Himla roligt med långfärdsskridskor.

Byt till löshäl ;)
Jag väntade alldeles för länge, känns helt obegripligt nu (eller tja, jag hade svårt att hitta pjäxor som passade och var för snål). När jag väl slog till, gick det plötsligt två gånger så fort med hälften så stor ansträngning, och var tio gånger roligare :)
Jag kommer uppdatera mig framöver, men så länge duger dessa.
 
Jag hade en väldigt jobbig olycka med löshäl när de kom och jag ville testa. Det fick mig att välja att inte byta bort mina gamla trotjänare. Jag åker dessutom mest på havsisar och de kan vara ganska knaggliga emellanåt. För mig är det inte viktigt att det går snabbt, jag vill bara njuta av naturen. Det kan hända att utvecklingen har gått framåt, kanske jag överreagerade och kanske jag är onödigt mesig men enligt mig är löshäl överskattat. Nu kommer jag att få hela skridsko-Sverige mot mig men vem bryr sig? :sneaky:
 
Jag hade en väldigt jobbig olycka med löshäl när de kom och jag ville testa. Det fick mig att välja att inte byta bort mina gamla trotjänare. Jag åker dessutom mest på havsisar och de kan vara ganska knaggliga emellanåt. För mig är det inte viktigt att det går snabbt, jag vill bara njuta av naturen. Det kan hända att utvecklingen har gått framåt, kanske jag överreagerade och kanske jag är onödigt mesig men enligt mig är löshäl överskattat. Nu kommer jag att få hela skridsko-Sverige mot mig men vem bryr sig? :sneaky:
Jag lägger ingen värdering i om man vill ha fast eller löshäl. Det är min första säsong på långfärdsskridskor så jag har inget att jämföra med. Men jag tycker det är roligt och njuter att vara ute på isen.

Ett litet sidospår: När jag testade glasfiber skidor med lös häl för många år sedan i Norge kände jag mig verkligen som Bambi på hal is, och Norrmännen fick sig ett gott skratt, men det bjuder jag på.
 
Nu händer det saker. Idag körde jag ett pass som var dubbelt så långt som jag brukar och jag var inte det minsta sliten. Det märkas att träningen har gett resultat och jag kan hålla tekniken hela passet. Dock behöver jag slipa skridskorna för de börjar bli slöa.
 
För 20 år år sedan gick jag också ifrån hockeyskridskor till långfärdsskridskor (löshäl) och det var en väldigt udda upplevelse.
Det var Bambi på hal is dom första gångerna, frustrerande när jag visste att jag är riktigt säker på hockeyskridskor.

Det var när jag kom på tekniken att man med långfärdsskridskor skjuter ifrån med hälen rakt ut åt sidan, som det började funka och sen var det bara att nöta på.

Synd att dom senaste vintrarna har varit för varma så att jag inte tycker att det är värt att riskera plurra på dom tunna isarna, även om jag har sett galningar som riskerar ödet.
Minst 8cm is om det ska funka för mej. Får hoppas på att nästa vinter blir riktigt kall...
 
För 20 år år sedan gick jag också ifrån hockeyskridskor till långfärdsskridskor (löshäl) och det var en väldigt udda upplevelse.
Det var Bambi på hal is dom första gångerna, frustrerande när jag visste att jag är riktigt säker på hockeyskridskor.

Det var när jag kom på tekniken att man med långfärdsskridskor skjuter ifrån med hälen rakt ut åt sidan, som det började funka och sen var det bara att nöta på.

Synd att dom senaste vintrarna har varit för varma så att jag inte tycker att det är värt att riskera plurra på dom tunna isarna, även om jag har sett galningar som riskerar ödet.
Minst 8cm is om det ska funka för mej. Får hoppas på att nästa vinter blir riktigt kall...
Jo, det var lite pinigt i början eftersom jag också anser mig ganska bra på hockeyrör. Men nu börjar tekniken sitta så det är bara att nöta.
 
Här i Tyresö har vi otroligt många sjöar att åka skridsko på men med dom senaste vintrarna har det inte blivit av pga för tunn is.
En bandybana som du har tillgång till är ju tillräckligt bara för att få någon skridskoåkning men att kommunen skulle bygga en sån här är bara att glömma...Speciellt nu när vi har fått en helt ny ishall.
 
Här i Tyresö har vi otroligt många sjöar att åka skridsko på men med dom senaste vintrarna har det inte blivit av pga för tunn is.
En bandybana som du har tillgång till är ju tillräckligt bara för att få någon skridskoåkning men att kommunen skulle bygga en sån här är bara att glömma...Speciellt nu när vi har fått en helt ny ishall.

Jo, vi har en ruskigt bra Bandyhall med toppenis. Och eftersom jag har ett varierande arbetsschema så hinner jag åka innan jobbet, Och de har öppet några veckor till i bandyhallen så jag hoppas på några pass till innan säsongen är slut.

Jo, det finns hyfsat med isar runtomkring här, dock har det varit dåligt med is på Vänern.
 
En fråga som är helt OT men jag vill veta:

Vänern är ju enormt stor och nästa som ett hav - ett innanhav med sötvatten, brukar hela den frysa till is riktigt kalla vintrar?
Med tanke på att fiskerinäringen är ganska stor i Vänern så måste dom troligtvis ha sina båtar fiskandes även på vintern?
Finns det en isbrytare där?

Jag frågar eftersom om all verksamhet i Vänern står helt still när isen ligger, så måste ju det vara den högsta drömmen för alla långfärdsskridskoåkare med tiotals milvis av plogad skridskobana!
 
Jag vet inte om hela Vänern fryser. Det är ett uttryck som vi använder här, när Vänern fryser då blir det kallt. Nu bor jag i karlstadtrakten och det har inte varit mycket till is på Vänern denna säsong.
Men tidigare säsonger har jag sett många som har åkt på Vänern när det är is. Det var mitt enkla svar. Men det finns kanske någon annan som kan fylla i.
 
En fråga som är helt OT men jag vill veta:

Vänern är ju enormt stor och nästa som ett hav - ett innanhav med sötvatten, brukar hela den frysa till is riktigt kalla vintrar?
Med tanke på att fiskerinäringen är ganska stor i Vänern så måste dom troligtvis ha sina båtar fiskandes även på vintern?
Finns det en isbrytare där?

Jag frågar eftersom om all verksamhet i Vänern står helt still när isen ligger, så måste ju det vara den högsta drömmen för alla långfärdsskridskoåkare med tiotals milvis av plogad skridskobana!

Stora sjöar exponeras för vind som fördröjer och färhindrar isläggning och "ploga" - det kan snöa i Vänerntrakten också. Vattendjup och strömmar påverkar också isläggning men skulle det bli smällkallt utan snö och inte blåsa vid isläggning så har du en stor härlig åkyta.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
ingmar molin Världens snabbaste långfärdsskridskor Långfärdskridsko 26
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
ollefisk Everest långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
Siven Göra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.