Hilleberg rött eller grönt tält!

Jag har genomgående gröna tält då jag trivs med det och vill få tälten att smälta in i naturen.

Vad gäller blekning, sitter problemet i de röda pigmenten. Rött bleks mer i sol vare sig det är ett tält eller en färg på ex en bil. Solens värme är i och för sig inte skadligt (mer än för personerna i tältet), däremot är solens UV-strålning skadligt på Polyamid (=Nolyn) som flertalet tillverkare använder som yttertältsväv.
Polyesterväv tål däremot UV-strålning betydligt bättre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sandfärgad är ok och kanske bästa kompromissen bleks inte fult - det gör inte svart heller.

Rött är bedrövligt iaf - sedan grönt men som sagt det åldras någorlunda värdigt.
Tog 200 nätter för ett PU tält som jag har på bil/mc semestrar innan det blev lite limegrönt men inte fult.
Det har dock legat basecamp och uppsatt dagtid 30 dygn i sträck ibland.

Sen röda tält - även om man har allemensrätten så syns man ju och då kan folk se det och börja oroa sig i onödan.

Bättre att verka utan att synas för mycket

Lång tråd om i grunden en smaksak.
Det är ju bra att ha minst en ganska stor och färggrann sak med sig som syns bra vid ett nödtillfälle.
Rött tält fungerar ju bra, men det går lika bra med en färggrann sovsäck, regnkläder, ryggsäck eller liknande, ju större sak, desto bättre. Jag har grönt tält med gult innertält (dock inte hilleberg) och har en sovsäck med röd insida som fungerar bra om jag någon gång behöver signalera.
Hillebergs gula innertält fungerar ju också bra till detta.

Lång tråd om i grunden en smaksak.
Det är ju bra att ha minst en ganska stor och färggrann sak med sig som syns bra vid ett nödtillfälle.
Rött tält fungerar ju bra, men det går lika bra med en färggrann sovsäck, regnkläder, ryggsäck eller liknande, ju större sak, desto bättre. Jag har grönt tält med gult innertält (dock inte hilleberg) och har en sovsäck med röd insida som fungerar bra om jag någon gång behöver signalera.
Hillebergs gula innertält fungerar ju också bra till detta.

SMART! Det där med innertältet hade jag inte tänkt på.

Nu är jag så töntig att jag faktiskt beställde båda för att utvärdera visuellt :) Webbutiken cancellerade min andra order då de trodde att det var fel. Det säger kanske en del om frågan i sig. Pratade också med Hillebergs kundtjänst idag som menade på att den nya gröna väven framförallt ska vara mer UV-beständig men att man ännu inte kunnat verifiera detta p.g.a. den korta tiden det funnits på marknaden.

jag har både den nya gröna och den gamla gröna. jag kan se fördelen att inte synas utåt men personligen skulle det vara trevligt med en lite mer gladare färg när man är i tältet. om det blir en till hillebergare får det bli sandfärgen

Man kan aldrig få för många tält!

Har bland annat ett grönt Akto. Om jag av någon anledning behöver hitta tillbaka eller bli upptäck på grund av en olycka, har jag med mig en reflexväst som jag kan sätta upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips