Hjälp med 3 för 3

Hennesy

Tolkar kanske din lista fel.;) Är kryssen det du har köpt eller det du planerar att köpa? I mina ögon är Hennesyn en onödig jätteutgift (nå, i förhållande till vad som krävs). Våra hängmattor väger runt 200 gr/styck och är helt enkelt en bit (kroppslängden + fåll+1meter) foderpolyester, surrade med tunt rep. Priset landar på strax under 100 kronor styck... Många undrar hur de håller, men vi har inte upplevt några problem. De bär lätt 80 kg! Är man tyngre kan men ju ta två lager tyg. Hennesyn är toppbra, men... Anna
 
Tackar ödmjukast för alla svar.

Har uppdaterat listan(pdf). Målet med en utrustning som kan kännas UL känns inte allt för avlägset.

Först gick jag bara in och slentiransvarade i den här tråden, men nu läste jag din lista ordentligt, och har försökt tänka igenom den lite mer.
Jag blir avundsjuk! Min egen utveckling mot lättare vikt kommer ta sin tid, men din lista är en bra inspiration. Jag ser fram mot att läsa din utvärdering efter sommarens tur :)

Vad jag funderar på i din utrustning är att den ser ut ganska mycket som det jag skulle packa för en natt vid garanterat fint väder (fast då skulle jag skippa regnkläderna). Om det blir regn och rusk och lite kallt (inte helt ovanlig svensk sommmar), så skulle jag ha velat ha med något mer förstärkningsplagg för raster osv. Dunväst, fleece e dyl och kanske även en tunn och lätt mössa?
Hur tänker du kring det?

En annan grej jag kan gnälla på: skärbrädan. Behöver du verkligen den? Förutsatt att du inte ska ha med en massa (tung) gourmetmat antar jag att det inte är något svårare än att skära korv du ska göra. Det brukar finnas gott om bra substitut i skogen. En lite tjockare gren av något slag kan man använda.

/OJ
 
Tycker listan ser utmärkt ut. Hängmattan gissar jag är en preferensfråga, annars finns det ju lättare lösningar. Kokkärlet känns tungt, det finns ju samma storlek på kokkärl under 100 gram. Om du inte tänker steka i locket så kan du ju ersätta detta med alufolie.

Vätskesystemet känns också tungt, men jag antar att det är en preferensfråga, annars finns det ju lättare behållare för 3,3 l vatten. Själv skulle jag fundera på två stycken behållare för vatten eftersom man kan behöva vattenrena i mellansverige och då kanske vill ha en behållare som är "under behandling". Men det hänger ju på vilken typ av vattenrening man väljer.

Instämmer i invändningarna mot skärbrädan. Eventuellt kan en lätt, tunn skärbräda också användas som kittellock.

Mitt i sommaren skulle jag själv skippa pannlampan. Som smörask kan man använda återförslutningsbara tuber som kan bli lättare än 50 g. Jag skulle också skippa kartfodralet eller välja en lättare lösning. Själv har jag kartan i en midjeficka till ryggsäcken där den samsas med kompass och kamera.

Att få med en liten sax, t ex som en del i en kniv, tycker jag är ganska bra. Kniven känns lite stor för en årstid då behovet av att elda för ljus, värme och säkerhet är minimalt.

Värmemässigt så klarar du dig nog med dubbla undertröjor, vindblus och regnjacka vid behov (du har ju alltid sovsäcken), men jag skulle nog välja en långärmad ylletröja som alternativ. En kortärmad och en långärmad tycker jag är perfekt på sommaren.

Skall bli kul att få ta del av dina erfarenheter så småningom.

Jörgen
 
Tolkar kanske din lista fel.;) Är kryssen det du har köpt eller det du planerar att köpa? I mina ögon är Hennesyn en onödig jätteutgift (nå, i förhållande till vad som krävs). Våra hängmattor väger runt 200 gr/styck och är helt enkelt en bit (kroppslängden + fåll+1meter) foderpolyester, surrade med tunt rep. Priset landar på strax under 100 kronor styck... Många undrar hur de håller, men vi har inte upplevt några problem. De bär lätt 80 kg! Är man tyngre kan men ju ta två lager tyg. Hennesyn är toppbra, men... Anna

Har en Siam Hammock som är sydd i dubbelväv. Fiffigt då liggunderlaget slinker in emellan och sedan ligger still. Tänkte på att den alu belagda bubbelplasten jag skall införskaffa och göra grytmysare av även borde funka som isolering av hammocken!
 
Har kommit lite längre i mina planer för sommarturen. Ser ut att bli i mellan-Sverige under högsommar. Har sammanställt utrustningen i en pdf-fil som går att hämta här.

Har läst igenom vandra fjäderlätt för inspiration. En av dom stora frågetecken som finns kvar är skodon. Har ett par Lundhags Scout som jag är väldigt nöjd med om det inte var för att dom är en aning för små och ganska tunga(1400g). Har funderat på att byta till ett par salomon tech amphibian(320g) som i stort är ett par sneakers/sandaler med nättopp och använda tunna liners.

Problemet är att jag hatar att gå runt med blöta fötter. Mina scout är vattentäta upp till skaftet och jag kan byta sockor när det blir för fuktigt i kängorna. Sealskinz är dyra, håller dåligt och har vad jag kan läsa mig till en förmåga att läcka. Kanske finns det lätta kängor eller andra alternativ som jag inte känner till. Känns som jag har hamnat i en mental återgränd och behöver era råd.

Tack!

Instämmer i att det är en sund och bra lista. Möjligen finns det en del vikt att tjäna på att byta ut gasköket mot något hemgjort sprit eller vedkök. Finns en mängd bra DIY varianter man kan experimentera med utan att det kostar något.

Använder du ett liggunderlag av bubbelplast (se länk ovan) kan du göra hål för huvudet och använda det under jackan som "värme-poncho"! ;)

Skor tycker jag helt beror på vilken säsong och miljö man rör sig i. En del utländska lättpackare tipsar om lite högre GTX-sockar då de håller bättre än Sealskin. Men de saknar stretch så det verkar inte så bekvämt. Använder du luftiga skor är det nog bättre, att som Jörgen skrev, gå sig torr/varm och sedan vid rast byta till torra ullstrumpor. Har ett par Amphib men tycker nog att lite stabilare skor från Inov-8 och Icebug som diskuterats flitigt verkar bättre.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Har uppdaterat listan eftersom jag fått låna en våg (2gr noggrannhet, upp till 5kg) och inhandlat lite fler saker på listan.

Ryggsäckens basvikt ligger på 4280. På kroppen blir det runt 1066 utan förstärkningskläder. Är nöjd med den vikten, trodde det skulle bli en pina att banta ryggsäckens basvikt under 5kg.

Listan (Acrobat format)
Listan (OpenOffice format)
Listan (Excel format)

Lägger även upp redigeringsbara dokument om någon vill använda listan som mall för sin egen utrustning.

Med Vänliga Hälsningar
Tommy
 
Tack för alla svar!

Har uppdaterat listan eftersom jag fått låna en våg (2gr noggrannhet, upp till 5kg) och inhandlat lite fler saker på listan.

Ryggsäckens basvikt ligger på 4280. På kroppen blir det runt 1066 utan förstärkningskläder. Är nöjd med den vikten, trodde det skulle bli en pina att banta ryggsäckens basvikt under 5kg.

Listan (Acrobat format)
Listan (OpenOffice format)
Listan (Excel format)

Lägger även upp redigeringsbara dokument om någon vill använda listan som mall för sin egen utrustning.

Med Vänliga Hälsningar
Tommy

Tjusigt!. För skogen ser detta alldeles utmärkt ut. Lämplig utrustning för den som vill vandra genom hela Sverige, kan jag tänka. När man kommer till fjällen så växlar man till ett tarptält och adderar en lätt dunjacka och vantar. Det ökar inte på så mycket.
Kostnadssidan ser också förvånansvärt modest ut. Kul!

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.