Hjälp i skodjungeln

Hej!

Tanke är att kassera mina La Sportiva Tarantula och köpa mig ett par aggressivare ”high end” skor. Tittat en del på Evolve Shaman och La sportiva Otaki. Någon som provat dessa och kan ge en liten recension?

Vad har ni för andra tips på skor? Skriv gärna varför ni tycker just den modellen är så bra samt vad ni har i skostorlek.

Tack!

Lite sent antagligen - men tänkte jag skriver ett svar ändå.

Kort sagt - det allra viktigaste är att prova en himla massa olika skor och sedan ta de som sitter bäst på dina fötter. Det är extremt olika vad som passar vilken fot och i slutändan är det viktigare än något annat.

Ofta (men inte alltid) är Scarpa bra för folk med lite bredare framfötter.
La Sportiva passar många fram men har väldigt hög volym i hälen som inte alla tycker om.
5.10 tycker många har det bästa gummit, men de är notoriskt opålitliga i storlek/passform och leverans. Alltså, de ändrar läst eller storlek på skorna från år till år fast modellen heter detsamma och sedan är det ofta slut på dem i butikerna. Just nu verkar det vara extra struligt att få tag på dem, så jag överväger personligen att byta märke för att slippa massa strul varje gång det är dags att köpa nya skor.

Sedan finns det ju hur många fler märken som helst, alla har olika aggressiva modeller som säkerligen fungerar bra. Bara man har rätt fot för skon.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips