Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjälp att starta väldigt gamall Optimus
- Trådstartare Briggsjo
- Start datum
Hittade manualen:
http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/338/post/new/#
http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/338/post/new/#
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Antar du menar innerventilspindel 2191?
Har beställt servicesatsen och den ingår där likaså rensnål osv
Så tillslut skall nog denna med gå igång.
När man vrider på mässing mot mässing behövs aldrig mer än två fingrar.
go tur
go tur
Testade det du skrev och det pyste till när ja släppte tummen efter endast 3 pumptryck.
En annan iaktagelse är att rensnålen i brännaren åker inte ner när ja stänger ventilen utan förblir i samma läge oavsett.
Härligt, då funkar pumpen. Spara de pumplädret i service-satsen (som du beställt) om pumpen fungerar som den är.
Rensnålen ska såklart inte blockera munstycket som du listat ut. Det är troligtvis därför som köket inte fungerar. Vill du, så kan du demontera munstycket om du har nödvändiga verktyg tillgängligt. Ta bort rensnålen och provköra köket.
Har du tur så kan du "reset:a" rensnålen genom att skruva motsols på reglerratten (öppna) tills dess att rensnålen är helt lös (med munstycket bortplockat)(sitter små kuggar på det lilla skaft som rensnålen sitter på, och små kugg runt spindeln inne i brännaren). Sen tar du en klassisk blyertspenna med suddgummi i änden. Denna för du ner med suddgummit först och trycker försiktigt på rensnålen så du kan lyfta upp rensnålen från brännaren. Nu kan du inspektera rensnålen, ersätta den eller skita i den om du vill provköra köket utan rensnålen (går hur bra som helst).
Skulle då också rekommendera dig att skölja igenom systemet genom att pumpa upp lite tryck och släppa fram några centiliter bränsle så du får bort evt lösa partiklar som kanske ligger under munstycket inne i brännaren (dessa kommer annars blockera munstycket på nytt, och du kan inte peta bort dem med rensnålen eftersom du just plockat bort den). Evt kan du skölja med t-röd, heptan/ kemiskt ren bensin, akrylatbensin eller annat som avdunstar lättare än fotogen, så blir det inte så kladdigt.
Just det, reset:a nålen: när du monterar tillbaka nålen så lägger du ner den med blyertspennan kvar och ventilen stängd. Sen öppnar du ventilen sakta och räknar hur många klick (kuggar som kuggar över spindeln). En del kök vill ha 4 klick, andra vill ha 5, de är som katter som alla har olika personlighet
Härligt, då funkar pumpen. Spara de pumplädret i service-satsen (som du beställt) om pumpen fungerar som den är.
Rensnålen ska såklart inte blockera munstycket som du listat ut. Det är troligtvis därför som köket inte fungerar. Vill du, så kan du demontera munstycket om du har nödvändiga verktyg tillgängligt. Ta bort rensnålen och provköra köket.
Har du tur så kan du "reset:a" rensnålen genom att skruva motsols på reglerratten (öppna) tills dess att rensnålen är helt lös (med munstycket bortplockat)(sitter små kuggar på det lilla skaft som rensnålen sitter på, och små kugg runt spindeln inne i brännaren). Sen tar du en klassisk blyertspenna med suddgummi i änden. Denna för du ner med suddgummit först och trycker försiktigt på rensnålen så du kan lyfta upp rensnålen från brännaren. Nu kan du inspektera rensnålen, ersätta den eller skita i den om du vill provköra köket utan rensnålen (går hur bra som helst).
Skulle då också rekommendera dig att skölja igenom systemet genom att pumpa upp lite tryck och släppa fram några centiliter bränsle så du får bort evt lösa partiklar som kanske ligger under munstycket inne i brännaren (dessa kommer annars blockera munstycket på nytt, och du kan inte peta bort dem med rensnålen eftersom du just plockat bort den). Evt kan du skölja med t-röd, heptan/ kemiskt ren bensin, akrylatbensin eller annat som avdunstar lättare än fotogen, så blir det inte så kladdigt.
Just det, reset:a nålen: när du monterar tillbaka nålen så lägger du ner den med blyertspennan kvar och ventilen stängd. Sen öppnar du ventilen sakta och räknar hur många klick (kuggar som kuggar över spindeln). En del kök vill ha 4 klick, andra vill ha 5, de är som katter som alla har olika personlighetefter 4-5 klick stänger du ventilen igen vilket då får rensnålen att dras ned under munstycket som du till sist monterar tillbaka.
Hittade ingen rak flacktång så får köpa en imorgon så den kan göras ren invändigt men slet bort rensnålen och nu kommer det fram fotogen när ja öppnar ventilen.
Dock fortsätter den brinna samma som på förvärmingen med låga när ja vrider om fotogenventilen.
Skillnaden är bara att den istället brinner uppe på munstycket där rensnålen satt.
Någon tanke?
Du har skit i kanalerna. För lång tryck. När du förvärmt och pumpat skall det stå en stråle av fotogen upp i huven. Huven skall vara så varm att fotogenen förgasas och det skall brinna med små blå lågor runtom förgasarhuven som bör bli röd i mitten.
Rätt verktyg är inte platttång utan munstycksverktyg finns på Fogas. En fast nyckel som passar till spindelmuttern eller att du köper det verktyget oxså. Du behöver tryckluft.
go tur
Rätt verktyg är inte platttång utan munstycksverktyg finns på Fogas. En fast nyckel som passar till spindelmuttern eller att du köper det verktyget oxså. Du behöver tryckluft.
go tur
Senast ändrad:
Eller köp in verktygens verktyg: Ett set av backventilsnycklar från Loco7Stove på CCS, dom är helt enkelt underbara!
Den tunnare versionen tar inte bara backventilen (i botten av pumpcylindern) utan även brännar-munstycket i din 207:a... I princip alla fastnade backventiler lossas av dessa - utan några följdskador (tack vare centreringsklumpen på axeln), vilket ofta är risken med andra metoder. När du har backventilen ute, kasta inte bort den - de är enkla att renovera.
Och modernisera! (Din har nog gammal kork i tätningen, den moderna lösningen är viton-gummi vilket är mycket bättre. Delarna finns från The Fettlebox på CCS).
Tänk även på att det skall sitta en packning mellan backventilen och cylinderbottnen, förr var de i bly (fortfarande bäst anser jag) och numera i nån form av plastic. Utan den packningen kommer du att med tiden förstöra både backventilens och cylinderbottnens gänga - utan att få det garanterat tätt ändå...
Vars bor du? Är du i närheten så kan du låna mina Loco-verktyg nån kväll...
Den tunnare versionen tar inte bara backventilen (i botten av pumpcylindern) utan även brännar-munstycket i din 207:a... I princip alla fastnade backventiler lossas av dessa - utan några följdskador (tack vare centreringsklumpen på axeln), vilket ofta är risken med andra metoder. När du har backventilen ute, kasta inte bort den - de är enkla att renovera.
Och modernisera! (Din har nog gammal kork i tätningen, den moderna lösningen är viton-gummi vilket är mycket bättre. Delarna finns från The Fettlebox på CCS).
Tänk även på att det skall sitta en packning mellan backventilen och cylinderbottnen, förr var de i bly (fortfarande bäst anser jag) och numera i nån form av plastic. Utan den packningen kommer du att med tiden förstöra både backventilens och cylinderbottnens gänga - utan att få det garanterat tätt ändå...
Vars bor du? Är du i närheten så kan du låna mina Loco-verktyg nån kväll...
Eller köp in verktygens verktyg: Ett set av backventilsnycklar från Loco7Stove på CCS, dom är helt enkelt underbara!
Den tunnare versionen tar inte bara backventilen (i botten av pumpcylindern) utan även brännar-munstycket i din 207:a... I princip alla fastnade backventiler lossas av dessa - utan några följdskador (tack vare centreringsklumpen på axeln), vilket ofta är risken med andra metoder. När du har backventilen ute, kasta inte bort den - de är enkla att renovera.
Och modernisera! (Din har nog gammal kork i tätningen, den moderna lösningen är viton-gummi vilket är mycket bättre. Delarna finns från The Fettlebox på CCS).
Tänk även på att det skall sitta en packning mellan backventilen och cylinderbottnen, förr var de i bly (fortfarande bäst anser jag) och numera i nån form av plastic. Utan den packningen kommer du att med tiden förstöra både backventilens och cylinderbottnens gänga - utan att få det garanterat tätt ändå...
Vars bor du? Är du i närheten så kan du låna mina Loco-verktyg nån kväll...
"Tyvärr" skåning
Vad kostar de verktygen?
Vart inne på Fettlebox nu och inte helt lätt att veta vad man skall ha med alla nya ord.
Men jag tror det är detta jag behöver?
http://www.fettlebox.co.uk/kit-c-optimus/primus-etc-1-75-pint-45-48-106.html
Edit: Mätte pumplädret till 17mm.
Sen vart allt skall sitta blir en annan femma
Något annat ja bör passa på att köpa när jag ändå skall beställa?
Jag betalade 33 pund för mina.
Om du har det grövre pumplädret är det den större nyckeln till din backventilsextraktion...
En dum fråga men vilken är backventilen enligt den här sprängskissen?
http://www.fogas.se/rwdx/files//535os.gif
Aldrig pillat med sånt här innan
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg