Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki

Hej Utsidan,
Här är jag igen.

Här är topp 100 visualiserat (kan fattas några i inser jag när jag ser Petters lista) i Google maps:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z7mxIJyc-HKs.kEpDIcW-IR5o&usp=sharing

Jag kan lägga ut själva kalkylbladet sen så fort jag kommer hem efter jobbet.

Det finns en del skillnader mot Petters topplista, men de är ganska samstämmiga. Jag har gett honom lite feedback till sin lista baserat på det kartmaterial som jag haft till förfogande.

Jag har även gjort listor på alla fjälltoppar (tror jag) i Sverige med pf >= 100. Nåt för den inbitne toppsamlaren.

Intressant. Har du använt något program som WinProm för att generera listorna, eller har du letat key cols medelst karta? Om man vill göra en lista med alla Sveriges berg (inte bara fjälltoppar) med pf > 100 m blir det ett ganska digert arbete, med tanke på alla bergsknallar som huserar (speciellt) i Norrlands inland.

Intressant. Har du använt något program som WinProm för att generera listorna, eller har du letat key cols medelst karta? Om man vill göra en lista med alla Sveriges berg (inte bara fjälltoppar) med pf > 100 m blir det ett ganska digert arbete, med tanke på alla bergsknallar som huserar (speciellt) i Norrlands inland.

Arbetet är gjort helt manuellt, varför det har tagit en del tid i anspråk. Bäst och mest intressant har arbetet varit med "gamla" fjällkartor då de innehöll mer information än vad de nya gör.

Jag ska bara ta och lägga till de kalkylblad jag gjort för fjällen mellan Ströms vattudal och Klimpfjäll så är min topp 100 lista mer eller mindre färdig.

En rejäl tur som vore intressantare än att bara gå längs Sveriges fjällkedja är att plocka topp 100 i ett svep, då har man fått sett det mesta (om vädret tillåter).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns ju en del rolig matematik kring primärfaktor i och med att det är ett ganska speciellt mått på många sätt. Jag såg en bok som heter "The finest peaks: prominence and other mountain measures" och där redovisas det några resultat som kan förenkla beräkningen av pf (tyvärr är denna bok också källan till det felaktiga påståendet att McKinley ska vara det högsta berget i världen mätt från topp till fot, när det överträffas av flertalet berg i Himalaya såsom Nanga Parbat, Dhaulagiri, Rakaposhi, Ultar Sar, Annapurna I och II, Macchapuchare, Haramosh osv).
Som ett mått på vad jag finner intressant (utsikten från en topp) fungerar Spire Measure bättre, men det är omständligt att beräkna i och med att man då behöver terrängdata för att räkna ut de erforderliga integralerna. Dessutom har jag kommit på en del grejer som man borde ta hänsyn till i SM-beräkningarna, exempelvis att man använder en vinkel på 180 grader istället för ett helt varv, vilket bättre speglar den vy som mänskliga ögon kan uppfatta (då får Skierffe "full pott", exempelvis). Då blir det dock en aning felaktigt att kalla det spire measure. Gällande ett sådant mått tror jag Bielloriehppe skulle ligga väldigt högt i Sverige, då bergets topp 1828 reser sig 1230 meter på under 2 km, den högsta resningen i Sverige på en sådan horisontell sträcka (vassare än kolosserna i Visttasvággi).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips