Hilleberg keron 3?

Hej är spekulant på ett begagnat hilleberg keron 3 dock så vet jag inte så mycket om tältet i fråga men ska åka och kolla på det efter helgen, nu när jag sitter och googlar på modellen så blev jag fundersam om det kan va en piratkopia eller bara dålig upplösning på bilderna i annonsen? Kanske nån här som är bra på tält och kan hjälpa mig? :)
 

Bilagor

  • FB_IMG_1522443837355.jpg
    FB_IMG_1522443837355.jpg
    114.2 KB · Visningar: 921
  • FB_IMG_1522443841227.jpg
    FB_IMG_1522443841227.jpg
    63.1 KB · Visningar: 811
Hej är spekulant på ett begagnat hilleberg keron 3 dock så vet jag inte så mycket om tältet i fråga men ska åka och kolla på det efter helgen, nu när jag sitter och googlar på modellen så blev jag fundersam om det kan va en piratkopia eller bara dålig upplösning på bilderna i annonsen? Kanske nån här som är bra på tält och kan hjälpa mig? :)



Vad ska det vara för årsmodell cirka på tältet. Priset kan ju ibland ”skvallra” lite om original eller ej. Jag har å andra aidan inte sett så många ”varianter” på Keron. Någon som känner igen färgen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tillägg: mitt kom med glasfiberstänger. Dessa har jag bytt ut. Fick kapa till lite för att det skulle passa då bågarna sitter på insidan.
 
Det brukar finnas en liten etikett insydd i tältet med serienummer. Om du kan ta reda på det och kontaktar Hilleberg kan de upplysa om när tältet är tillverkat.
Loggan känner jag inte igen, men betydligt äldre än mina Hilleberg tält, även här borde Hilleberg kunna upplysa om vilka år de använde den.
 
Nu har jag fått svar av säljaren att det är från ca 1996. Vet inte hur det står sig mot dagens generation tält? Men skall enligt uppgift bara vara använt 3 gånger och om det stämmer så låter 900kr som ett helt okej pris :)
 
Det som möjligen gör mig lite fundersam är staglinorna som inte verkar vara original. Kanske har jag fel, men jag har aldrig sett något tält från Hilleberg med helt vita staglinor. De brukar vanligen vara röd- och vitmelerade men de kan ju mycket väl vara utbytta.

@Fred2332: Vad fick och/eller får dig att fundera på om tältet är en piratkopia eller inte?

/Birger
 
Det som möjligen gör mig lite fundersam är staglinorna som inte verkar vara original. Kanske har jag fel, men jag har aldrig sett något tält från Hilleberg med helt vita staglinor. De brukar vanligen vara röd- och vitmelerade men de kan ju mycket väl vara utbytta.

@Fred2332: Vad fick och/eller får dig att fundera på om tältet är en piratkopia eller inte?

/Birger

Även infästningarna av staglinorna till bågkanalerna ser inte ut som på de Hilleberg tält jag sett, och duken på högra asiden ser ovanligt matt ut för att vara silikoniserad (möjligen pga dålig bild?) . Kanske har designen ändrats över åren, men även ett 20 år gammalt Hilleberg tält som är lite använt och i bra skick borde betinga ett högra pris än 900kr (förutsatt att tältet inte är så gammalt att det har glasfiberstänger). Så nog finns det varningssignaler att kolla närmare.
Notera även att Hilleberg använde Kerlon 1500 som är en silikoniserad Polyesterväv på äldre tält (vet inte vilket år de bytte). Fördel med denna väv är att Polyesterväv inte åldras av solens UV ljus, men har lite högra vikt och sämre rivstyrka än dagens Kerlon 1800 väv.
 
vita original

Det som möjligen gör mig lite fundersam är staglinorna som inte verkar vara original. Kanske har jag fel, men jag har aldrig sett något tält från Hilleberg med helt vita staglinor. De brukar vanligen vara röd- och vitmelerade men de kan ju mycket väl vara utbytta.

@Fred2332: Vad fick och/eller får dig att fundera på om tältet är en piratkopia eller inte?

/Birger

Linorna på mitt Keron är vita.
 
Utförandet på den insydda lappen med tillverkare och modellbeteckning känner jag igen från mitt Nammatj 2 från slutet av 80-talet. Däremot står det bara Nammatj och inte Nammatj 2 på lappen i mitt tält. I analogi med Keron 3 borde det stå Nammatj 2 på lappen i mitt tält.

Sömnadsarbetet ser betydligt primitivare ut än på mitt Nammatj 2. Sömmarna på mitt tält är väldigt noggrant sydda och i stort sett helt parallella, både med varandra där det är dubbel söm och med kanten på tyget där det är aktuellt. Sömmarna har dessutom i stort sett samma sömsmån överallt.

En sak till ser lite märkligt ut: Sitter inte infästningarna för staglinorna för tältbågarna väldigt högt upp?

Jag letade vidare och hittade en bild på ett Keron 3 med vita staglinor och högt sittande infästningar för staglinorna:


Det är dock enligt uppgift från 1983:


/Birger
 
Tack för all hjälp :) @bico anledningen att jag frågade om det kunde vara en kopia va att jag läste nånstans där nån ifrågasatte ett tält och va tveksam om det var ett äkta Hilleberg. Själv har jag ingen aning om hur vanligt det är med kopior av tält.
Dock verkar det ju som att kan vara äldre än från 1996. Får väl se hur skicket är i morgon när jag åker och kollar på det :)
 
Försök hitta den lilla lappen med serienumret och den lilla lappen med sömmerskans namn.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...