Hilleberg Jannu (igen)

Hej!
Vill ha ett lätt kupoltält med absid/er. Läste en tråd startad av "nettanbabe" i maj 2005. Där framgår det att det finns en del brister hos Jannu. Finns det någon som vet ifall det är några skillnader mellan Jannu av 2005 år modell och årets modell? (Hoppas in- och utpassering i regn funkar bättre).

Vore också kul med fler synpunker om det finns sånna.

Är även tacksam för tips på andra lätta självstadgande (läs kupol)tält för användning under alla årstider utom vinter.

Tack på förhand!

Extra stångdel

Jag har ett Jannu av 2005 års modell och skulle varmt rekommendera tältet med just det undantag som ovan nämns...

Jag läste någonstans att det fanns möjlighet att "skjuta ut" ingången med hjälp av en annan modell utav stången som löper ovanför ingången, så att det inte rinner lika illa in i innertältet när man öppnar. Har jag fått detta om bakfoten?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Extra stångdel

Jag läste någonstans att det fanns möjlighet att "skjuta ut" ingången med hjälp av en annan modell utav stången som löper ovanför ingången, så att det inte rinner lika illa in i innertältet när man öppnar. Har jag fått detta om bakfoten?

Jag ser inte hur detta skulle vara möjligt utan att sprätta och sy. Du kan ha fått detta om bakfoten.

Bakfoten tror jag...

Jag instämmer, det skulle såklart krävas att man gjorde ett kirurgiskt ingrepp av något slag. Undrar vart id'en kom ifrån ;o)

Jag har köpte ett Jannu för en månad sen och förutsätter att det är ett 2006 års modell. Än så länge är jag mycket nöjd med det. Vad är skillnaden mellan 05 och 06?

Är stången vid absiden "knäckt" på 05:an? Har 05:an en rund takventil eller trekantig?

Samma tält

Jag har ett Jannu, årsmodell 2005.
Ventilen i innertältet är trekantig och rund på yttertältet. Stången ovanför öppningen är knäckt på mitt tält också.

Intrigen tätnar

Där har vi det!

En skillnad jag skulle kunna tänka mig, som jag gärna skulle vilja ändra på mitt tält är just den främre stången. Det skulle vara fint om den satt lite längre fram så att om man knöt ett lod i knäcken på stången, skulle lodet hänga någon decimeter framför innertältet.

2 ytterligare frågor

Ett par frågor till er som testat Jannu ett tag:

1: Hur stor är den användbara ytan i absiden? På bilder jag sett ser den ut att ha väldigt brant lutning, vilket i mina ögon ser ut att göra den praktiskt användbara ytan (packning, matlagning) ganska liten.

2: Hur fungerar det med ventilationen?

(Det kan tilläggas att jag just nu sitter och väger Jannu, Kaitum och Nallo 3 mot varandra...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips