Hittat doja för Kebneresa. Duger denna?

Jag har ett par specialsydda lundhagare (scout men avsevärt bredare/kortare) och det kalaset kostade mig inte mer än 2300 när jag hämtade ut det på posten(ica) med frakt och allt.

De är en befrielse att inte behöva kompromissa med vad som finns i butikerna utan få någonting som är gjort efter just dina egna fötter. det som i övrigt tilltalar mig med scouten är att den saknar polstring i skaftet och annat onödigt, den är precis så avskalad som den behöver vara.

Denna sko kan jag rekomendera, med ett förbehåll, hadde det inte vara för att de av olika anledningar inte tar emot beställningar just nu så skulle jag rekomendera dig ett par Jörnkängor. Det är bara kolla recensionerna här på utsidan så förstår du varför. Minflickvän har ett par av dessa och det klår mina underbara scout på en del punkter.

Nåväl, ang stövlar. Först och främst så behöver du inte både stövlar och kängor! Jag har vandrat i fjällen med båda en enda gång och det var i lumpen då vi inte fick lämna standarkängan hemma.

Kronans nya stövel 90 fungerar bra att vandra i och kostar unjefär 250kr, dock bör du kompletera med en skön fotbädd/sula istället för filtsulan som ligger i.

Och gympadojor eller sandaler, det är upp till dig men jag skulle rekomendera ett mellanting, Keen gör bla sådana.

För fötterna behöver du Ett par kängor eller stövlar och ett par sandaler eller gympadojor. (då är ev specialsaker borträknade tex en fiskare som tar med sig vadare eller en klättrare som tar med sig klätterdojor)

PS om du har 41-42 i storlek finns det tydligen ett par jonrkängor på prylmarknaden nu.

Jag vet inte om jag håller med om att man absolut måste ha två par skodon med sig. Jag klarade mig utmärkt med enbart Lundhagskängor.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stövlar..

pal2; sa:
andy69; sa:
Stövlar....Nej, Nej, Nej och åter Nej!! Ett par gympadojjor, sandaler eller neopremsockar fixar djupa vad, eller barfota i kängan..förutsatt att det Inte är en Gore-tex!

Mvh A

Varför inte stövlar? Att man inte ser lika många gå i gummistövlar i fjällen (är tretorn sarek en klassiker eller en klassiker??) beror mer på att vi konsumenter inte matats med lika mycket reklam från gummistövelstillverkarna som från kängtillverkarna. Fortfarande är gummistövlar vanligt på fötterna på människor som arbetar och vistas mycket i naturen, och därmed även i fjällen. Ta till exempel en titt på vad samer har på fötterna nästa gång du passerar ett sameviste.

Jag tycker gummistövlar är förtvivlat bortglömt som alternativ, inte minst då de kostar kanske 3-4-5 gånger mindre än ett på kängor.

Hellre sandaler än gympadojjer. Gympadojjerna blir och förblir sura efter ett vad. Sandalerna har inte så mycket som kan bli genomsurt och vips så har man ett par "lägerskor". Neoprensockar har jag inte provat. Ett annat alternativ är badskor, väger mindre än sandaler och är i enbart plast.

Mvh
Peter P.

Eftersom jag har samer/lappar i släkten numera, kan jag bara säga att stövlar är inget dom använder när dom ska Gå 20-30km dagen med packning! Däremot använder jag själv stövar för kortare turer iskog där jag vet att det är riktigt blött och när jag är ute o fiskar!!

Mvh Anders

^_^; sa:
Jag vet inte om jag håller med om att man absolut måste ha två par skodon med sig. Jag klarade mig utmärkt med enbart Lundhagskängor.

Inta kanske om man går ul men om man vill njuta utan kängor vid dagens slut är det ganska skönt! Helt en fråga om prioriteringar.

Gräs

När man väl har fått problem med fötterna är det svårt att återhämta dem. Jag har sträcktledband i den ena foten, villket innebär att den inte är lika stabil som den andra. Man kan dock staga upp foten genom att tejpa den. Detta är mycket smidigare än t,ex elastik binda o.s.v. som lätt blir extremt obekvämt.
Jag skulle kunna tänka mig att detta är något som man skulle kunna göra preventivt, om man vet med sig att man blir lite sladdrig i fotleden av att gå på skrå. Man kan då hålla ett högre jämnare tempo.

Dina fötter

avgör vad som passar. Finner ingen anledning att dizza någon annans skodon. Skorna du visade kan vara alldeles utmärkta för ditt ändamål.

Thure

Re: Dina fötter

thureb; sa:
avgör vad som passar. Finner ingen anledning att dizza någon annans skodon. Skorna du visade kan vara alldeles utmärkta för ditt ändamål.

Thure

Ska försöka testa dem i veckan. Då får vi väl se. Nästan bäst det än att köpa det som ser bra ut. Sedan ska ja så klart också följa recensioner i min sökan efter det optimala fotunderlaget :)

Eftersom jag fortfarande är lite osäker på vad som är rätt måste jag ändå säga att jag dras åt att köpa ett par riktigt bra gummistövlar. Inte så snyggt, men jag har fått intrycket att det är väldigt blött där uppe - genomgående. Att köpa ett par nya boots för 2500kr och sedan plaska ner dem i geggvatten känns inte riktigt så kul, tycker jag iaf. Jag vet att "det är detta de är till för", och jag vill inte påstå att jag är överdrivet ren av mig... utan det är mer tanken... att köpa ett par helt fräscha skor för att sedan skita ner dem. Då kanske det är bäst att köpa ett par gummiboots?

Min fråga som jag ställer är om det verkligen är möjligt att gå ca 2 mil per dag i 14 dagar i gummistövlar utan att känna att det är obekvämt eller få onödigt mycket skavsår (jämfört med vanliga boots). Någon som har erfarenhet?

Vänliga hälsningar,
Christopher

Gyllengahm; sa:
Min fråga som jag ställer är om det verkligen är möjligt att gå ca 2 mil per dag i 14 dagar i gummistövlar utan att känna att det är obekvämt eller få onödigt mycket skavsår (jämfört med vanliga boots). Någon som har erfarenhet?

Vänliga hälsningar,
Christopher

Fråga nån som idkade friluftsliv innan -80,tror dom genomgående använde stövlar.Går antagligen hur bra som helst även om de flesta i dag går i kängor då underlagen i huvudsak inte ger hopp och plask möjligheter.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips