Hjälp mig fort!

Vilka friluftsbutiker börman besöka när man är på besök i Stockholm. Svar önskas så fort som möligt (man har ju ingen framförhållning alls) då jag ska göra stan i morgon.
 
Turtips

Hela Kungsgatan med omnejd är fin vad gäller friluftsliv.
Börja där den korsar Vasagatan (promenadavstånd från Centralen).

Först tar du Kartbutiken - ett måste. Ligger till vänster på Kungsgatan sett från Centralen.

Rakt fram på Vasagatan har du Tierrabutiken. Liten, bra och trevlig butik.

Sen ger du dig in på Kungsgatans högra riktning; där kommer Sportkompaniet Tip Top som har ALLT.

Fortsätt på Kungsgatan tills du kommer till Drottningatatan. Ta höger och gå några kvarter tills du korsar Adolf Fredriks kyrkogata. Ta höger så hittar du Playground. Nystartad butik med folk från Naturkompaniet. Seriös på det sättet Naturkompaniet var på den gamla goda tiden.

Nu kan du fortsätta på Adolf Fredriks kyrkogata tills du kommer till Sveavägen. På den har du Naturkompaniet ett kvarter till vänster - en stor, sportig butik som brukar ha tältutställning.

Vill du ha Fjällrävenprylar ska du nu vända åter på Sveavägen och gå tillbaka till Kungsgatan. Ta vänster. En bit ner finns en "Fjällräven-Naturkompaniet" med fullsortiment (och Tierra).
En bit längre ner (vid Stureplan) finns en "City-Naturkompaniet" med mera Stureplanig inriktning.

Vid det här laget är du utpumpad. Ät på Burger King.

Två måsten finns nu kvar:
Stora Naturkompaniet på Hantverkargatan (Kungsholmen, T-bana Rådhuset), men de bygger om, så det är en smula rörigt och tältet står inte framme.

KG Johansson i Solna bäst priser, bra sortiment, bra personal.

Vill du ta i så du kräks kan du ta pendeltåget till Uppsala och besöka Fjällskog.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-28 kl 22:06]
 
Svima!
Allt inom kanot och kajak.
Sen hyr du och paddlar Kungsholmen runt men tacka nej till dom Nya Zeeländska "kvalitetskajakerna" med mjukostpedaler.
Kass på beskrivning men Karlbergskanalen under bron, promenad från stora Naturkompaniet, personalen får ta ut kurs åt dig!



JL
 
Helt perfekt...

rekommendation av Martin, men det kan ju vara på sin plats med ett taktiskt tips också.

Du har väl med dig 100 literssäcken, töm den i ett förvaringsskåp på Centralstation, så att du kan transportera alla dina inköp.
Om du nu inte är ute efter just en rygga, då blir det naturligtvis första inköp.
Mjuka stadiga skor och rikligt med vätska anbefalles.;)
 
Ta till vänster

Trots ypperlig beskrivning på butiksafari och dessutom karta bör kanske tilläggas att man tar till vänster från Kungsgatan när man kommer till Drottninggatan för att komma till Playground. Annars hamnar man så småningom på Plattan, där visserligen Fliesbergs ligger. På väg dit går man förbi en relativt nyöppnad, stor Intersport (Drottninggatan) med liten friluftsavdelning. Men strunt i det - ta vänster i stället, det ger mer!
 
Helt underbart Martin!! Fan vad flickvännen ska bli less på mig imorgon... Några större inköp som ryggsäck blir det nog inte (har redan en Norröna 120 l). Fast å andra sida vet man ju inte när man hittat något livsnödvändigt som man inte kan vara utan.

Än en gång, STORT Tack för tipsen allehop!
 
Re: Ta till vänster

Hedman; sa:
bör kanske tilläggas att man tar till vänster från Kungsgatan när man kommer till Drottninggatan för att komma till Playground.

Hopps! Självklart ska det vara vänster.

Som plåster på såren lägger jag till en butik som jag själv aldig besökt, men kan ha intressanta prylar (om man klarar att bortse från stridspitteriet):
Military Shop på Sveavägen 138
Ny prick på kartan, norrut på Sveavägen efter Odengatan.
Kanske inte värt att släpa med trött flickvän till.

Och just det: Playground har rea just nu!

Lycka till!
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-28 kl 23:39]
 
ÖB

Yllevantar tummme, 10kr riktig ylle, värmer bäst, på ÖB, fynd!!! Skalvante behövs över!
 
Adlewalls?

Pâ min tid kilade man in pâ Adlewalds pà Kungsgatan... ligger inte den kvar där? Rätt bra koll pà kängor pâ den tiden..

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.