Hittat gamla knivar

Det fanns en knivtillverkare som hette Janne Marttiini Finland och som gjorde enormt fina knivar. Har ett av han som jag inte ens använt det är ett enormt fint arbete ett klick ljud när man sätter den i slidan. Han är nu gammal om han nu ens lever men kanske någon har fortsatt och göra dessa knivar? Kanske värt och göra ett sök på nätet?

Marttiini ägs sedan 2005 av Rapala vmc
 
Salig far -inte - med oss sedan ett kvartssekel - lärde mig när jag var liten att en karl är oklädd utan kniv. Han var född i Pajala. Till yrket var han läkare och alltså van vid att skärverktyg var (skarpa som) skalpeller. Skalpellstandard höll kökets knivar (tills morsan fick tag på dem...) och han inpräntade även i mig vikten av att hålla sitt verktyg vasst.

Det här var före internet och långt innan knivslipning blivit en diagnos. Det sätt att använda ett sandstensbryne han lärde mig är alltså inte det som idag är comme il faut utan snarare det som (fortfarande) anges på förpackningen till brynstenarna från Burgsvik.

Vinklar noijade han inte över men han lärde mig att känna (var) eggen (var).Svårare (eller enklare) är det inte. Man känner det eller så känner man det inte, Som musik. Vissa är tondöva, de flesta hyfsat musikaliska och några få har absolut gehör. De flesta av oss kan cykla utan stödhjjul. Lika många borde kunna bryna sin kniv på fri hand.
 
En Brynsats med Vinkeldon, styrpinnar, graderade brynen, och brynolja behöver inte kosta en förmögenhet. Detta är lättanvända och ger en riktgt bra resultat. Lansky har flera modeller.
 
För många många år sedan köpte jag en kniv av denna person och nu gör han inte själv mera knivar om han ens lever men han gjorde ett otroligt fint arbete. Ser att denna bild är från en aktion tydligen. Kanske det går och googla fram denna kniv om den tillverkas fortfarande? http://lulea-auktionsverk.se/object/view_object/2591

Jag har en sån också. Tror de är rätt vanliga, jag ser dom då och då:

Lite ot men är man ute efter fina knivar, så är Jokkmokks marknad ett bra tillfälle. Det går att hitta det mesta från enkla, billiga till riktigt fina duodjiarbeten, traditionellt samiskt hantverk från de bästa knivmästarna som dock kan kosta 20-30 000 eller mer. De finaste är ju snarast samlings/konstföremål än bruksknivar men alla nivåer finns. Själv köpte jag senast en Fällkniven F1Xb till marknadspris, några hundralappar under Fällknivens riktpris. I år blir det dock ingen marknad förstås, tyvärr.

När det gäller slipning så har jag alltid använt våtsandstenar och ibland diamantbrynen. För några år sen köpte jag några fina japanska kockknivar och gick då också en kurs i att slipa med japanska slipstenar, det var värt det och med dem slipar jag upp mina bruksknivar då och då också. Tycker knivslipning ibland överdrivs; det är ingen magi och man behöver inte gå i lära hos någon guru i många år, det är rätt lätt och har man inte tummen helt i handen, något man lär sig genom att öva ett tag.
 
Jag har en sån också. Tror de är rätt vanliga, jag ser dom då och då:

Lite ot men är man ute efter fina knivar, så är Jokkmokks marknad ett bra tillfälle. Det går att hitta det mesta från enkla, billiga till riktigt fina duodjiarbeten, traditionellt samiskt hantverk från de bästa knivmästarna som dock kan kosta 20-30 000 eller mer. De finaste är ju snarast samlings/konstföremål än bruksknivar men alla nivåer finns. Själv köpte jag senast en Fällkniven F1Xb till marknadspris, några hundralappar under Fällknivens riktpris. I år blir det dock ingen marknad förstås, tyvärr.

När det gäller slipning så har jag alltid använt våtsandstenar och ibland diamantbrynen. För några år sen köpte jag några fina japanska kockknivar och gick då också en kurs i att slipa med japanska slipstenar, det var värt det och med dem slipar jag upp mina bruksknivar då och då också. Tycker knivslipning ibland överdrivs; det är ingen magi och man behöver inte gå i lära hos någon guru i många år, det är rätt lätt och har man inte tummen helt i handen, något man lär sig genom att öva ett tag.

Japanska vattenstenar i all ära, ett par gamla oljestenar duger gott. Det viktigaste är att de är plana.

Som ett sidospår, jag har besökt ganska många sadelmakare och seldonsmakare som skär mkt och tjockt läder, vilket är rätt slöande på skärande verktyg. Standardmetoden för dem var ventilslippasta på en brädstump. Funkade bra för dem.
 
Japanska vattenstenar i all ära, ett par gamla oljestenar duger gott. Det viktigaste är att de är plana.

Som ett sidospår, jag har besökt ganska många sadelmakare och seldonsmakare som skär mkt och tjockt läder, vilket är rätt slöande på skärande verktyg. Standardmetoden för dem var ventilslippasta på en brädstump. Funkade bra för dem.
ventilslippasta på en brädstump...det var något nytt i alla fall för mig?....måste prova någon gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.