Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck!

Hej allesammans! Hoppas att allt är bra med er :)

Håller just nu på att leta efter att investera i en lättviktsryggsäck samt en lättviktssovsäck. Har gjort ett par vandringar tidigare med lite tyngre packning samt lånat en hel del, känner dock nu att jag vill investera i rejäla prylar för den kommande framtiden! Kommer att vandra en hel del i Sverige och närliggande länder men även en hel del i utlandet.

Har rest väldigt mycket under mitt liv till olika delar av världen, dock inte för att vandra. Under dessa resor har jag rest väldigt lätt och minimalistiskt så det är något jag är van med sedan tidigare och något jag vill fortsätta med när det kommer till vandringen. Under dessa resor har jag använt mig av en 40L Fairpoint väska från Osprey som har fungerat bra.

Så, nu till det roliga. Det jag eftersträvar för min sovsäck är att den ska ligga runt kilot, innehålla dun (gärna över 700 cuin för att kunna packa ner så mycket som möjligt till samma värme), ha ett slitstarkt men ändå lätt yttermaterial, eventuellt ha dun som klarar att stå emot viss väta samt skulle det vara trevligt att kunna göra den "custom made". Vill gärna ha en 3-säsongs säck som ska klara minst -5 grader för herr komfort. Är 196 cm lång och väger runt 100kg. Känner att jag vill lägga maximalt 4000kr på en sovsäck!

Har kikat en del på quilta också men aldrig testat att sova med en sådan. Har ni någon erfarenhet av att sova med quilts?

Det jag eftersträvar för min ryggsäck är att den ska vara minimaliskt och inte ha en massa onödiga fack och sladdar överallt. Den ska ha ett bra bärsystem med någon typ av ram, gärna ha "roll top" stängning och ligga under 1.5 kg iallafall. Har kollat en del på Gossamer Gear's Mariposa som är 60L. Har någon av er någon erfarenhet angående den ryggan?

Hoppas fler av er mer erfarna och kunniga kan tillhandahålla bra tips för en "nybörjare" inom vandringen! Tack på förhand! :)
 
Du har lite samma problem som jag själv, dvs är man över 190cm är det lite svårare att hitta lättviktsprylar då allt blir större.
Tipset ovan är Marmot Hydrogen, och jag har en Hydrogen Long själv av en lite äldre modell inköpt 2012. Den är EN testad till +4C TComfort och -1C TLimit. Egen erfarenhet är att jag sover bra i den ner till några få plusgrader, men under nollan väljer jag en varmare säck. Du skriver att du vill ha en säck som klarar -5C och då är inte Hydrogen rätt för dig om du inte sover väldigt varmt, utan jag rekommenderar Helium Long som är i samma serie fast lite varmare.
 
Om du är beredd att lägga $$$ kan du kolla på Seekoutsides ryggor. Minimalistiska, lätta (trooor 70L är drygt 1kg) och bekväma. Går att reglera mycket bra!
Annars finns så klart många billigare alternativ. Har tyvärr inga specifika tips, Osprey är ju rätt långt ifrån minimalistiska t.ex. För mig fick det ändå bli en Osprey sist, överlägset billigaste sättet för mig att få ner vikten


Kollar du runt här på lättviktssovsäck kommer du hitta otaliga tips om Cumulus och Roberts där du kan hitta måttanpassade lätta kvalitetssäckar inom din prisklass.
 
För sovsäck rekommenderar jag Cumulus. Väldigt prisvärda och hög kvaliteter. I deras ”creator” kan man justera storlek, tyg, extra dun etc efter behov. Jag har också upplevt deras kundtjänst som väldigt bra, så annars kan man maila önskemål till dem och få råd.
Vad gäller ryggsäck på 60l kan jag varmt rekommendera Exped Lightning. Jag har både den och HMG Southwest 4400 (för storleken), men föredrar Lightning när jag klarar med med den volymen. Det är den bekvämaste ryggsäck jag haft, men väger ändå bara drygt 1kg.
 
Tittar man på thruhikers på youtube så kör ju alla med quilt. Trodde det skulle passa mig bra då jag ofta vid varmt väder använder sovsäcken som täcke. Köpte en billig quilt för att testa och den passade mig inte alls. För mig behövdes det verkligen ett system som fick quilten att sitta fast och inte glipa. På den billiga quilten jag köpte var det systemet inte så bra. Vågade därför inte chansa på att en dyr quilt skulle göra jobbet tillräckligt bra. Ska du satsa på quilt så bör du nog testa någon natt innan köp. För mig blev det en sovsäck från Cumulus.

När det gäller ryggsäckar så tycker jag alla på backpackinglight.se verkar bra. Kolla där. Själv kör jag med säckar från Ultimate Direction i olika storlekar (15-45 liter) Dessa uppfyller dock inte dina krav då de har många fickor men ingen ram. Kör också med en Bergans Helium på 55liter om jag skall ha skrymmande saker med mig (Den säcken har ram men inte rullstängning). Men oavsett hur ryggsäckar verkar på pappret (eller internet) så handlar det ju alltid till slut om hur den sitter på din kropp. Testa i affär (kan vara svårt då få affärer har UL-säckar hemma) eller beställ hem från nätet och skicka tillbaks om de inte passar.
 
Jag skulle gått för dessa.

Sovsäck: https://backpackinglight.se/sova/sovsack/dun/sea-to-summit-spark-spii-long-sovsack[/QUOTE

SPII möter inte TS krav på vare sig temperaturgräns eller någorlunda slitstarkt yttertyg. SPII är en sommarsäck med TLimit -2C och ett extremt tunnt yttertyg. SPIII skulle möta temp kraven, men fortfarande inte kravet på någorlunda slitstarkt tyg. För att nå det senaste kravet skulle jag sätta gränsen vid ex Pertex Microlight som yttertyg.

STS SP sovsäckar har även en form som smalnar av över axlarna vilket TS bör uppmärksamma då han är storväxt så att inte säcken stramar (=obekvämt och köldbrygga då loftet trycks ihop) utan ger honom utrymme all sova bekvämt och röra sig som han behöver.
 
Senast ändrad:
Tack alla för era svar!! :)

Har kikat runt lite mer och har fastnat för att göra en egen sovsäck från Cumulus då de verkar ha bra kvalité för ett rimligt pris samt att många här på sidan anser att de håller hög standard. Bir troligen en Panyam 450 eller någon ur deras X-lite serier. Om någon av er har beställt där, har ni haft positiva erfarenheter och några tips när man ska beställa (material, modell etc)?

Även kollat lite mer på ryggsäck och har kollat upp lite fler alternativ. Länkar några av dessa här nedan, alla har inte ram som bärsystem men man kanske kan överväga att köra utan. Dock förstår jag såklart att man vill testa hur ryggsäcken känns på med vikt innan man beställer. Här är iallafall de jag kikat på:

https://waymarkgearco.com/lite

https://www.gossamergear.com/products/mariposa-60-lightweight-backpack

https://zpacks.com/products/arc-blast-backpack

https://www.hyperlitemountaingear.com/collections/thru-hiking-backpacks/products/2400-southwest

https://www.ula-equipment.com/product/ohm-2-0/

Många ryggsäckar verkar vara gjorda i Dyneema material. Har läst både positiva och negativa saker om det. Har ni någon erfarenhet av materialet?
 
Lättviktsryggsäck

Hej!

Jag köpte en Hyperlite Mountain Gear 4400 Northrim. Den är på 70 liter och väger ett kilo. Det som är bra med ryggan är att den är lätt, har grym kvalitet och att den är vattentät. På minussidan är priset. Den är ganska dyr. Jag tröstar mig med att jag inte kommer att behöva någon ny rygga på många år.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...