Helsport - Fjellheimen 2 Camp

Har suttit å letat tält för 2 personer som ska väga under 3 kg, som ska ha fungerande ventilation på vintern när det kan vara snö en bit upp på tältet, så inte någon ventilation nere vid backen. och en stor absid

Tittade först ett Hilleberg Nallo 2 GT, men då var det problemet med vart dom har satt ventilationen, nere vid marken så att risken att en massa snö blåser in i tältet. någon kanske förstår hur dom har tänkt? har också hört mycket klagande på kondensen i det tältet.

sen hittade jag Helsport - Fjellheimen 2 Camp. hittar då inte så mycket om vad folk tycker om det tältet. vet någon hur det är med kondensen i det här tältet, fungerar ventilationen bra?

Vad jag har hört, så fungerar ventilationen men en del av ventilationen sitter ju precis vid marken så om det blir snö kanske det inte är så bra ? Vad vet jag..

Dessutom är det ganska svårt att spänna upp så att inte innertältet ligger mot yttertältet...

Obs. Inga egna erfarenheter bara vad jag har sett och hört.

Mvh // Johannes

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vad jag har hört, så fungerar ventilationen men en del av ventilationen sitter ju precis vid marken så om det blir snö kanske det inte är så bra ? Vad vet jag..

Dessutom är det ganska svårt att spänna upp så att inte innertältet ligger mot yttertältet...

Obs. Inga egna erfarenheter bara vad jag har sett och hört.

Mvh // Johannes

Jag har haft det tältet. Bra kvalitet, dock så måste jag hålla med föregående talare om att det är svårare att slå upp än motsvarande Hilleberg (Nallo 2GT)
Med det menar jag att man måste vara med noggrann med pinnars placering hur hårt man spänner de olika linorna för att få tältet att se och fungerar bra.

Hann ej prova det på vintern innan jag såld det....

En bra sak med Hilleberg Nallo 2 GT är att går att öppna hela framsidan av absiden, den funktionen saknade tyvärr Helsport - Fjellheimen 2 Camp :( dubbelt så mycket ventilations öppningar eller en absid som kan öppnas för bra utsikt det är det som jag för välja mellan.

Ingen som har ett tipps på ett annat liknade tält?

har nu ett enväggstält som jag tycket det blir för mycket kondens i och absiden lutar för mycket så att den känns liten

Har inte testat mitt Nallo 2 GT på vintern, men på sommaren har det funkat det bra utan att ha fotventilen öppen. Inga problem med kondens över huvud taget. Å andra sidan slinker det ju då antagligen in en del luft under tältduken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips