Hjälp med rätt köp

Jag skulle vilja ha lite råd om vad man bör tänka på när man ska köpa sin första kajak.
* Jag vill ha en kajak för att mestadels paddla i insjöar.
* Den ska vara relativt snabb.
* den ska hällre vara svår i början en trist när man har paddlat en tid.
* Ska man ha 1. plast 2. glasfiber 3. plåt
* Övriga kommentarer är välkomna.

Tack på förhand.
Mvh Anders

andkar6969; sa:
Jag skulle vilja ha lite råd om vad man bör tänka på när man ska köpa sin första kajak.

* Den ska vara relativt snabb.
* den ska hällre vara svår i början en trist när man har paddlat en tid.

Tack på förhand.
Mvh Anders

Det låter som VKV Seagull Elite eller Kirton/Nelo Inuk är det du måste köpa. I början blir det säkert mycket att simma, men när du hittar balansen så har du en mycket snabb kajak som du blir inte trist med i längden.

Lill-Klas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Att ge råd när det gäller val av kajak tycker jag är vanskligt. Mitt tips är att försök att prova ett gäng med kajaker av olika modell och material tills du själv finner den som passar dig, din paddelstil och det tänkta användningsområdet! När du sen väl "fäst" dig vid en av dessa är det bara att handla loss.

/Stefan

Ifall insjöar och dagsturer är dina mål tycker jag att turracers passar bäst. De väger 12-16 kg och är enkla att ta sig i och ur. En havskajak väger runt 25 kg och är tämligen tråkig på insjöar och innerskärgård.

Med en turracer är det lättare att lära sig paddla effektivt än med en havskajak. Ifall du lär dig paddla turracer kan du hyra långfärdskajak de gånger du sticker ut på flerdagarstur.

Förslag på kajaker är Struer Fanger, Stuer Spica, Nelo Razor och Escape.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips