Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar

Hej utsidan.

Har precis köpt 2 paket hillebergs y-peg (20st).

A) Efter att ha pressat ned y-peg med hjälp av en sten, kände jag kanten börjar bli vass, är detta ett problem?

B) Hur fäster jag y-peg vid denna punkten utan att vara rädd den vassa kanten sliter sönder tältet vid storm? Vet inte om ni kan se men fästpunkten vid B är en mycket mindre ögla jämfört med de andra punkterna på tältet.

ypeg.png


Märkt ibland sitter pegen väldigt hårt, får då med hjälp av röda linan dra upp den. Även här är kanten lite vass, kan jag dra för kung och fosterland utan linan går sönder?


En annan bild på tältet där (B) finns
IMG_4616.jpg


Tältet är WBT3

Tack så mycket!
 
Svårt att tyda hur det ser ut från bilden men är du rädd för att tältduken kan fladdra i något läge och komma åt pinnen så om det går använd en kort bit lina som distans.

Sedan ser det besynnerligt ut på bilden, det ser ut som du vinklat tältspiken in mot tältet istället för utåt eller ser jag fel ?

Ofta räcker det inte med trycka ned en tältpinne utan man måste slå ner den. Har du inte en gummiklubba (som man inte har med sig på vandring utan oftast vid vanlig camping) och du är rädd för att skada pinnen så använd en lite kraftigare gummibit eller liknande mellan stenen och pinnen.

Jag har själv denna typ av y-peg och en rad andra och det skiljer i kvalité.
 
Att övre kanten på Y-pegs kan bli lite deformerade om man hamrar ner dem med en sten får man räkna med. Pinnarna är dock otroligt starka och detta påverkar inte funktionen (mer än att du får vara försiktig om du nästa gång trycker ner pinnen med handflatan). Själv brukar jag fästa finnen lätt i marken med handen, och sedan trycka ner den med kängsulan. Sten använder jag bara när det är så hårt i backen att inget annat funkar.

Vad gäller den extra fästpunkten kan du montera en kort slinga av annan lämplig lina i den alternativt en metallring. Hilleberg själva brukar ha metallringar på markfästena i dessa poisitioner.
 
Sätt (permanent!) en lagom stor ögla av paracord i det där lilla fästet
- sedan använder du den öglan till pinnen i framtiden...
 
Jag har en ”diskskrapa” från MSR som jag trycker pinnar med. Inga vassa eggar, samma funktion. Räcker inte det trycker jag med foten.

Rädd att snöret går sönder?! DRA!!! Förinniheltvete. Går det sönder? Gör om, gör bättre. Dyneema löser dina problem. Drar du sönder Dyneema kan du ta över rollen som jätten i ”Game of Thrones”...
 
Jag använder Hillebergs y-peg vid bl.a. tjäle och jag har inte lyckats dra sönder snöret ( trots att jag är en hårdhänt person ). Ibland kan pinnarna sitta så hårt i marken att jag måste stoppa in en annan y-peg i snöret på den y-peg som sitter fast i marken och dra loss sistnämnda y-peg ur marken. Även detta har snöret hållt för.
 
Runda av de vassa kanterna med en flat och rundfil, problem löst!
använd sen en bit från ett plastskärbräda mellan pinne och sten som folk redan föreslagit. Kan även använda en lämplig gren som mellanlägg.
 
En tomburk i plast från analog 35-mm film är utmärkt skydd för handflatan, kan dessutom inte glida av från pinnen när man trycker ner den.
 

avslutad210712

Gäst
Trycker ner pinnarna med sulan på kängorna om det är för hårt.

Får jag inte lös dem "vickar" jag pinnarna några gånger i sidled mha snöret så brukar de lossna.
 

avslutad210712

Gäst
En tomburk i plast från analog 35-mm film är utmärkt skydd för handflatan, kan dessutom inte glida av från pinnen när man trycker ner den.

Analog 35-mm film..........

Vet inte riktigt hur ung/gammal du är *L*.

Jag är i alla fall tillräckligt gammal för att veta vad det är och har ett antal sådan liggande någonstan men var köper man såna nuförtiden? Och vem köper sånt nuförtiden?
 
Vill tacka er alla för deras åsikter. Mycket nyttig information i tråden.

Tack så mycket :)

Önskar er alla en fortsatt solig sommar, så ses vi ute i fjällen.

Då bjuder jag på en kopp kaffe över elden!

Mvh
 
Jag är i alla fall tillräckligt gammal för att veta vad det är och har ett antal sådan liggande någonstan men var köper man såna nuförtiden? Och vem köper sånt nuförtiden?

Jag läste att det börjar bli på modet att fota med film igen, det är väl lite "hipster" att damma av en gammal analog kamera gissar jag.

Själv har jag en plastkasse full (vi fotade stora mängder på jobbet för 20 år sen, bara på våra avdelning gjorde vi nog av med 10 rullar film i veckan, och filmburkarna bara slängdes, så jag samlade på mig).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...