen.

Lyckas du övertyga henne är du bara att gratulera.

/torbjörn
 
Du glömmer bort att Lantmäteriet tjuvkikar på Utsidan. Nu när du avslöjat din taktik kommer "Frippes fall" ALDRIG att komma med på fjällkartan. :)

Men vill du ha en direktkontakt, försök med Anette Torensjö på ortnamnssektionen.

Lyckas du övertyga henne är du bara att gratulera.

/torbjörn

Om vi lyckas hitta en sjö vid namn Torensjö på en karta så faller hon ju på eget grepp, så att säga :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.