Hjälp att hitta info till min Norgeresa.....

Jag är sämst på att hitta bra sidor för information och bokning - och hoppas få lite hjälp här. Gärna även tips och råd!

Planerar att åka till Jotunheimen i sommar och gå upp på Gladhöpiggen, samt några andra turer/klättringar.

- Tänker åka bil till Norge.
- Vill övernatta på hotell eller i stuga.
- Tuff vandring är inga problem, men vill inte sova ute.

Hur och var kan man boka boende? Är det lätt att åka med bilen till olika ställen för att sedan göra dagsetapper? Är det bra skyltat så att man hittar? Var skall man vandra för att få fina vyer och utmanande dagsetapper?

Alla tips och råd är välkomna!

Det går bra att åka bil till några av fjällstationerna och sedan göra dagsturer :)

Du kan till exempel parkera bilen vid Spiterstulen fjällstation, bo i stuga där och göra dagsturer till Galdhøpiggen och/eller Glittertinden.

Du kan även parkera i Gjendesheim, ta båten till Memurubu och sedan gå tillbaka till Gjendesheim via Besseggen, detta gör man på en dag och det är en fruktansvärt fin tur även fast det kan vara väldigt mycket folk om man inte går i tid.

Vill du ha en större upplevelse utav Jotunheimen så kan jag istället rekommendera att du parkerar bilen på en utav fjällstationerna och sedan går stuga till stuga. Du kan då välja ut en rutt att gå så du hamnar vid bilen igen.

Ta en titt på kartan så ser du hur du kan gå: https://www.ut.no/kart/

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En fin vandring är den jag gjorde för några år sedan i Jotunheimen. Jag ställde bilen vid Gjendesheim. Notera att det finns två parkeringar och att den närmast båtplatsen ofta är full. Den andra är 1-2 km därifrån. Det kostar en del att parkera, i storleksordningen en hundralapp per dygn. Båten över till Gjendebu, vandra till Leirvassbu, Spiterstulen, Glitterheim, Memurubu, och tillbaka till Gjendesheim. Om vädret tillåter så avsluta med Besseggen. Annars gå nedre sträckan längs vattnet eller ta båten tillbaka. Bo två nätter på Spiterstulen om du ska upp på Galdhöpiggen. Ska du även upp på Glittertind så behövs stegjärn.

Jag skulle definitivt rekommendera att boka fjällstationerna i förväg. Något som är jobbigt är de behöver bokas individuellt. STF medlemsskap ger rabatt.

Det är god trerättermiddag på kvällarna. Lunchen består typiskt av en termos med kaffe/te/choklad (man kan lämna in den på kvällen och hämta ut den på fylld på morgonen) och ett par välfyllda dubbelmackor (som man gjort vid frukosten).

En bra guidebok, som jag använde, är Opptur Jotunheimen av Finn Loftesnes. Kostar en del men beskriver etapperna bra.

Tack för många bra tips!

Just detaljer som parkeringar och annat är skönt att veta i förväg. Och guideboken skall absolut inhandlas.

Jag tycker det är så svårt att bedöma hur mycket tid som behövs för varje del, så det är skönt att läsa på innan. Samt att det gäller att välja det bästa när man inte hinner allt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips