Helsport - Fjellheimen 2 Camp

Har suttit å letat tält för 2 personer som ska väga under 3 kg, som ska ha fungerande ventilation på vintern när det kan vara snö en bit upp på tältet, så inte någon ventilation nere vid backen. och en stor absid

Tittade först ett Hilleberg Nallo 2 GT, men då var det problemet med vart dom har satt ventilationen, nere vid marken så att risken att en massa snö blåser in i tältet. någon kanske förstår hur dom har tänkt? har också hört mycket klagande på kondensen i det tältet.

sen hittade jag Helsport - Fjellheimen 2 Camp. hittar då inte så mycket om vad folk tycker om det tältet. vet någon hur det är med kondensen i det här tältet, fungerar ventilationen bra?

Vad jag har hört, så fungerar ventilationen men en del av ventilationen sitter ju precis vid marken så om det blir snö kanske det inte är så bra ? Vad vet jag..

Dessutom är det ganska svårt att spänna upp så att inte innertältet ligger mot yttertältet...

Obs. Inga egna erfarenheter bara vad jag har sett och hört.

Mvh // Johannes

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad jag har hört, så fungerar ventilationen men en del av ventilationen sitter ju precis vid marken så om det blir snö kanske det inte är så bra ? Vad vet jag..

Dessutom är det ganska svårt att spänna upp så att inte innertältet ligger mot yttertältet...

Obs. Inga egna erfarenheter bara vad jag har sett och hört.

Mvh // Johannes

Jag har haft det tältet. Bra kvalitet, dock så måste jag hålla med föregående talare om att det är svårare att slå upp än motsvarande Hilleberg (Nallo 2GT)
Med det menar jag att man måste vara med noggrann med pinnars placering hur hårt man spänner de olika linorna för att få tältet att se och fungerar bra.

Hann ej prova det på vintern innan jag såld det....

En bra sak med Hilleberg Nallo 2 GT är att går att öppna hela framsidan av absiden, den funktionen saknade tyvärr Helsport - Fjellheimen 2 Camp :( dubbelt så mycket ventilations öppningar eller en absid som kan öppnas för bra utsikt det är det som jag för välja mellan.

Ingen som har ett tipps på ett annat liknade tält?

har nu ett enväggstält som jag tycket det blir för mycket kondens i och absiden lutar för mycket så att den känns liten

Har inte testat mitt Nallo 2 GT på vintern, men på sommaren har det funkat det bra utan att ha fotventilen öppen. Inga problem med kondens över huvud taget. Å andra sidan slinker det ju då antagligen in en del luft under tältduken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips