hjälp med begagnat tält :)

Hej!

En Ytlig bekant till mig har detta tält som han vill sälja till mig .
se bilder.
min fråga är vet någon något om detta tält?
märke? mått? kvalite?
påstods vara ca 5år.
påstod väga 2-3 kilo.
verkar inte finnas märke på.
Lagom peng att betala?

mvh Patrick

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    111.7 KB · Visningar: 1,091
  • bild (1).JPG
    bild (1).JPG
    117.4 KB · Visningar: 1,133
Jag vet inget om detta tält men min känsla säger att det är ngt väldigt billigt. Dessa slags dörrar som man kan öppnar med dessa extra pinnar brukar för det mesta bara finnas på Biltema/stadium tält. Lika så dessa enkla påsar med exempelbild och remmar runt hela påsen som även bli handtaget.
Men som sagt, jag vet inget om just detta tält utan det är bara en ren känsla jag få av bilderna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer med Fuchs åsikter, ser ut som ett budget tält. Uppgivna vikten 2-3kg tror jag inte ett ögonblick på, 5kg+ är mitt tips med den storleken, budgetmaterial och extra stänger till öppningen, stormmattor mm.
Av bredden från gaveln gissar jag på 3 personers tält.

Senast ändrad:
Pu tält i den storleken brukar ligga på 4,5-5,5kg...så är det ett budget lär det vara så.
Det är ju inget ensamvandringstält iaf men är funkis till bilsemester typ.

Tältet är av märket Wigwam och är ett lågprismärke som säljs av Coop. Jag vet inte vad just den modellen heter men jag tror inte den finns kvar i sortimentet. Priset borde ha legat runt 2000 -2500 kr. Wigwamtälten funkar bra under barmarksäsongen om än något tyngre än det dyrare fabrikaten. Största problemen med dessa tält var fabrikationsfel med sneda sömmar och dåliga dragkedjor.

Max 400 kr inte mer!

Senast ändrad:
Jag har ett mindre Wigwamtält i bilen som väger ca: 3kg så räkna med mer än 4kg för modellen på bilderna. Jag sålde några sådana tält under en sommar då jag jobbade åt Konsum Nord.

Är det inget märke på är jag lite tveksam till om det är Wigwam, de brukar ha stort märke på sig har jag för mig? Färgen är dock rätt likt vårt Wigwam kupoltält, men kan tänka mig att t.ex. Lidl kanske köper från samma fabrik och de då använder samma duk (om Lidl inte ställer några krav på färg för att hålla priset nere).

Men generellt så är ett sånt där tält inte värt mer än några hundralappar efter några år, särskilt om det är nåt slags no-name.

Märke och mått får väl säljaren tala om för dig, det finns som sagt var rätt många liknande tält av varierande storlek så det är svårt att avgöra från bild.

Får tacka så hemskt mycket för tips och råd om detta tält.
Säljaren säger att det är No name tält så det känns inte så pålitligt.
Ska man köpa begagnat så får det nog bli ett märkes tält.
I detta fallet blir det ingen affär ;)
MVH Patrick

Fast du kan ju alltid ha det som "slit och slängtält" i bilen, festivaltält, eller lektält till barn osv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips