hissanordning för kajak!

Jag undrar om det är någon här som byggt en hissanordning för sin kajak?
Min tanke är att kunna hissa upp kajaken i taket på garaget hemma så jag enkelt kan köra in bilen under och lasta på den när jag vill åka någonstans.

Vet inte riktigt än hur detta bygge ska konstrueras så tips mottages gärna! :)

Finns att köpa

På Kanuk.nu finns precis en sån hiss, det måste väl vara samma sak som finns för att hissa upp takboxen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kajakhiss.

Rekommenderar varmt Kanuks hiss. En riktigt enkel och bra hiss till ett bra pris. Hade den hela förra säsongen! Fungerar klanderfrtitt.

Dr Kajak / Göran Petersson

Bygg själv!

Ett enkelt sätt att bygga själv som funkar för min takbox är fäst 4 bastanta öglor i taket - för kajak kan nog två räcka men för takboxen har jag fyra. Fäst vanliga spännremmar igenknäppta till en stor ögla genom öglan i taket. Kör i bilen under och trä spännbanden runt kajakens för och akter. Spänn sedan spännbanden dvs dra i tampen och spännbandsöglan minskar och kajaken närmar sig taket. För kajaken bör du se till att öglorna inte halkar av kajaker men kanske en klätterkarbin runt en däckslina eller liknande håller spännremmen på plats runt kajakskrovet.

Till andra bilen som är en cab och har hardtop har jag köpt BMW hardtophiss som funkar ungefär som en vevbar utemarkis fast den har två linor ner som man fäster hardtoppen i och sedan vevar upp eller ner. I taker sitter själva mekanismen som drar in och släpper ut lina då man vevar.

Lycka till!

/Patrik

tack för många bra tips.,
jag är ju lite inne på att bygga själv så vem vet jag kanske bygger en kopia av kanuk som ni rekomenderar! :)
det ska väl tilläggas att jag inte kolla på den än så jag vet ju inte riktigt hur den ser ut.

Bra tips lyckegård

Bra tips där Jonas med Biltemas cykelhiss. Funderar på om konstruktionen är lite klen kanske, men den går kanske att förstärka. Har du en sådan anordning så du har erfarenhet av hur den funkar i praktiken!?

Bra tips där Jonas med Biltemas cykelhiss. Funderar på om konstruktionen är lite klen kanske, men den går kanske att förstärka. Har du en sådan anordning så du har erfarenhet av hur den funkar i praktiken!?

Jag har ingen själv, men jag vet att andra som har kajaker har gjort så. Det går utmärkt att hissa upp kajaker, och systemet ser väl ut att vara dimensionerat för laster upp till och med 200 kg? Dvs precis tillräcklig för kajak.....

Själv löste jag/pappa problemet enkelt via att skruva upp två krokar i garage taket. Sedan så hängde vi bara upp kajaken i spännremmar en i för en i akter, som vi sedan spände åt så att den kom högre upp.

Fungerar prima ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips