Hilleberg stångsektion passar inte

Jag har ett Nammatj från 90-talet där en stångsektion har gått sönder. Jag beställde en ny 9 mm sektion men det passar inte, den är för stor helt enkelt. Är det så att dom gamla tälten hade smalare tältstänger än 9 mm. Vad göra, måste jag köpa en en komplett tältstång eller?

Magnus

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Minns inte exakt när, men nånstans vid millenniumskiftet övergick Hilleberg från Eastons stänger till DAC. Möjligt är att de fortfarande har Eastons sektioner kvar för reservdelar, men om inte så blir det sannolikt att skaffa en hel ny stång. (Har inte koll på vad läget med Easton är i dagsläget, om deras gamla segment finns å få från andra källor.)

Tillägg: Kolla på eastonpoles.com om du hittar nåt som har exakt samma mått som ett gammalt segment.

Du kan ju fixa till det men en adapterhylsa.
Smala aluminiumrör kan hittas i modelflygbutiker t.ex.

Säg vad du skall ha det till så du får rätt aluminiumkvalite

Är det DAC-stänger så finns även där flera sorter att välja mellan:
http://www.dacpole.com/html/products.htm#poles

Mitt Staika från sent 1990-tal har DAC Featherlight.
Mitt Akto från tidigt 2000-tal har DAC Pressfit.
Idag tror jag att de skickar med DAC Featherlight NSL?

Inga av dessa passar med varandra...

Senast ändrad:
Kolla med hilleberg. För några år sen köpte jag en klasfibersektion till ett keron 4 från tidigt 80-tal. De hade reservdelen på lagret på Frösön och priset var en spottstyver.
Bosse

Kontakta hilleberg

Håller med, kontakta Hilleberg.
Vill minnas att dom har en lång lista med bilder och kännetecken på dom olika stänger dom använt genom åren, så dom kan hitta rätt (fick itag på en ny del den vägen för några år sen).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips