Hilleberg eller Bergans...?

Jag klurar på att köpa ett kupoltält för 2-3 pers till (främst) kajakpaddling. Jag har tittat en del på Hilleberg Saivo, men också blivit nyfiken på Bergans Helium Dome för 3(-4) pers. Hilleberg kostar 10500:- på hemsidan, medan Berganstältet kan fås för 6000:-. Berganstältet har dessutom något större golvyta i innertältet, men har mindre absider. Takhöjden är dock betydligt bättre i Bergans, med 138 cm mot 115 på Hilleberg.

Prylarna finns på:
http://hilleberg.se/sv/product/saivo
http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/expeditionstalt/bergans-helium-dome.html

Finns det något som motiverar att slanta upp 4500:- extra för Hillebergs Saivo? Hur är kvalitén generellt mellan Hilleberg, som verkar göra fantastiska tält, och Bergans, som jag vet gör schyssta prylar i övrigt? Vari består prisskillnaden? Är det "bara" märket? Eller är tälten kanske inte alls jämförbara?
 
Det ligger några Saivo uppe på Hillebergs outlet för 7600kr.
http://hilleberg.se/sv/node/458

Skillnaden på outlet-tälten och de som säljs i butik varierar kraftigt, men ofta hävdar de som köpt outlet-tälten att de inte ens kan hitta felet som anges. Hilleberg tillämpar samma prissänkning på ett nytt tält som endast har några stygn fel som på ett som är kraftigt begagnat.
Min poäng är att ett outlet-tält för 7600kr inte behöver vara sämre än ett nytt i butik för 10500.
 
OK, tack för svar, men jag är lite nyfiken på frågeställningar i stil med: Vad är det som gör Hilleberg så bra? Vad tappar man om man väljer ett billigare tält? Finns det någon som har koll på skillnaderna? Mitt önskemål är kupoltält för minst tre personer, med max 5 kg i vikt och som ska kunna funka under 4 säsonger. Jag tycker att Bergans är attraktivt, särskilt med avseende på invändig volym och priset. Fjällräven kan vara ett alternativ, men har bara 110 cm i takhöjd och av erfarenhet vet jag att jag uppskattar varje extra cm över huvudet. (Så klart kan säkert för höga tält också vara ett problem vid mycket kraftig vind, det inser jag också.)
 
Välj Hilleberg

Gå gärna in på deras hemsida och läs mera. Har provat diverse olika märken på marknaden, numera huserar jag i olika Hillebergtält. Helt enkelt bättre...

Men smaken är som baken. Totalt sett tror jag det är viktigare att dina behov av tält blir tillgodosedda och det kan säkert flera olika fabrikat tillgodose. Välj ett Hilleberg om du vill ha ett tält som ska hänga med länge och fungera i året runt på ett bra sätt.
 
Skall du ha det till kajakpaddling, då hinner du vänta in vildmarksmässan (exempelvis) och där klämman/känna/provligga/prata tält från olika producenter.
Det är min plan om jag klarar att vänta så länge...
 
Jag kan skriva under på att Hilleberg är bra och även deras outlet. 10500 är dock grymt mycket för ett tält så jag skulle nog gå på ett outlet (inte bubblig väv eller liknande dock). Jag ägde ett Allak som jag bytte mot ett Soulo förra året. På Allak hittade jag inte hur mycket jag än sökte "liten vävskada på stångkanal". Äger just nu ett Nammatj 3 och ett Soulo. Extremt nöjd med dem och jag tror att de kommer att hålla många, många år. Ganska bra andrahandsmarknad också så ångrar man sig är de inte svåra att bli av med.
 
OK, jag förstår att Hilleberg är bra, men vad gör dem så mycket bättre? Jag är fortfarande nyfiken på om det dessutom hänger ihop med prisskillnaden.
 
Jag har aldrig ägt ett Bergans eller Fjällräven men jag vet bara att jag aldrig har blivit besviken på mina tält. Jag har tältat i stormvindar en lång natt som värst med mitt Nammatj. Trodde det skulle blåsa sönder men det enda som hände var en något böjd tältstång. Tältet flexade nåt helt extremt hela natten. Väven känns lika fin som när jag köpte det 2005. Detaljlösningarna och materialvalen, ända ner till tältlinor och linlås är i mitt tycke perfekta. Ingenting har gått sönder förutom den böjda tältstången. Det märks att de inte bara spottar ur sig modeller som inte testats ute. Jag rekommenderar den tjockare väven 1800 som inte töjer sig lika mycket som 1200-vävarna i regn.

OK, jag förstår att Hilleberg är bra, men vad gör dem så mycket bättre? Jag är fortfarande nyfiken på om det dessutom hänger ihop med prisskillnaden.
 
Vad sägs om att ställa samma fråga på ett norskt friluftsforum? Där är Bergans säkert vanligare och Hilleberg kanske inte lika mycket av en religion.

Jag har själv tre Hillebergtält köpta innan de nästan dubblade sina priser relativt övriga tillverkare. Tälten är jättebra men idag är jag tveksam till om jag skulle köpa deras tält annat än på outlet eller begagnat.

Några saker jag uppskattat med Hilleberg: 1. Har hållit för kuling. 2. Innertältöppningen går hela vägen upp till taket dvs ingen duk hänger ner framför pannan när jag sitter i innertältet och lagar mat i absiden. 3. Stängerna är lätta att trä tack vare stånghylsan som sträcks efter montering av stången. Dessa saker var ovanliga en gång i tiden men konkurenterna har nog kommit ikapp vid det här laget.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...