Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron

Namatj 3 GT är ett mycket bra val.

Har ett själv och är mycket nöjd med det. En stor absid är ju mer än nog såväl på sommaren som på vintern.
 
GT !!

Denna "tråd" började med jämförelser mellan olika GT-varianter. Sedan föll detta utmärkta alternativ bort. För priset av en ytterligare båge och lite duk får man en synnerligen användbar tunnelformad utvidgning av absiden. Mina erfarenheter begränsar sig till skärgårdspaddling och cykling. Jag vill verkligen rekommendera Nammatj GT i sådana sammanhang.
 
Nammatj 3 GTs sluttande fotända....

Har kommit fram till att Nammatj 3 GT är det tält som skulle passa mig bäst för mina olika aktiviteter men det är ett problem. Jag är 185 lång och lyssnar naturligtvis på era erfarenheter om blöta sovsäckar. Om man ändå sover med tät innersäck, som många tipsar om på vintern, kan man inte då helt enkelt dra en sopsäck eller liknande i plast över nedre delen av sovsäcken då den ju ändå inte behöver släppa ut kondens? På så vis blir ju inte säcken fuktig eller? Visst lite meckigt men det borde väl gå?

Bör jag välja ett annat tält av "bara" denna anledning? Jag vill ju kunna vintertälta. Stalon verkar ju bra men jag gillar GT tanken och tycker det kan vara bra att få in tre personer även om ju två kommer vara det normala......lite mer plats i innertältet är ju också skönt. Dessutom känns det som om stalon måste kännas mindre rymmligt eftersom ansiktet kommer närmare tältduken, eller? Är det helt enkelt så att keron 3 är det enda vettiga valet och att man får fixa en låtsas GT när det behövs.....ett keron GT känns som det börjar bli både dyrt och tungt i överkant......

Alla tips/erfarenheter/idéer mottages tacksamt!

/Andreas
 
Nallo

Jag är sedan sju år en lycklig ägare till ett Nallo 3. Detta tält är av samma konstruktion som Nammatj och som 2 mans fjälltält fungerar det utmärkt. Visst går det med 3 pers också men det blir lite trångt.
Jag är 186 cm lång och de ggr det finns risk att sovsäcken kan bli fuktig i fotändan lägger jag regnjackan eller ryggsäcksskyddet över. Detta har endast inträffat ett fåtal gånger och inget skäl att avstå från denna typ av tält.
Tältet fick en riktig prövning i somras då jag var på tur i Helagsområdet just då det där ovädret som orsakade stora översvämningar i bl.a. Ljungan drog över. Spöregn i ca 18 timmar och storm på natten. Det blev inte mycket sömn den natten...
 
Nammatj och fotände

Intressant tanke det där om att ha en heltät påse utanpå säcken om man ändå har fuktspärr inuti. Jag har också tänkt på detta, men faktiskt aldrig provat. Jag har mina tvivel om hurvida det fungerar, men jag tycker att du skall prova och sedan rapportera här.

Visst finns det vissa problem med fotänden på Nammatj GT (jag har själv påpekat dem), men om detta är det enda fel du kan se på Nammatj så tycker jag inte att det skall avgöra ditt val. Jag har massor med vinternätter bakom mig i mitt Nammatj2 GT, och jag tycker att det är ett utmärkt vintertält. Om jag skulle skaffa ett nytt vintertält idag skulle jag nog välja Nammatj3 GT trots den sluttande fotänden. Jag kan helt enkelt inte se något bättre alternativ. Jag skulle välja 3:an framför 2:an mest p g a att det har lite större plats i innertältets öppning. Det blir ju några timmars sittande där i öppningen varje dag när man skall laga mat.

MVH

Peter Ask
 
På vintern går det bra att lämna innertältet hemma då man sover i Nammatj, inga problem vad jag har varit med om. Har man möjlighet så går det att bädda med granris, då blir det riktigt bra.
[Ändrat av Gatz 2000-12-17 kl 03:42]
 
Köp amerikanskt

Det finns bara ett svar på era frågor. Köp Amerikanskt. Det är dom som kommit längst och gång på gång fått förtroendet att utrusta expeditioner runt om till världens berg.

Visst, ni kanske inte har för avsikt att bestiga några tuffa berg, men rätt var det är, befinner ni er i en utsatt situation i en storm i svenska fjällen. Betänk de unga norska människorna som frös ihjäl, bara ngn kilometer från Sylarnas station för några år sedan. Deras tält blåste sönder......

Köp ett North Face Mountain 25, då vet ni att ni har ett tält som alltid funkar. Dessutomn gjort för välväxta människor.

Sverige i all ära, men i dom här sammanhangen ligger vi långt efter.

Ett tips på vägen.
 
Oj oj!!

Nu blir det fart på alla dessa Hillebergsdyrkare!
Ser med spänning fram emot alla utläggningar om hur ofantligt överlägset Hillebergtältet är.

Spänningen är olidlig!
 
men snälla kamelen!!!!

Nu blir jag nästan sur. Av ditt inlägg att döma så har du aldrig använt ett Hillebergtält. Vad du tydligen inte heller vet är att otaliga expeditioner har använt Hillebergs tält med mycket gott resultat.

Att ta upp exemplet med de norska ungdomarna är väl riktigt lågt. Jag är mycket skeptisk till att de hade ett Hillebergtält.
och sen "men rätt var det är, befinner ni er i en utsatt situation i en storm i svenska fjällen."
Ja!? Som om jag inte gjort det då. Jag har haft mitt Hilleberg Staika och det har aldrig varit några som helst problem. Med tanke på att det blivit utnämnt till marknadens bästa tält så ska man nog inte klanka ner på Hilleberg.

Min personliga uppfattning om North Face är faktiskt att de är klumpigare att sätta upp än Hillebergs tält. Och frågan är nog om man grejar att sätta upp de själv på 4 minuter. Det gör man utan problem med ett Hilleberg.

Så var det med det.

// M
 
Nallo 2 under en regnig vecka

Hejsan,
vi har använt ett Nallo 2 under 3 år i olika situationer och inte haft problem med blöta sovsäckar på grund av den låga delen av tältet. Man ska dock komma i håg att det är ett 3 säsongstält och att det inte riktigt lämpar sig för vintern, detta beroende på de ganska begränsade utrymmena.
Vi hade 5 dagars kontinuerligt regnande i sarek i sommras och lagade all mat i absiden utan att trängas allt för mycket. Vi har i hård blåst utan problem rest tältet på bara några minuter. Staika och andra kupoltält kan vara väldigt svåra att få upp när det blåser mycket, man måste oftast vara tre personer (en per pinne) för att få rätsida på trasslet, och får då ett tält nästan utan absid!
Tycker du att Nallo verkar litet är det säkert så att du måste gå upp till ett Keron för att komma till rätta med problemen, Nammatj har bara en större absid men är lika stort i övrigt. Minst lika viktigt är dock att ett större tält har en större duk som torr är tyngre men blöt mycket tyngre! Vårt nallo vägde ca 3 kilo efter en blöt vecka medans kompisarnas staika vägde ca 6 kg. Det fastnar mer vatten på en större duk.
Ett tips till Nallo är att skaffa absidgovlet, mycket skönt att ha när allt är blött!
Vilket tält ska man då välja? Vi som mest är ute på vår, sommar och höst och oftast bär på alla grejjor (ingen pulka) värderde den låga vikten mer än det begränsade utrymmet. Den som oftast är ute på vintern och nästan aldrig bär grejjerna skulle kanske välja keron.

/Björn
 
Komfort = Högt pris.

Det kostar åxå!!!

Nammatj 2GT kostar 4950kr
Nammatj 3GT kostar 6350kr
Keron 3GT kostar 7850kr
Keron 4GT kostar 8700kr

En hel månadslön för oss dödliga!!!
Dan Hansen
 
Tips, annorlunda men välkänt...

Om du kan vänta några månader och är nyfiken på något annat än tunnelmodellen så kommer Hilleberg med en lättare (3,9kg) tvåpersoners variant av det geodesiska kupoltältet Saivo (Hillebergs hemsida under knapparna Information/Nyheter).

Modellen heter Tarra och bygger på samma grundprincip - geodes med utanpåliggande stänger som fästs med plastkrokar. Jag har själv bara positiva erfarenheter av kroksystemet (Saivo är enklare och säkrare att baxa upp i hård vind än t. ex. Nammatj 3GT).

Nyhet i förhållande till Saivo och andra kupolmodeller är att innertältsgavlarna är vertikala som på Keron-tälten, så långa personer kommer inte i kläm. Innertältet är som ett Keron dvs. 210 cm långt. Tarra har också två absider av Keron-storlek.


/J.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.