Hjälp med blomidentifiering

Hej,

sen förra året har jag med mig boken "Våra vanligaste fjällväxter" i benfickan på fjällvandringarna. En ny, skoj dimension på lufsandet. Men jag är totalamatör, så med risk för att göra bort mig helt (bjuder på det), kan någon identifiera dessa 3 jättefina växter som jag inte kan hitta i min bok.

blom1_1.jpg

blom2_1.jpg

blom3_1.jpg

Tack på förhand!
Peter P.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack ska ni ha!

Brudsporre är med i boken och den kanske jag borde "fixat". Vid Teusajaure visade stugvärden mig Fjällnyckel också. Kul att få se orkidéer! Fjällsyra är inte med i boken jag har, men fin blomma var det.

Norsknoppa var jag inne på men var väldans osäker.

Man blev lite beroende. Efter nån dag gick jag och tittade en massa längs stigar efter någonting jag inte sett och så fort man hittade något så blev det en paus och fram med boken för att försöka komma på vad det var. Jag tror jag kom upp i cirka 30 olika blommor faktiskt som jag tror jag lärde mig namnen på (skryt, skryt å lite stolt :) ). Som sagt, en ny dimension på det hela.

När man ändå är inne på det. "Våra vanligaste fjällväxter" var väl utmärkt för en novis som jag, men om man vill ha något som är lite bättre men ändå inte tynger ner benfickan till knäna, vad kan ni rekommendera då för fjällfauna?

Tackar och bockar!
Peter P.

pal2; sa:
Man blev lite beroende.

När man ändå är inne på det. "Våra vanligaste fjällväxter" var väl utmärkt för en novis som jag, men om man vill ha något som är lite bättre men ändå inte tynger ner benfickan till knäna, vad kan ni rekommendera då för fjällfauna?
;) Jag är också beroende... Jag tycker att det är en oerhört kul del av fjällvandringar (och av allt friluftsliv) att kunna artbestämma en del.

En bättre fjällflora är Örjan Nilssons Nordisk fjällflora http://www.bokfynd.nu/9134511717.html

Antar att du menar flora, inte fauna.

Hej på er!
Håller med både om artbestämningarna och intresset. Det är verkligen kul. Det blir ett litet sug till sist att se och leta efter fler där uppe. Vi gick Padjelantaleden i sommar från söder till norr och pricka så gott som av alla i den lilla boken du nämner men hade även med fjällfloran, det var väl där vi hittade fjällsyran tex. Såg även fjällarnikan som finns på utsidan av den boken! Kul, lite ovanlig. Det är ju det som är grejen att ta sig tid och vara på fjället hela dagarna, tycker då vi!

Mvh/Birgit

Flällsyra

Hej

Du missade en sak:
Fjällsyrans blad är ätbara, smakar lite syrligt, när bladen är små och fräscha som på din bild är de bäst, gott att ha som grönsak till frystorkat!

Hälsar Göran

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips