Hjälp med identifikation

Jag behöver hjälp, jag skulle vilja veta vad detta är för en liten krabat:

5470w.jpg

Det är kanske 7-8 millimeter mellan de yttersta spetsarna.

Ja, en sån måste det vara! Tack så hemskt mycket! :)

Vi hittade den i handfatet imorse och blev lite förvånade.

"Klokryparna är alltså varken skorpioner, spindlar eller kvalster (och definitivt inte insekter)." Spännande.

Jag ska forska lite mer själv, men om nån vet mer om bokskorpioner, t ex varför den fanns i vårt handfat och om de är vanliga, kan gärna skriva :)

Jonas, Tack! Jag borde ha sökt i forumet själv.

För att inte detta ska vara ett nästan meningslöst inlägg, så vill jag påpeka att det är väldigt vackert vårväder i Göteborg och jag har en dubbel espresso :) Hoppas alla har lika bra!

millimeter; sa:
Jonas, Tack! Jag borde ha sökt i forumet själv.

För att inte detta ska vara ett nästan meningslöst inlägg, så vill jag påpeka att det är väldigt vackert vårväder i Göteborg och jag har en dubbel espresso :) Hoppas alla har lika bra!

Kan bara instämma med det vackra vårvädret här i Gbg! Snart får man lägga ner dagens jobb och ge sig ut! :)
J

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
millimeter; sa:
Jag behöver hjälp, jag skulle vilja veta vad detta är för en liten krabat:

5470w.jpg

Det är kanske 7-8 millimeter mellan de yttersta spetsarna.

visste du inte det? jag som trodde du var en sådan friluftsmänniska,fast det är du säkert(ta inte illa upp) tillochmed jag skulle ha vetat vad det var för kryp...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips