Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance

Jag söker ett nytt tält och är intresserad av lite erfarenheter från någon som testat både Nammatj 2 eller 3 GT och Fjällräven Akka Endurance 2 eller 3.
 
Jag har bara testat vanliga Akka och Nammatj 3 GT. Bra tält bägge två, robusta och rymliga, utmärkta vintertält med ventilation som fungerar. Nammatj 3 GT fungerar faktiskt för 3 personer vintertid, vilket långt ifrån alla 3-mannatält gör. Fick jag välja ett av dom skulle det helt klart bli Hilleberg, lite bättre finnish och kvalitet än Fjällräven.
 
Seobserver, hej!

Jag är väl inte mer förtjust i att bära mer än någon annan vandrare egentligen,
men gillar när grejerna är lite tjockare och mer stryktåliga. Har t ex en viss förkärlek för
Corduravävar och dubbla sömmar med extra avslut som i de flesta militära fall.
Då blir det tyngre än UL, eller hur.
Därför är jag tveksam till de tält som har de hypertunna vävarna typ Kerlon 1200 i Nallo
och Kaitumtälten, trots att Hb säger att dessa ändå är rivstarkare än de flesta material.
Jag gillar helt enkelt inte när man ser innertältet igenom yttertältets material.
Så det är den grejen vad det beträffar material och kvalitet.

Sen då vad tältet ska användas till:
Jag bor i Lappland och är ute året runt i alla väder.
Tänker ligga ute i skogslandet mera än på kalfjället vintertid men det blir fisketurer dit upp
under vårvintrar då vädret kan vara rätt tufft med mycket blåst.
Sedan handlar det om fiskevandringar sommartid i fjällmiljö.
Både ensam och tillsammans med min fru som är mer fiskegalning än jag.

Så, jag vet att ett tält på 3,6 kg är tungt när man går själv, och skulle därför kunna välja t ex Nallo 2 GT som ligger under 3 kg. Men då är det detta med den tunna väven... och ventilationen.
Jag vet helt enkelt inte om det räcker till för mina vinterturer, speciellt som jag inte tänker
köpa ett 3-manstält bara för att få plats med ökad utrustning vintertid då man är 2 personer.
Är rädd att ventilationen inte räcker till då på t ex Nallo.

Vandrare: Tack för ditt inlägg. Jag är också lite orolig för att Fjällräven numera har tappat i kvalitet och finnish. Deras tält brukade vara nästan skottsäkra förr i tiden :) Har hela tiden bara tittat på Hb,s tält men såg alla fina grejer med nya Akka och ville ge det en chans i processen.
Hoppas det finns någon mer här på forumet som har erfarenhet av de nya Akkatälten.
 
Solo sover man furstligt i ett Nallo2 året om. Sommartid går det bra på 2, vintertid får man förbättra fotventilationen med ett litet lyft i fotändan, pinne eller kvist. Vårt Nallo är av den äldre typen och på så sätt slipper man bära en hundabsid.
Vi har några olika 3p tält till vinterbruk och i ditt fall skulle jag trots vikten fundera på ett rejälare eller rentav en kåta med eldningsmöjlighet.
Där jag bor vid sydkusten är vi glada om spindelväven kan slitas av skidorna, men i dina trakter kan man på en liten pulka föra ett komfortabelt vinterboende med sig.
Men envar har sina preferenser. När jag ligger och njuter av utsikten är det oftast när som lägret är rivet och beroende på väder och vind olika påpälsad ute i naturen. Några ggr har vi rest tarpen som vindlä och halvtak. Men aldrig i tältet. Inregnad har vi blivit några gånger och då väntar man ut vädret med en god bok och en kopp kaffe eller fler.
go tur
 
Tack för mera bra feedback, Seobserver.
Ja, vintertid drar man ju pulkan och då är vikten av ringa betydelse.
Tror inte det är så mycket som slår Nammatj GT då, efter vad jag kan förstå.
Kanske är inte heller nya Fjällräven Akka Endurance så tokigt med sina
dubbla absiddörrar. Något jag nog skulle sakna på Nammatj GT.
Sen är det bara att fundera på kvalitetsskillnader mellan
de båda fabrikaten. Hilleberg syr ju inte heller i Sverige längre och man
kan undra över om jobbet görs bättre i Estkand eller i Vietnam...
Tror Fj tillverkar det mesta där nu.
Din tanke runt tältkåta med kamin har rört sig i min skalle för
skogslandsliv under vintern. Drömmer om ett Kifaru Sawtooth med
deras lilla vedspis till. 12000 spänn inkl moms från USA :-/ ...

Men problemet kvarstår med att hitta kombinationstältet som inte blir för
tungt för ensamvandring på sommaren och som också klarar sig vettigt på vintern.
För sommaren tror jag att Nallo eller Allak från Hillebergs är suveräna, men det
går nog inte att undvika kompromiss när det gäller vinterfunktionerna då.
Har du använt Nallo på vintern i fjällmiljö med drivsnö?
Hur upplever du Kerlon 1200-väven i minusgrader?
 
Allak var helt suveränt för en person men för trångt för två enligt mitt tycke. Två gubbar på 180 cm och 80 kg en hel dag inregnade blev för trångt. Vi hade stora ryggsäckar i varsin absid då. Mitt Nammatj 3 är i så fall en bättre kompromiss för 1, 2 eller nödfall 3 personer. Men då har man det där med avsaknad av stor absid. Jag bytte bort mitt Allak till ett Soulo då jag tyckte att Allak blev overkill och onödigt tungt för enmansturer.
 
1.Tror inte det är så mycket som slår Nammatj GT då, efter vad jag kan förstå.
Kanske är inte heller nya Fjällräven Akka Endurance så tokigt med sina
dubbla absiddörrar. Något jag nog skulle sakna på Nammatj GT.

2.Hilleberg syr ju inte heller i Sverige längre och man
kan undra över om jobbet görs bättre i Estkand eller i Vietnam...

Hej,
1. När jag ändå har ett större tunneltält med mig är min personliga preferens att hellre ha två ingångar/absider än en stor GT-absid. Det är praktiskt att alltid ha en utgång ur vinden, en ledig absid, stort, fullt användbart innertält utan sluttande kortsida och ingen risk att dukarna blåser ihop på kortsidan. Man får ett betydligt större utrymme i innertältet med Kaitum/Keron och delar av innertältet kan lätt krokas av om man behöver större absid.

Jag har ett Kaitum 2 som väger under 3 kg och som duger mycket bra på vintern p g a god ventilation med sina två högt sittande ventiler. 1200-väven är förvisso klenare än 1800 men betydligt starkare än det mesta annat och absolut starka nog för vinterbruk. Men självklart är 1200-tälten lättviktsmodeller och man får vara beredd på mer underhåll.


2. Hilleberg äger och driver en egen Hilleberg-fabrik i Estland som dom själva byggt upp. Jag anser att det inte är jämförbart med att lägga ut tillverkningen på externt företag i Asien. Det är en stor skillnad på att själv äga och kontrollera tillverkningen, och det är inte långt att flyga mellan Jämtland och Estland för att vara nära produktion. Ester kallas ibland "Europas Japaner" (har mycket stark arbetsmoral). I varje tält från HB finns en liten lapp där man kan läsa namnet på just den person som sytt tältet (som alltså inte tillverkas på löpande band).


Har ingen erfarenhet av Fjällrävens nyare tält men ärvde i unga år deras gamla Termo G66 och det har tjänat mig väl i många år. Deras nya tält verkar också fina.
 
Fjr tunnel och HB...

För nästan 10 år sedan kom jag till en vacker plats för att sätta upp mitt HB Nammatj. Hundra meter bort stod 3 pers runt ett Akka GT. För mig tog uppsättningen en kvart, efter en dryg timme kämpade de fortfarande med att få i stängerna. Detta beroende på att stångkanalerna var trängre och satt på insidan av yttertältet.

Tror fortfarande de har kanalerna inuti, utsidan är lättare och säkrare, stångbrott gör inte hål i yttertältet då...

//J
 
Ja, så var beslutet taget och tältet beställt från Kalmar :)
Det blev ett Hilleberg - Nammatj 3 GT.
Efter mycket goda råd från folk, inte bara här på Utsidan utan även från tillverkarna själva, så kunde jag till slut bestämma mig.
Tack för hjälpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.