Finns det någon speciell orsak till varför du valde just Lund som mål?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjälp med att cykla Stockholm > Lund
- Trådstartare Feisal
- Start datum
Måste komma tillbaka hem!Finns det någon speciell orsak till varför du valde just Lund som mål?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Okej, du bor alltså inte i Stockholm....
Jag ser att tråden har 3 sidor med svar, och jag har INTE läst mer än det som TS har skrivit.
Jag vet alltså inte vad folk svarat, men jag har några synpunkter i alla fall.
1. 16 mil om dagen är möjligt om man är tränad för det. Eftersom TS inte skriver någonting om träning utomhus, och heller inte har cyklat bland bilar/trafik är min åsikt att det blir svårt att genomföra detta. Det saknas en del information om träning för att man ska kunna uttala sig om "16 mil om dagen".
2. En bra app/program för planering är Ride With GPS. Kostar en slant, men man kan planera rutten riktigt bra där.
Min rekommendation till TS efter dennes inledande inlägg, UTAN att ha läst de 3 sidorna med svar: Prova hemmavid först. Rom byggdes inte på en dag, dvs börja smått, se vad som funkar...sedan kommer 16 mil om dagen att funka...men jag kan inte säga när.
Har en bekant som cyklade hem till oss en sommar. Det var 67 mil på 4 dagar så 16 mil är ingen omöjlighet. Han är hyfsat vältränad och brukar cykla till jobbet varje dag på sommaren samt har gjort både cykelvasan och vasaloppet några gånger plus diverse andra såna konstigheter. Vad han sa var att han efter två dagar var gudeligt less på att cykla och rumperiet var ordentligt ömt trots dubbla cykelbyxor.
Jag är beredd att hålla med angående ditt resonemang om träning. Det är onekligen rätt många som inte fixar att cykla 160 km på en dag. Att sedan göra det två dagar till på rad, utan specifik träning, är ytterligare något helt annat. Det handlar inte bara om pannben (vilket är helt nödvändigt), utan om sittställning, att vänja kropp och ben, att äta och dricka tillräckligt, samt inte minst risk för skav och värk här och där... Enkom ett skavsår på fel ställe kan definitivt sätta käpparna i hjulet (!) för ett dylikt projekt.
Om jag får komma med några tips så vill jag avråda från att cykla med ryggsäck. Det är det alldeles för långa dagar i sadeln för. Om du inte har cykeltränat särskilt mycket och samtidigt är tungt lastad, så tror jag att mellan 15-20 km/h är en rimlig snittfart med den cykeln och uppskattad form. Det innebär att du onekligen har några rätt långa dagar framför dig.
Men, därmed sagt så går det alltid att prova. Det blir säkert jättelärorikt oavsett hur det går. Kul!![]()
Jag har testat att cykla med ryggsäck en gång och kommer aldrig att göra om det. För vartenda tramptag lyftes ryggsäcken vilket gjorde det betydligt tyngre än utan.
Jag håller med. Jag ville egentligen ställa frågan till TS om 16 mil om dagen är en realitet pga noll erfarenhet av att cykla i trafik och kanske lite för lite träning...men jag ställde inte den frågan, och jag ställer inte den nu heller.Det var 67 mil på 4 dagar så 16 mil är ingen omöjlighet.
Därför skrev jag som jag skrev. Jag försöker smyga fram mina synpunkter lite ödmjukt...
Jag har också cyklat med ryggsäck. Dagspendling är inga problem med fullproppad ryggsäck, men när det kommer till flerdagarscykling är det ingen höjdare för axlar och rygg. Den vikten vill man inte ha på ryggen när man cyklar i flera dagar.Jag har testat att cykla med ryggsäck en gång och kommer aldrig att göra om det. För vartenda tramptag lyftes ryggsäcken vilket gjorde det betydligt tyngre än utan.
"Lyftes ryggsäcken"? Hur är det möjligt om man sitter ned? På långdistans sitter man ju hela tiden.
Jag har också cyklat med ryggsäck. Dagspendling är inga problem med fullproppad ryggsäck, men när det kommer till flerdagarscykling är det ingen höjdare för axlar och rygg. Den vikten vill man inte ha på ryggen när man cyklar i flera dagar.
"Lyftes ryggsäcken"? Hur är det möjligt om man sitter ned? På långdistans sitter man ju hela tiden.
Det var höftbältet som gjorde att det lyfte lite vid varje tramptag och det var en mountainbike vilket ger en lite mer hopkrypen/kompakt ställning än vad lite större cyklar ger. Det var ingen normal (liten) ryggsäck som man brukar ha när man cyklar utan en fullmatad vandringssäck.
Ehhh, det där skulle jag aldrig ens testa. Jag skulle inte ens komma på tanken.Det var höftbältet som gjorde att det lyfte lite vid varje tramptag och det var en mountainbike vilket ger en lite mer hopkrypen/kompakt ställning än vad lite större cyklar ger. Det var ingen normal (liten) ryggsäck som man brukar ha när man cyklar utan en fullmatad vandringssäck.
Skaffa en cykelvagn som klarar 50 kg (Lådcykel väger över 50 kg).
Lasta allt du behöver i cykelvagnen.
Skit i tiden det tar att cykla, jaga inte på för att komma fram så fort det går,
låt det ta den tid det tar.
Ha karta för sträckan du skall cykla.
Packalista:
5l vattendunk
tält
tarp (om det regnar under nattten så torkar tarpen mycket snabbare än ett blött tält
så sätt upp tarpen över tältet)
Såg och kniv för diverse byggen med tarpen.
Liggunderlag
sovsäck
kök + köksutrusning
tändare och eldstål
vikbar spade (för att gräva dike runt tarpen vid kraftiga regn för att lede bort vattnet)
1 extra uppsättning kläder + regnställ.
Vattentäta packpåsar
mat
frukost - bröd, mjukost på tub, kaffe.
middag - pasta och valfri sås som du köper ingredienserna till i valfri affär
kvällsmat - enorma mängder alkohol eller en banan. Eller elda skräp och grilla korv över elden.
Ha mat med så du klarar dig 2 dagar utan att handla om det skulle regna en längre tid.
Hygien
dusch
tvål
schampo
rakhyvel
deodorant
tvättmedel
toappar och hundbajspåsar.
(toapapper kan du skippa om du kan sitta till skiten har självtorkat innan du cyklar vidare)
Blir du trött - ät mer.
Mat är bränsle.
Lasta allt du behöver i cykelvagnen.
Skit i tiden det tar att cykla, jaga inte på för att komma fram så fort det går,
låt det ta den tid det tar.
Ha karta för sträckan du skall cykla.
Packalista:
5l vattendunk
tält
tarp (om det regnar under nattten så torkar tarpen mycket snabbare än ett blött tält
så sätt upp tarpen över tältet)
Såg och kniv för diverse byggen med tarpen.
Liggunderlag
sovsäck
kök + köksutrusning
tändare och eldstål
vikbar spade (för att gräva dike runt tarpen vid kraftiga regn för att lede bort vattnet)
1 extra uppsättning kläder + regnställ.
Vattentäta packpåsar
mat
frukost - bröd, mjukost på tub, kaffe.
middag - pasta och valfri sås som du köper ingredienserna till i valfri affär
kvällsmat - enorma mängder alkohol eller en banan. Eller elda skräp och grilla korv över elden.
Ha mat med så du klarar dig 2 dagar utan att handla om det skulle regna en längre tid.
Hygien
dusch
tvål
schampo
rakhyvel
deodorant
tvättmedel
toappar och hundbajspåsar.
(toapapper kan du skippa om du kan sitta till skiten har självtorkat innan du cyklar vidare)
Blir du trött - ät mer.
Mat är bränsle.
Dubbla cykelbyxor??? I så fall inte konstigt att han fick ont i baken.Har en bekant som cyklade hem till oss en sommar. Det var 67 mil på 4 dagar så 16 mil är ingen omöjlighet. Han är hyfsat vältränad och brukar cykla till jobbet varje dag på sommaren samt har gjort både cykelvasan och vasaloppet några gånger plus diverse andra såna konstigheter. Vad han sa var att han efter två dagar var gudeligt less på att cykla och rumperiet var ordentligt ömt trots dubbla cykelbyxor.
En lastad cykelvagn ökar epikagevikten som du måste lyfta över varje höjdsträckning. Tvåhjuliga ger dubbelt rullmostånd jämfört med en enhjulig. De fästa i bakaxeln ger inte olika svämngegenskaper åt vänster och höger. Välj den lättaste du kan finna.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg