Hjälp med tipi idé

2FAC0EED-223D-403C-99B1-6AEB5B18BEF2.jpeg72A28BA3-82A1-40F9-892C-1542A256AA42.jpeg
Har fått ett stort 12 manna tält i jula modell, är mycket nöjd ska impregnera det i vår och är toppennöjd.

vill dock få till ett innertält men har någon tips på hur man ska få dit det?
toppen vet jag hur man ska fästa men runt om? Någon som har en bra idé?

HasseQ

Temp. avstängd
Som Hilleberg kanske? Något elastiskt band fäst i innertältet, som man kan kroka i ett fäste i yttertältet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Som Hilleberg kanske? Något elastiskt band fäst i innertältet, som man kan kroka i ett fäste i yttertältet.
Jag funderade på något sådant men jag är lite feg när det kommer till att sy i tältet, någon slags clips eller ringar att fästa där man inte riskerar revor, men kanske går att sy om någon har nå tips? Hur man syr?

Lägg ut innertältet inuti tipin, markera på både yttertältet och innertältet vart du vill fästa innertältet i ytterduken. Rimligtvis uppemot 10st fästpunkter. Sen syr du fast spännen på dom markerade platserna. Beroende på hur passformen är mellan innertält/yttertältet kan du även då ha lämpligt långa justeringsband för att på så sätt sträcka innertältet ut mot yttertältet.
Mvh David

Bilagor

• spannen-9-delars-set-36543.jpg
    spannen-9-delars-set-36543.jpg
    31.3 KB · Visningar: 126
Om innertältet är av modellen du visar skulle jag sy dit klassiska "stavar" upptill som sedan man trär in i en ögla eller ett band format som ögla. Rimligtvis använder du ett elastiskt band till stavarna så får du en bra automatisk justering för att hålla upp innertältet från att falla ner mot golvet. Golvet skulle fortfarande fästas som jag nämnde tidigare.

Titta på hur de flesta tältdörrarna hålls upp så förstår du vad jag menar med stavar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips