Hillebergs kerlon

Är inte hillebergs kerlon vanligt nylontyg, liknande det andra tillverkare med nylonytterlält använder?
 
Javetefan, supersvårt att paja i alla fall. Ripstop nylon är också svårt att riva sönder men har det väl blivit en reva eller skada i Ripstopen så är det jätte lätt att göra revan större. Medans Hillebergs Kerlon 1800 och 1200 är skitsvårt att riva sönder, trotts att det gått hål på något ställe.

Men det är väll bara att de har en starkare tråd va? :S

I alla fall så undrar jag som sagt om det finns någon med liknande egenskaper/styrka, gör det inte det så kommer det onekligen att bli ett Hilleberg trotts allt...
 
Är du säker på att du inte blandar ihop nylon med ytterduk av polyester?
Har ingen direkt koll på tält men (många typer av) ripstop nylondukar brukar väll vara starka oavsett om de redan har en reva? Antar att det är en avvägning som allt annat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ripstop_nylon
Dessutom har mitt Hilleberg Nallo den nackdel som nylondukar brukar ha, att de töjer sig i väta.
 
I alla fall så undrar jag som sagt om det finns någon med liknande egenskaper/styrka, gör det inte det så kommer det onekligen att bli ett Hilleberg trotts allt...

Du får väl kolla efter vävar med samma denier-värde som uppfyller liknande specifikationer, t.ex. vad gäller rivstyrka, dragstyrka och vattenpelare (enligt de olika ISO-standarderna).

Hilleberg ska ju ha en stjärna i kanten för att man är tydlig med vad för material man använder sig av, så att man kan göra rättvisa jämförelser. Tyvärr är det få andra tälttillverkare som har samma inställning, så det finns inte så mycket att jämföra med.
 
Silikonbelagda vävar är sega och har förhållandevis hög rivstyrka. PU-belagda vävar blir inte alls lika rivstarka, men har istället högre motståndskraft mot stickhål, och används därför ofta som golvduk i tält. Nylonvävar är något starkare än polyester, men polyester töjer sig inte när det blir blött, som nylon gör. Polyester bryts inte heller ned lika snabbt av solljuset som nylon gör.

Har funderat på göra lite mer ordentliga rivtester av dom vävar jag använt, men det har inte blivit.

Dom vävar jag har använt har man haft fullt sjå att försöka riva sönder sedan man klippt ett jack i kanten (som på hillebergs provbitar), undrar om inte deras "common ripstop" som dom skickar med var en PU-belagd bit? Kan inte hitta den nu...

Jag tror att Hilleberg använder bra väv, men tvivlar på att den skulle vara sååå så mycket bättre än alla andra? Men jag gillar hillebergs tält för dom är välsydda och väl genomtänkta.
 
Ja, oftast.
Hillebergs Kerlon 1200 och 1800 är silikonbelagda nylon-ripstop vävar. Dom används till dom flesta tälten. Deras Kerlon-SP är en kraftigare silikonbelagd polyesterväv, som används till bastält som tex Atlas, och deras kraftigare tarpar (för att dom ska stå uppe mycket och måste tåla solljus, samt att dom inte ska töja sig..). till golven använder dom olika tjocka PU-belagda nylonvävar. Allt står i deras "tälthandbok", men jag hittar det inte på deras hemsida.

Klistrar in en bild med alla specar på deras vävar. (ursäkta dålig kvalla, men man fick inte ha så stora bilder.. hoppas det går att läsa.)
 

Bilagor

  • hilleberg.JPG
    hilleberg.JPG
    104.2 KB · Visningar: 1,604
Värt att nämna är att polyesterväven inte är rip-stop (men otroligt svårriven trots detta!).

Sålde inte hilleberg sin väv på metervara tidigare? Min erfarenhet är att de inte är omöjliga att ha att göra med, ring och fråga om du inte kan få köpa väv av dem (kan ta ett tag då de har sin tillverkning i estland och de nog inte skickar en specialsändning därifrån för dig utan tar det när det ändå går ett lass hemmåt sverige till).

Bra vävar i sin klass alla tre iaf, jag har iaf aldrig hört talas om nån väv som skulle bräda deras.
 
Kom på att jag själv har den katalogen någonstans, och mkt riktigt låg den i en garderob :p

jätte tack ändå!

Exped har "double silicone coated ripstop nylon with improved UV- and tear-resistance" på sina "extreme" tält.. alltså inte den jag kikade på. den ja tittar på har "double silicone coated ripstop nylon with improved UV- and tear-resistance" :\
 
Silikonbelagd väv är väl inte just nåt speciellt längre, utan används av många tillverkare och hemmafixare. Visst finns dom i olika kvaliteer, men jag tror tjockleken (vikten) spelar nog så stor roll. När jag sydde mitt eget tält av 65g andrasorterings-ripstop, så provsydde jag ett markfäste i en tygbit. Vid dragprov slets lös vid > 50kg belastning, kände att det räcke ganska långt för mig.

Jag köpte inte ett hillebergtält för att jag inte trodde att någon annan tillverkare kunde köpa in och använda en väv som håller. Det finns många andra tillverkare som gör bra tält.
Jag köpte ett tält som hade dom funktioner jag sökte, och det råkade vara ett hilleberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
greenjuice Kerlon 1000 Bo och sova 0
mhz82 Vattenpelare på Hilleberg/Kerlon 1500 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.