Hilleberg eller Helsport för 2 personer?

Hej jag funderar på att köpa ett all-around tält för 2 personer som är 3 säsong (men skulle också kunna användas som vintertält). Jag tittat på helsport dels för att jag har haft en god erfarenhet med Helsport flera år tidigare på Island. Det tält jag har fastnad för Fjellheimen 3 camp 2.85kg).

Det tälted som kommer närmast i Hilleberg (som jag förstår) är Nallo3 GT (2.8 kg) eller Nammatj3 GT (3.8kg)
Nammatj tycker jag är väl tung jämfört med Nallo och Fjellheimen så jag är tveksam om dem.

Fördelarna med Fjellheimen 3 camp är större takhöjd (110cm mot 105 i nallo) och längden på innertältet (230cm mot 220cm in nallo). Däremot har nallo längre absid (180cm mot 150cm).

Jag skulle veta hur Helsport Fjellheimen 3 camp jämförs med Hilleberg Nallo 3GT, vad gäller ventilation, stabilitet, vinterbruk etc. Kom gärna med andra tält förslag om ni tycker så.

mvh

Arctic-hiker
 
För att spä på din köpvånda, varför inte ett HB Kaitum? Vi har ett Nammatj 3GT i dag men jag skulle ha valt ett Kaitum... om bara jag fått välja :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tack för det tips. Varför skulle du välja Kaitum över Nallo/Nammatj GT. Jag har faktiskt funderat på Kaitum men har varit lite orolig vad gäller komfort (för två) och liten absid.
mvh
Arctic-H


öringen; sa:
För att spä på din köpvånda, varför inte ett HB Kaitum? Vi har ett Nammatj 3GT i dag men jag skulle ha valt ett Kaitum... om bara jag fått välja :)
 
Tre skäl till Kaitum istf Nammatj...
* vikten
* dubbla absider: en för packning och matlagning och en för in/utgång
* raka väggar i innertältet: inga fötter eller näsor i tältduken :)
 
Tycker du att absiden i Nammatj'en GT (eventuellt Fjellheim camp) är överskattat i det här fallet?

öringen; sa:
Tre skäl till Kaitum istf Nammatj...
* vikten
* dubbla absider: en för packning och matlagning och en för in/utgång
* raka väggar i innertältet: inga fötter eller näsor i tältduken :)
 
öringen; sa:
Tre skäl till Kaitum istf Nammatj...
* vikten
* dubbla absider: en för packning och matlagning och en för in/utgång
* raka väggar i innertältet: inga fötter eller näsor i tältduken :)

Arctic-hiker; sa:
Tycker du att absiden i Nammatj'en GT är överskattat i det här fallet?

Nej, å andra sidan tycker jag ju inte det. Vi rymmer ju all packning där, lagar mat och tar oss in och ut och det funkar ju bra.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej! kanske jag kan dämpa köpvåndan.. jag har köpt ett Kaitum, ett kanon tält. Jag har inte gjort fälttestet än, men hemma i trädgården jag provat. Det är rymligt för två personer (som en dubbelsäng :) ). Jag är rätt lång 1.93, men inga problem.
Lätt, att använda, att bära.

Vänligt hej
 
"#¤ määrrd :-D )) vilka priser, köpte mitt på GetOut... fick med ett extra tältgolv och var mycket glad för det.
 
Kaitum i Outdoor Magazin 02/06 "testvinnare"

Arctic-hiker; sa:
Är det ingen som rekomenderar Helsport tält? Jag lutar åt Kaitum men vad skulle vara den motsvarigheten i helsport tält?.

Jag köpte precis ett Kaitum, efter att även ha rådfrågat Bo Hilleberg. Tältet är även särskilt lämpat för längre personer. Kaitum var även överlägsen vinnare med "überragend" 5/5 och Editor´s choice i Tyska Outdoor Magazin bland lätta allround tält. Fjellheimen Camp fick "befriedigend" 3/5, med särskilt låga betyg map komfort. Jag har tidigare använt ett liknande äldre Helsport som jag i och för sig tyckte var helt OK.

Testet finns här:
http://www.outdoor-magazin.com/sixcms/detail.php?id=108884

Fjellheimen Camp här:
http://www.outdoor-magazin.com/fjellheimencamp.108894.htm

Kaitum här:
http://www.outdoor-magazin.com/kaitum.108897.htm
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.