Hittat topparna, lite mer hjälp?

Man måste inte köpa allt...

Sph1nx; sa:
Med så kort varsel har vi inte råd att köpa varken snöskor eller skidor tyvärr, allt annat är så dyrt.

Ni kan ju hyra. Tror inte det är så hemskt dyrt. Keb har t.o.m randonégrejor (men du får nog boka i tid) och övriga har iallfall turgrejor. Ring runt och fråga, kan tänka mig att Storulvån har mycket. Snöskor finns billigt på Jula, men jag vet inte hur bra dom är. Verkar jobbigt med snöskor hur som helst.
Vi kan ju som sagt ta oss till Luleå lätt, finns det någonting fint i hyfsat direkt anslutning till staden?
Nja, bara för att det är långt norrut betyder det inte att det finns berg där. Det är långt till fjällen från Luleå.
 
öringen; sa:
Sph1nx; sa:
Vi kan ju som sagt ta oss till Luleå lätt, finns det någonting fint i hyfsat direkt anslutning till staden?

Hehe, näää inte direkt. Varför inte åka till jämtlandsfjällen eller Norge?

Jämtlandsfjällen låter bra, någon rekommenderad region? Måste gå o köpa kartor snarast så man kan planera turer :-D Sverige är lämpligare än norge, lättare att göra sig förstådd och billigare om man vill stanna en natt på vandrarhem och äta lokalt eller nått sånt :p

Vi båda eller iallafall jag vänder på sista öret hela tiden för att ha råd med det här...
 
Sph1nx; sa:
Jämtlandsfjällen låter bra, någon rekommenderad region?
Utan bil är det nog lättast att åka till Storulvån och därifrån skida in till Sylarna. Det finns även skoter, men det kostar pengar. Vid Sylarna finns lite toppar att gå upp på. Tror att det brukar kosta 50:- per natt att tälta bredvid stugan om man vill använda dass och andra bekvämligheter.

Sverige är lämpligare än norge, lättare att göra sig förstådd och billigare om man vill stanna en natt på vandrarhem och äta lokalt eller nått sånt :p

Jeg syns ikke Norsk er særlig vanskilg. Allvarlit talat, om man frågar om och tar det lungt är det inga problem. Så länge man inte tar en bärs (=bajs) eller pular i garaget (i Norge gör man det i sängkammarn). Mat är dyrt i Norge, speciellt på restaurang, och alkohol/snus är vansinnigt, men inte boende. Iallfall inte i campinghytte. Men, har ni inte bil kanske Sverge är enklast. Lite övning i Norska kan du få på http://www.fjellforum.net/ Det märks att dom bor närmare naturen, fjellforum handlar mer om turer och mindre om utstyr (=utrustning) än utsidan.
 
Jämtlandsfjällen får det ändå bli, skidor är inte aktuellt :-/

Tips i jämtland? Går ju att ta sig runt med buss eller tåg i större delen av sverige, jämtland borde inte vara annorlunda tycker jag...?
 
Snö i fjällen runt påsk

Sph1nx; sa:
Jämtlandsfjällen får det ändå bli, skidor är inte aktuellt :-/

Hmm. Det är snö i Jämtland också runt Påsk. Håll koll på denna sidan innan du åker: http://www.smhi.se/sgmain/vinter/snotacke/snotacke.html En liknande för Norge finns på http://www.senorge.no
Mitt råd är att hyra skidor. Du kan klättra omkring på sylarna utan skidor, men för att ta dig runt måste du ha dom. Tänk om det blir varmt, med mjuk vårsnö till bröstet och 20 kg på ryggen kommer man inte så långt.
 
Re: Snö i fjällen runt påsk

Vandrare; sa:
Tänk om det blir varmt, med mjuk vårsnö till bröstet och 20 kg på ryggen kommer man inte så långt.

Ja, jag skulle inte ens fundera på Sylarna utan skidor. Vi var på Keb en midsommar och hade snö upp till höfterna på nordtoppen. Vi var i Cortina i Juni och gjorde ett försök på Tofana di Roses, normalvägen, och det var så mycket snö att vi vände p g a utmattning. Det är inget kul att plumsa i snö.

Det mesta talar för dagsmeja vid Sylarna, och när det inte är dagsmeja blir snön hård, dock inte så hård att den nödvändigtvis blir lämplig för stegjärn, snarare kan det bli en påfrestande skare som hela tiden brister.

En tur i Jämtland på skidor kan vara en fantastisk vinterupplevelse. Men är det träning och föreberedelse inför Berner Oberland ni är ute efter, finns alldeles klart saker som är mer lönande att göra.

Per
 
Re: Re: Snö i fjällen runt påsk

ipg289h; sa:
Vandrare; sa:
Tänk om det blir varmt, med mjuk vårsnö till bröstet och 20 kg på ryggen kommer man inte så långt.

Ja, jag skulle inte ens fundera på Sylarna utan skidor. Vi var på Keb en midsommar och hade snö upp till höfterna på nordtoppen. Vi var i Cortina i Juni och gjorde ett försök på Tofana di Roses, normalvägen, och det var så mycket snö att vi vände p g a utmattning. Det är inget kul att plumsa i snö.

Det mesta talar för dagsmeja vid Sylarna, och när det inte är dagsmeja blir snön hård, dock inte så hård att den nödvändigtvis blir lämplig för stegjärn, snarare kan det bli en påfrestande skare som hela tiden brister.

En tur i Jämtland på skidor kan vara en fantastisk vinterupplevelse. Men är det träning och föreberedelse inför Berner Oberland ni är ute efter, finns alldeles klart saker som är mer lönande att göra.

Per


Det är just träning inför vi söker.... har kollat lite på kommunikationer i dag o man kan få en ToR biljett till sälenområdet med buss här ifrån göteborg på påsk, ska se om det går att boka två platser på en sån buss. Sälen borde ju vara tillräckligt lite snö i runt påsk för att kunna göra diverse, och har man lite is i magen kan man ju gå med stegjärn och öva self arrest när det är nypistat nånstans där det är lite skidåkare :-D Sen är förhoppningsvis snön tillräckligt djup för att kunna göra deadmans o andra ankare.
Vi kan ju iallafall få lite träning osså får vi lite kyla så vi kan testa våra kläder och vandra några dagar...

Skidor är verkligen verkligen inget alternativ alls.
 
Re: Re: Re: Snö i fjällen runt påsk

Sälen... tja. 50 mil. Närmare än Jotunheimen iallfall (55 mil). Stegjärn kanske går att använda någonstans, man kan ju pulsa med dom i snön om inte annat. Men det är verkligen inte alpint där, inte alls. Blir nog svårt att hitta på grejor att göra en vecka. Fjällen är runda och passar bäst för skidåkning. Det finns andra skidorter som iallafall har nån enstaka klippa, typ Kittelfjäll.

Skidor är verkligen verkligen inget alternativ alls.

Nehej. Och det som är så praktikt... Då återstår bara snöskor. 379:- på Jula. Det står inte Black Diamond på dom, men dom kan säkert vara kul ändå.
919010_c.jpg


Jotunheimen är ganska bra om man inte vill gå så långt från väg-berg. Nedan Skagastölstindane nära Turtagrö, västra Jotunheimen. Släng in ett inlägg på fjellforum och fråga om nån har tipps på skidfria berg i påsk.

Hurrungane046_JK.JPG
 
Ringde Idres turistinformation och dom sa att deras högsta berg, Rendals fölen (1700meter) skulle gå att bestiga. Till Idre kommer jag tur o retur för 900 kr med buss. Billigt och bra. Visserligen säger prognosen att det kommer vara en dryg decimeter snö runt påsk, men uppe på fjället borde det ju vara lite mer snö kan man tycka...

Det som egentligen skulle behövas är glaciär, men jag blir riktigt bortskrämd från Kebnekaise av alla skräckhistorier om 1.5 meter slask osv...

Skidor är åter igen inte lämpliga pga kostnaden och inte heller snöskor. Vänder ören här... vänder ören...

Ska ta en titt på norge, o se om det finns billig kommunikation...
 
Re: Re: Re: Re: Snö i fjällen runt påsk

Vandrare; sa:
Men det är verkligen inte alpint där, inte alls. Blir nog svårt att hitta på grejor att göra en vecka. Fjällen är runda och passar bäst för skidåkning.

Dessvärre kan jag bara hålla med. Fjällen är runda, justa för vandring och skidåkning, men man får leta efter klättring, och vad värre är där det går att klättra är berget ofta ruttet.

Närmaste riktiga berg är i Norge. De är höga och de är branta, och det finns en hel del att klättra. Går inte att jämföra på samma dag som Sälen.

I alpinistisk avseende vore det mycket mer givande att klättra någon klättervägg.

Per
 
Nä, i dag gjorde vi slag i saken o bestämde oss... vi skiter i det hela eftersom det blir för krångligt och joxigt med all snö o mudd o grejs överallt.

Vi köper utförsåkningsgrejer på avbetalning o gör en resa till fjällen med buss. Åka snowboard o skidor, bo i tält i skogen en bit från backarna och åka i lössnön på de opistade sidorna.

Vi tar kebenekajse i sommar när vädret är stabilare och det inte ligger massor med snö där. Då kan vi pasa på o träna glaciär senare, för den ligger väl på kebnekaise året runt.

Jag får tacka för all god hjälp jag fått här på sidan. Nu skall jag låta huvudet vila några veckor :-D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.