Hittat gamla knivar

Köp en riktig handgord kniv av en känd tillverkare som har tillverkat dvs smidit själv stålet även. Mora gjorde ju knivar i massupplaga som var tänkt till hantverkare och var billiga så när dom blev slöa skulle man köpa en ny.
 
Köp en riktig handgord kniv av en känd tillverkare som har tillverkat dvs smidit själv stålet även. Mora gjorde ju knivar i massupplaga som var tänkt till hantverkare och var billiga så när dom blev slöa skulle man köpa en ny.
Mja... Själv har jag fortfarande den fina Frost¨s med blad i laminated steel och skaft i ädelträ (Bubinga?) jag köpte -72. Håller skärpan OK och är lätt att bryna på ett gotländskt sandstensbryne. Fast tillverkaren är ju känd och kanske är den handgjord?
 
Det fanns en knivtillverkare som hette Janne Marttiini Finland och som gjorde enormt fina knivar. Har ett av han som jag inte ens använt det är ett enormt fint arbete ett klick ljud när man sätter den i slidan. Han är nu gammal om han nu ens lever men kanske någon har fortsatt och göra dessa knivar? Kanske värt och göra ett sök på nätet?
 
Med all respekt för inbitna knivnördar, obotliga samlare och de som söker den ultimata kniven så tycker jag att trädstartaren har en poäng, är helt rätt ute med sin ansats att gamla nötta och vanvårdade grejor är värda att tas till vara och att man inte behöver spendera tusenlappar för en basic friluftsutrustning. Handgjorda knivar för fyr- och femsiffriga belopp finns det, har jag bestämt för mig, redan trådar för...
 
Visst kan det ha en poäng att försöka restaurera gamla knivar, men jag tycker att man behöver väga nyttan mot arbetet. Visst, har man inget annat att göra är det kanske värt att spendera 2-3 timmar på att fixa till en gammal kniv istället för att köpa en nya för 29 spänn, men annars är det väl nästan mer givande att samla pant i en timme för att ha råd att köpa en "ny". Då har man 1-2 timmar över till roligare saker.
 
Visst kan det ha en poäng att försöka restaurera gamla knivar, men jag tycker att man behöver väga nyttan mot arbetet. Visst, har man inget annat att göra är det kanske värt att spendera 2-3 timmar på att fixa till en gammal kniv istället för att köpa en nya för 29 spänn, men annars är det väl nästan mer givande att samla pant i en timme för att ha råd att köpa en "ny". Då har man 1-2 timmar över till roligare saker.
Hur mäter man glädje i termer av nytta? Att vara ledig är väl att för en stund slippa tänka i termer av kostnadseffektivitet? Att sitta på en stubbe i skogen en eftermiddag, är det bortkastad tid? Om jag istället jobbat (har ganska hög timpenning när jag gör det) så hade jag på samma tid tjänat ihop till en juste fåtölj.
 
Håller mer seobserver, lite TLC och alla 6 är på banan igen.

Har själv en 19 kr kniv i fiskeväskan som lever kvar med TLC och i bältet hänger en WM1 i 3G...
 
Hur mäter man glädje i termer av nytta? Att vara ledig är väl att för en stund slippa tänka i termer av kostnadseffektivitet? Att sitta på en stubbe i skogen en eftermiddag, är det bortkastad tid?

Det beror ju på vad man tycker är roligt. Är det roligare att slipa kniv än att använda kniv så är det såklart inget problem med att ägna tiden åt att slipa kniven.

För min del är det fritid, att göra sånt jag tycker är roligt, som är det jag har ont om. Alltså funderar jag alltid en eller två gånger extra innan jag lägger en massa tid på nåt som kanske hade gått att lösa enklare.
 
Det beror ju på vad man tycker är roligt. Är det roligare att slipa kniv än att använda kniv så är det såklart inget problem med att ägna tiden åt att slipa kniven.

För min del är det fritid, att göra sånt jag tycker är roligt, som är det jag har ont om. Alltså funderar jag alltid en eller två gånger extra innan jag lägger en massa tid på nåt som kanske hade gått att lösa enklare.
Planerad glädje. Det låter ju kul.
 
Jag uppskattar också fina knivar och gör även egna. Men jag tycker nog en morakniv är en perfekt första kniv. Då lär man sig slipa på en kniv som man inte behöver vara så rädd om och som är relativt lättslipad jämfört med finare stål, som visserligen håller skärpan längre. Att "öva" bort några mm stål på en finare kniv är inget kul. Dessutom lär man sig lite vad man söker i sin fina kniv när det väl är dags att köpa. Att slipa sina knivar kommer man inte ifrån om man använder dem
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.