Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Hjälp mig förklara..

för flickvännen att man efter det senaste besöket i cykelaffären är TVUNGEN att köpa den där nya cykeln man såg i butiken.
Vika argument kan få ens sambo med gemensam ekonomi att förstå att en cykel för 11 000 är ett måste, fastän man redan har en cykel.

/henrik

Är man ungkarl så slipper man sånt där!

Annars för du väl förhandla om städningen, tvättningen, diskningen osv.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hälsoargument borde bita om hon bryr sig om dig.

-Du kommer mer ut å tränar på den nya cykeln.
- Du måste ha en vintercykel för att kunna träna under vintern också.
-Om du inte köper ny cykel kommer du köra mer bil.

Jag har köpt tre cyklar på ett drygt år, en
landsvägs, en stig/grusväg och en vinter/stadscykel och fått full uppbackning hemma.

Ett av världens stora problem är ju för få cyklar, inte för många, hälsa henne det!

Nåå, hur är det egentligen? Det behövs nog inga bra förklaringar, du VET redan att du egentligen inte behöver nån fler cykel, inte sant!?

Inte hålla på och fantisera om en massa onödiga saker - familjens ekonomi går ju först, det vet ju varje vuxen människa - eller?

Använd istället pengarna till nyttigare och bättre mat och pensionsfonder.
Dessutom behöver ju barnen ett konto så att de kan köpa sig bostadsrätter när de blivit vuxna. Det lär med andra ord inte vara nåt problem med "överblivna" pengar att köpa onödiga cyklar för!

För att trygga familjens försörjning framåt behöver du däremot antagligen köpa mer, och säkrare, klättergrejor (jättemånga faktiskt). Kajaker måste man också ha, så man inte drunknar...
[Ändrat av Mezzner 2004-09-20 kl 11:24]

Nu var det ju inte den här typen av svar jag tänkt mig, utan mer stödjande svar som kunde lätta mitt lätt tyngda "vill-ha" samvete och få mig att köpa cykeln med utan dåligt samvete.
/henrik

Man köper alltid cykel-prylar med gott samvete! Det är bara att handla och trampa!!!
Vad är det för hoj?

Klart grabben ska ha en cykel. Det flest förhållanden som kraschar tror jag gör det för att vardagsbestyr, måste, borden och senaregrejjor (typ pensionsfonder, borde byta till bergvärme inom 10år ...) tar överhanden. Lev i nuet. Se till att vara glad, må bra, var attraktiv (som privatperson och som arbetskraft) NU, så löser sig allt till det bästa. Pengar är till för att användas!!

köp en åt henne med. och förklara att det är en investering i förhållandet eftersom ni behöver (ännu fler) gemensamma upplevelser...

plattfot; sa:
Vika argument kan få ens sambo med gemensam ekonomi att förstå att en cykel för 11 000 är ett måste, fastän man redan har en cykel.

Börja förklara för oss varför en 11000-kronorshoj är ett måste.

Själv tycker jag generellt att man mer och mer upptäcker att man är ganska lurad som tror att nya prylar tillför något.

Ta dig ur konsumtionshetsen! Att INTE köpa ny hoj är en bra övning.

Hmmm... förresten... man kanske skulle ha en ny hoj... :)

Nordesjö; jag tror det finns hopp för den här trådstartaren: han har ju faktiskt gått ut och sökt hjälp med självbedrägeriet. Det är ju förstås ett rop på hjälp av en som inser att han hamnat i konsumtionsfällan. Allt som behövs nu är lite stöd så kommer han att kunna sluta skaffa onödiga grejor!!!

(Visst har jag tolkat signalerna rätt?)

Det är den faktiska kostnaden Börje!

Som de sa i Göta Kanal .. detta banbrytande epos över svenskheten ..

Jag tänker så här:

11000 kr kostar det .. ränta 7% = 64 kr /månad initialt. Amortering över 5 år = 183 kr.

Så egentligen kostar cykeln bara 247 kronor.

Nemas problemas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips