Hjälp mej välja liggunderlag

Synmat 7

Kan även jag bidra med positiva erfarenheter av Xped Synmat 7 (inbyggd pump). Lyxade till det med en Chair Kit som jag sedan aldrig plockat av. Att kunna sitta bekvämt med ryggstöd var som helst är för mig värt varje krona och gram.
Stol-överdraget är lite mer halkig men klart tåligare. Törs läggas direkt på kvistiga marken och min stora hund lånar den ibland.
Används varje natt här hemma då jag sover på altanen nästan året runt.

NeoAir

Jag har haft det ursprungliga NeoAir i fyra år och ett XTherm i två år, de är kanon och jag har inte haft några problem med vare sig hållbarheten, prassel eller halka omkring med någon av dem.

NeoAir prasslar mer än ett klassiskt thermarest men inte på när att jag har märkt av det när jag sover.

Det ursprungliga NeoAir har jag ofta använt direkt på backen, plockar man bara bort kottar och stenar (precis som man skulle göra med vilket annat liggunderlag som helst) så är det ingen fara på taket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag använde mig för första gången av Neoair Xtherm under sommarens Sarek-vandring. Tyckte det fungerade klockrent. Det var varmt och skönt och jag hade inga problem med prassel. Jag köpte det lite bredare liggunderlaget då jag fann att armarna och axlarna låg utanför annars. Jag hade med mig ett superlätt och tunt extra liggunderlag som reserv om något skulle gå sönder, men behövde inte sova på det. Det var dock praktiskt att ha att sitta på då underlaget ofta var ojämt.

XTherm

Jag har haft mitt XTherm i två år. Det är varmt, jag pallar inte använda det förrän temperaturen är strax under noll. Råkade få med mig Xtherm av misstag en sommarhelg och det var inte kul. Det prasslar mer än ett "vanligt" thermarest men absolut inte så det stör sömnen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips