Hjälp med dunjacka.

Jag har samma version fast utan huva.

Om den fungerar i -10 till -15 grader beror ju på vad du gör i dom graderna och vad du har under. Den räcker inte om du vill sitta i ett gömsle och fotografera i 5 timmar med bara t-shirt under. Men rör du på dig hela tiden och har ett ett par lite varmare lager under så räcker den till.

Min släpper en hel del dun genom tyget som jag inte tycker är ok. Jag har dock aldrig varit nöjd med en enda produkt från Haglöfs. Jag köpte den för 1000 kr och anser att det är max vad den är värd med tanke på det.

Passformen är superskön och tyget känns lite kraftigare och rejälare än många andra superduperhyperlätta dunjackor vilket gjorde att det blev ett köp. Den blir också bra liten vid nedpackning men hovmodellen blir väl lite större.

Mvh / Johannes
 
Håller med ovanstående om att lite mer info om vad du tänkt göra med jackan vore nödvändigt för att man ska kunna ge bra hjälp.

Jag har en Klättermusenjacka, typ den här, fast jag har en aningen enklare modell utan dragkedja. Karln har denna dock, och den verkar likvärdig (min görs inte längre mig veterligen).

Den duger hur som helst utmärkt till en hundpromenad i makligt tempo i dryga 10 minus med en underställströja under (jag använder sällan t-shirt på vintern, men jag skulle nog inte frysa mycket med sådan heller, för den delen).

Den funkar inte när man tar i lite mer, då blir det för varmt, men den är i gengäld väldigt lätt och tar lite plats i väskan, så lysande rastplagg. Lättheten kommer dock med ett pris, så den är lite ömtålig (som i "braka inte igenom ett snår", för normalt bruk helt tillräckligt hållbar).
 
Till vilket bruk avser du bruka den minusgrader gäller väl alla fodrade produkter.

Dunplagg brukar man behöva flera av väst, tunn genomstickad parka, tjockare bafflad och tjock dubbel.

go tur
 
Ber om ursäkt för dåligt första inlägg.
Jag har tänkt att ha den vid promenader i stadsmiljö, till skogs i bergslagen, cykelturer.
Om jag förstått det rätt så räcker det med t-shirt, tröja och jacka vid 10-15 minus(det är iof högst individuellt hur känslig man är för kyla).
 
Vid dina föreslagna aktiviteter brukar ullundertroja, skjorta och vindplagg räcka på bålen. Vid minus och blåst är mössa viktigt.
Jackan bör gå ner över underlivet.

Stannar du för att fiska, fotografera eller leta fåglar behöver du ett isolerlager under vindplagget..

Det är principen i flerskiktspåklädningen, reglera ofta, svettas aldrig.

go tur
 
Vid dina föreslagna aktiviteter brukar ullundertroja, skjorta och vindplagg räcka på bålen. Vid minus och blåst är mössa viktigt.
Jackan bör gå ner över underlivet.

Stannar du för att fiska, fotografera eller leta fåglar behöver du ett isolerlager under vindplagget..

Det är principen i flerskiktspåklädningen, reglera ofta, svettas aldrig.

go tur

Jag förstår.
Jag använder mig själv utav flerlager när jag tar mig ut till skogs, vill gärna undvika fler lager när jag inte är i skogen
Nu är jag på jakt efter min första dunjacka och jag har en tanke om att förenkla för mig.
Därav min fråga om det blir för kallt med tröja och t-shirt under när temperaturen kryper mot 10-15 minus.
 
Jag var ute och gick i min jacka som ju är likadan fast utan huva igår. -1 grad hade bara t-shirt under det var perfekt. Kryper det ned mot -5 tar jag nog på en tunn tröja under. -10 en tjock ylletröja. -15 byter jag jacka men det är bara för att jag har en tjockare. Det går säkert vid -15 med underställströja, långärmad skjorta och tröja också man får ju upp värmen när man rör på sig.

Jag är ganska frusen av mig.

Men köp den för guds skull inte till fullpris är mitt råd eftersom tyget inte verkar hålla duntätt.

Mvh / Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.