Hilleberg

Re: Andra alternativ finns!

TeamHyperactive; sa:
.....
Hade jag haft lite mer tid över skulle jag kunna spalta upp 10 brister på t.ex. Nammatj 2 och Saivo. Anledningen är, kan jag tro, att visa tältmodeller inte uppdateras allt för ofta.

Vänligen
/Marco
Hoppas du kan ta dig lite tid. Vore intressant att få de bristerna kartlagda, särskilt om du kan ge exempel på andra tunnel- och geodesiska tält som har bättre lösningar.

Raskesven
 
Det hade verkligen varit intressant att se någon kritisk Hilleberganvändare peka ut nackdelar med Hillebergs tält. Det måste ju finnas sådana, utöver det uppenbara, priset!

Förresten, i Hillebergs katalogs skiss över Nammatj får man ju intrycket av att fotändens sluttning börjar strax efter mitten och bara kanske utgör en dryg tredjedel av tältets längd. På bilderna av endast innertältet verkar sluttningen vara ungefär hälften. Ljuger bilden eller har Hilleberg putsat till skissen?
 
9219; sa:
Det hade verkligen varit intressant att se någon kritisk Hilleberganvändare peka ut nackdelar med Hillebergs tält. Det måste ju finnas sådana, utöver det uppenbara, priset!

Självklart. Jag har bott en del i ett Nammatj och jämfört det med mitt Haglöfs Twin Peak, och det finns punkter där Haglöfstältet är bättre i mitt tycke:

• Yttertältets öppning: På Nammatj kan man bara gå in från sidan, och man kan inte välja sida efter vädret. På Twin Peak (och Nallo för den delen) kan man gå in på valfri sida eller rakt framifrån (det bekvämaste).

• Innertältets öppning:
Ligger man på fel sida och vill ut så måste man öppna hela dörren. I Twin Peak kan man öppna den halvan som man själv ligger på, utan att behöva krypa över sin rumskamrat mitt i natten när man ska ut och pinka.

Sen finns det psåklart många unkter där Nammatj piskar vettet ur Twin Peak (vikt, ventilation, hållfasthet, uppsättning, kvalitetskänsla osv), men Nammatj är på intet sätt perfekt.
 
Men Keron är väl ändå perfekt (eller inte...)! Har själv nog fastnat för Keron i konkurrens med Nammatj 3 GT, avgörandet i valet mellan stor absid och två ingångar fälldes av Nammatjs sluttande tak, och ett Keron GT var inte aktuellt.
[Ändrat av 9219 2005-04-28 kl 13:06]
 
Helt nödvändigt!

Hejsan! Mitt Nammatj är min bästa vän på fjället. Redan vid hård vind känns det nödvändigt med ett så bra tält, dessutom är det inte extremt mycket dyrare än enklare modeller avsedda för fjällvandring under fyra säsonger. Vad jag värdesätter mest med mitt tält förutom allt är att Nammatj har flera ventiler än tex Nallo, ventilerna är ovärderliga då inte lika mycket fukt samlas inne i tältet och blöter upp utrustning och människor. dessutom har Nammatj många fästpunkter. Vid lugnt väder är detta onödigt men eftersom jag alltid har otur med vädret så är dessa en guldgruva, kom också ihåg att många fästpunkter ju ger många alternativ att fästa tältet med. Fjällvandrar du i lite mer högalpin terräng så är det ju sällan som att campa på en gräsmatta. Lyckas du få fast hälften av fäspunkterna bra får du vara glad.
Har använt mitt tält både sommar och vinter och är mer än nöjd. Innan jag köpte tältet hade jag varit på en vandring där vi använde ett Keron och det var då jag förälskade mig i Hillebergs komfort och kvalitet. Att jag valde Nammatj istället beror på vikten, jag vill kunna bär tältet själv så tre kg med extrautrustning är mer än nog. Ett tips när du köper ditt tält är att även köpa en sk tältpressenning som man fäster under tältet för att slippa slitage på den "riktiga" botten. Känns mer ok att slå upp tältet lite varsomhelst då. Lycka till med ditt tältval och dina vandringar!
 
Keron 3 och + GT

Hej!
Jag har ett Keron 3. Köpte snart till en GT-del för vinterbruk.
Kan bara konstatera att det är ett perfekt tält för två personer. Tre är inga som helst problem att sova i.
Det är bara att konstatera att det ÄR kvalitet i de av Hillebereg tillverkade tälten. Vilken fabrikant moterar upp alla tält för kontroll före leverans?

Jag har dessutom ett tält till för ensamvandring, Akto.
Båda tälten sätter man upp på mindre än fem minuter även om det är blåsväder. Sen står de pall för det värsta väder.

Plus för alla dessa tält är att de går att sätta upp ytter tältet för sig och sedan hänger man i innertältet.
Det är mycket bra vid regn. Då går det att packa ner innertältet utan att det blir blött samtidigt som man kan packa sin ryggsäck i det kvarvarande yttertältet.
Detta river man lätt sedan och hänger utanpå ryggsäcken i den medföljande påsen.
Sedan är det bara att sätta upp det i omvänd ordning.

En finess till som många inte utnyttjar:
Att sätta upp yttertältet när man rastar så får man både vind och regnskydd. Man spar dessutom på bränsle och kokar maten fortare om inte värmen blåser bort.

Om man är försiktig och använder gas som bränsle går det aldeles utmärkt att laga maten I tältet, ialla fall i absidern.

Jag har gjort detta i över 10 år utan problem.
Båda mina tält finns bara ett ord BRA!

ingvar

9219; sa:
Har nog själv bestämt mig för ett Hilleberg Keron 3 tillsammans med flickvännen men efter lång tvekan över just det som påpekats, det är ett rätt dyrt tält som av marknadsföringen att döma är optimerat för att hoppa stylta till sydpolen och tillbaka. Skulle faktiskt kännas mindre som en overkill om de inte tryckte så mycket på Skinnarmo, specialstyrkor och fjällräddningsgrupper.

Men, som jag ser det, med ett Hilleberg får man ett garanterat högkvalitativt tält, funkar året om och just Keron är det enda av Hillebergs tunneltält,och ett av de få överhuvudtaget vad jag kunnat hitta,med två absider och två ingångar. Att det sedan är dyrt, det får man försöka motivera med att servicen enligt uppgift är ypperlig, det kanske man inte kan räkna med om man köper billigare svenska (Fjällräven) eller utländska tält.

Lycka till.
[Ändrat av 9219 2005-04-25 kl 08:41]
 
Råd om Nallo

Hej!

Jag har precis köpt ett Nallo 2 på Femmans sport av den äldre modellen. Den kostade lika mycket som den nya modellen men jag fick till en värdecheck på halva priset (d.v.s. 2445:) som jag tänkte köpa vintersovsäck för.

Men nu när jag läser den här tråden blir jag lite orolig för ventilationen. Jag tänkter främst använda tältet för enpersonsvandringar i södra Sverige på vår, sommar och höst men vill ha möjlighet att ta med det på vinterturer på fjället också. Vad tycker ni, borde jag gå tillbaka och byta mot den nya modellen och förlora värdechecken?
 
Ingen erfarenhet av Nallo, men Hilleberg gör väl ingen hemlighet av att det inte är primärt framtaget för vinterturer i fjällen. Om du främst ska använda det i södra Sverige tror jag att det inte spelar någon större roll. Sedan tror jag inte att den nya konstruktionen medför någon dramatisk skillnad i ventilationen även om det är en förbättring.
 
Per Ö; sa:
Ingen erfarenhet av Nallo, men Hilleberg gör väl ingen hemlighet av att det inte är primärt framtaget för vinterturer i fjällen. Om du främst ska använda det i södra Sverige tror jag att det inte spelar någon större roll. Sedan tror jag inte att den nya konstruktionen medför någon dramatisk skillnad i ventilationen även om det är en förbättring.

Nej, för huvudsyftet, ensamvandringar i södra Sverige, lär Nallo 2 vara ett supertält. Det är just möjligheten till vinterturer jag oroar mig för. Å andra sidan tycks skillnaden mellan den nya och den gamla modellen bara vara en plastring på kortändan som man själv skulle kunna fixa om man vill det.
 
Det som skiljer sig på den nya modellen av Nallo är dels ett fäste för att kunna rulla upp ytterduken lite, den skulle väl inte vara så svår att sätta dit själv som någon påpekade.

Det som också skiljer sig är att det numera finns en myggnätpanel i den bakre delen av tältet. När det gäller den är jag tveksam till om den har så stor betydelse alls.
 
Hej igen!

Era svar lugnar mig definitivt. Det får bli att köpa en fin sovsäck för värdechecken!

MVH

Johnnie
 
Re: Råd om Nallo

johnniedunberg; sa:
Men nu när jag läser den här tråden blir jag lite orolig för ventilationen. Jag tänkter främst använda tältet för enpersonsvandringar i södra Sverige på vår, sommar och höst men vill ha möjlighet att ta med det på vinterturer på fjället också. Vad tycker ni, borde jag gå tillbaka och byta mot den nya modellen och förlora värdechecken?

Jag har fått tipset (av hilleberg själva tror jag) att man kan gräva som en liten tunnel/kanal från fotändan och ut från tätltetför att öka ventialtonen på vintern. Annars förloras ju ventilationen i fotänden när man skottar snö på duken där.

Jag tror du har gjort ett bra köp så satsa på en vintersäck och en bra spade!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.