Hjälp med rätt köp

Jag skulle vilja ha lite råd om vad man bör tänka på när man ska köpa sin första kajak.
* Jag vill ha en kajak för att mestadels paddla i insjöar.
* Den ska vara relativt snabb.
* den ska hällre vara svår i början en trist när man har paddlat en tid.
* Ska man ha 1. plast 2. glasfiber 3. plåt
* Övriga kommentarer är välkomna.

Tack på förhand.
Mvh Anders

andkar6969; sa:
Jag skulle vilja ha lite råd om vad man bör tänka på när man ska köpa sin första kajak.

* Den ska vara relativt snabb.
* den ska hällre vara svår i början en trist när man har paddlat en tid.

Tack på förhand.
Mvh Anders

Det låter som VKV Seagull Elite eller Kirton/Nelo Inuk är det du måste köpa. I början blir det säkert mycket att simma, men när du hittar balansen så har du en mycket snabb kajak som du blir inte trist med i längden.

Lill-Klas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Att ge råd när det gäller val av kajak tycker jag är vanskligt. Mitt tips är att försök att prova ett gäng med kajaker av olika modell och material tills du själv finner den som passar dig, din paddelstil och det tänkta användningsområdet! När du sen väl "fäst" dig vid en av dessa är det bara att handla loss.

/Stefan

Ifall insjöar och dagsturer är dina mål tycker jag att turracers passar bäst. De väger 12-16 kg och är enkla att ta sig i och ur. En havskajak väger runt 25 kg och är tämligen tråkig på insjöar och innerskärgård.

Med en turracer är det lättare att lära sig paddla effektivt än med en havskajak. Ifall du lär dig paddla turracer kan du hyra långfärdskajak de gånger du sticker ut på flerdagarstur.

Förslag på kajaker är Struer Fanger, Stuer Spica, Nelo Razor och Escape.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips