Hilleberg Nallo - inte för svenska män!

Flera faktorer spelar allså in. Ligger man på plan mark, med huvudet uppe vid innertältgaveln i ett rätt uppsatt tält, så fukar det nog bra även om man är en bra bit över medellängd.

Sover man i ett dåligt uppsatt nallo, med armarna ovanför huvudet..dessutom i en sluttning där man ju riskerar att glida ner mot fotänden, då lär även en kortare person få problem.

Jag är 186cm och tycker att det har funkat bra dom nätter jag har sovit i nallo.
 
Hej igen,
Jag var inne i en affär i helgen och provade att ligga i ett bätre uppsatt Nallo. Det ska funka bra för mig var väl slutsatsen. Tackar för alla vettiga synpunkter.

Blir det ett Nallo då?
Nja, i affären var det ju betonggolv och eftersom jag tänkt använda det på kajakturer där jag vill ha möjligheten att slå upp det på kal klipphäll så var det en bra övning. Känns som att det blir svårt att få det att stå bra på klipphäll och därför kanske jag måste tänka om.
Men det blir inte lätt att hitta ett kupoltält med bra absider och en rimlig (<3kg)...
/Andy
 
Finns det bara tillräckligt mycket platt yta och lite sten går det utmärkt att få upp ett Nallo 3GT på paddeltur. Sätt en markpinne på tvären genom staglineöglan och lägg stenen ovanpå linan. Det största problemet med tältet är att det måste vara spännt som en fiolsträng för att man ska få någon ventilation alls. Av det skälet, och för att få bort yttertältsduken från innertältet, kan man sätta in något (pinne, PET-flaska) som lyfter upp yttertältet. Det är då också lämpligt att försöka förankra innertältshörnen på något sätt. Detta är dock svårt på hård mark.

Som paddeltält skulle jag för övrigt vilja pröva Exped Orion Extreme. Det verkar ovanligt tunnellikt och rymligt i förhållande till den yta det kräver. Dessutom självstagande. Någon som har testat?
 
Intressanta synpunkter. Går själv i tältköptankar och funderar mellan Nammatj 3GT eller ett Keron 3. Det lutar åt Keron av några orsaker:
* raka innertältsväggar
* två ingångar
* två absider

Vid en jämförelse mellan de två:

Nammatj 3 GT Golvyta innertält 3,5 m² Absid 2,8 m²

Keron 3 Golvyta innertält 3,4 m² Absid 1,3 + 1,3 m²

Så tror jag ändå att Keron 3 kommer att upplevas som större än Nammatj 3 GT


Har ett Unna sedan tidigare men det blir lite väl litet på 2 vuxna + hund, särskilt om det regnar och man vill laga mat inomhus :) Jag är dessutom 190 cm lång.

[Ändrat av öringen 2005-09-19 kl 15:12]
 
andy_02; sa:
Hej igen,
Jag var inne i en affär i helgen och provade att ligga i ett bätre uppsatt Nallo. Det ska funka bra för mig var väl slutsatsen. Tackar för alla vettiga synpunkter.

Blir det ett Nallo då?
Nja, i affären var det ju betonggolv och eftersom jag tänkt använda det på kajakturer där jag vill ha möjligheten att slå upp det på kal klipphäll så var det en bra övning. Känns som att det blir svårt att få det att stå bra på klipphäll och därför kanske jag måste tänka om.
Men det blir inte lätt att hitta ett kupoltält med bra absider och en rimlig (<3kg)...
/Andy

När du ändå är inne på HB, så kolla in "miniSaivo" dvs Jannu. Kupol, bra ventilation och lätt uppsättning. Däremot är absiden mindre, man måste nog koppla bort lite av innertältet för säker matlagning. Detta är enkelt gjort dock, tar några sekunder bara och sedan har man bra takhöjd/utrymme för köket. Väger 2,9 om jag inte minns fel.

//J (som inte har ett Jannu men har gjort samma bortkoppling av innertältet i Saivo)
 
Instämmer i att Nallo känns lite kort (för mycket lutande kortsida). Jag funderade oxå på ett Nallo men avstod av precis den anledning du nämnde. Jag är 190 och det var inget snack om att fötterna tar i tältduken.

Av HB tälten tycker jag Keron verkar riktigt intressant, inga sluttande väggar.
 
polkovodets; sa:
Det största problemet med tältet är att det måste vara spännt som en fiolsträng för att man ska få någon ventilation alls. Av det skälet, och för att få bort yttertältsduken från innertältet, kan man sätta in något (pinne, PET-flaska) som lyfter upp yttertältet. Det är då också lämpligt att försöka förankra innertältshörnen på något sätt. Detta är dock svårt på hård mark.

Exakt! Min känsla var att Nallo kräver noggrann uppsättning för att skilja ytter- och inner-tält åt ordentligt för att klara riktigt krävande väder. Precis därför jag inte tror att det är ett tält för mig. Trixa med pinnar och PET-flaskor är det jag gör idag på mitt 16 år gamla ryggåstält. Det har jag tänkt komma bort ifrån.
Konstruktionen i sig ska skilja inner- och ytter-tält tillräckligt för alla förhållanden.
Exped-tältet verkar intressant, ska kolla upp data för 3-manna version eftersom jag vill ha plats för 3.
/Andy
 
När du ändå är inne på HB, så kolla in "miniSaivo" dvs Jannu. Kupol, bra ventilation och lätt uppsättning.

.....

//J (som inte har ett Jannu men har gjort samma bortkoppling av innertältet i Saivo)

Ett alternativ till just Jannu är Fjällräven Keino som är snarlikt och ser rymligare ut med bättre absid. Går och spanar på det själv och vid okulärbesiktning tycker jag det ser bättre ut än Jannu. Vilket förvånar mig en smula .... :)

MvH
Aina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.