Hilleberg eller Bergans...?

Religion är blind...

Hilleberg är bra tält. Dukar tillverkas i Estland och stänger i Sydkorea. Är väl i stort sett bara HK som ligger i Sverige och de lever gott på varumärket med tanke på den stora prisskillnaden. Jag tycker inte att det är befogat. Det är vad JAG tycker. Ingen har ju kunnat ge ett konkret svar på varför man bör välja ett HB framför något annat av de "bättre" tälten. Det enda jag kunde utläsa av denna tråden var att HB hade en bra färg på sina stormlinor. Kom igen. Sandlådenivå?
 
Bergans compact Light heter Trolhätta nu.

Titta på ett sånt o tafsa på väv med mera
och då inser ni att det är som ett Hilleberg.
Bättre prislapp , jag har ett gammalt som har
600 nätter och fortfarande används som fint väder tält.

Bergans har proffsgrejer
 
Bergans vs Hilleberg är som att jämföra Volvo v70 vs Mercedes G55 AMG. Ena är bra, andra är grym. Själv har jag ett Bergans Compact och skulle gärna ha ett Nammatj 3GT.

En bra jämförelse. Jag, som aldrig i livet skulle välja Mercan hur många slantar jag än har i plånboken, fokuserar mer på vad prylen/bilen/tälten kan ge. I fallet bil så får man nog ungefär samma trygghet, driftsäkerhet och komfort (även om just g55 sticker ut lite...). Med båda kan man åka på roliga semestrar, till stugan, till jobbet osv. Uppskattar man värdet av det onödigt dyra så är Mercan rätt köp. Med andra ord tror jag att båda tälten duger till dig lika bra. Man får se samma soluppgång. Men om du är en Merca-typ eller inte kan bara du svara på. Lägger ingen värdering i det, alla är olika.

I övrigt, Youtuba berganstältet och se hur andra användare frilufsar med det. Då får man en hint om vad de tänker sig att tältet ska tåla och passa till.

Lycka till med valet!
Anders
 
Senast ändrad:
Bergans compact är ett Pu tält och inget Hilleberg så sett.
Bergans compakt LiGHT är ett silnylon tält ala Hilleberg.

Dom har döpt om den sistnämda Silnylonvarianten till Trollhätta
 
Skulle någon vilja förklara denna hilleberghype för mig? Det känns nästan som om folk blir förolämpade om något annat än hilleberg rekommenderas på det här forumet.

Det finns två märken som det råder en sorts religion kring på utsidan : Lundhags och Hilleberg. Ofta ser man samma fraser upprepas, och det blir ett slags snöbollseffekt. Det blir en okritisk hegemoni.

Jag misstänker ibland att utsidan kan ha fått agerat bas för den där typen av dold marknadsföring där man i form av medlemmar på forum agerar för företags räkning. Inte uppenbart utan slugt och upprepat och samtidigt som man skriver om annat (Och gärna hackar på andra varumärken). Ett par stycken, säg fem, medlemmar skulle kunna starta och vidmakthålla en sådan kultur som sen sprider sig och uppehålls av instick från nya konton. Det skulle kunna vara en del av sanningen iaf. Bara en teori alltså

Bland friluftsfolk i Norge finns inte alls samma Lundhags eller ”skallängor”- eller Hillebergskult.

Man ser ofta när någon av the usual suspects dyker upp på utländska kommentarsfält med sin svengelska.. ”i prefer Shell boots, texmex boots doesnt dry when they become wet but Lundhags Shell boots from järpen they dry and you just put on dry sockar in the Shell boot on your feet”
 
Typexempel på den här kulturen är när de få som har negativa erfarenheter ibland nästan tystas ner. Det gör väl att få vågar skriva nåt negativt - varvid den positiva snöbollseffekten håller i sig och märkets oberörbarhet fortsätter.

Minns häromsisten när nån stackare vars lundhagskängor läckte in vatten. Personen hade smort in sina kängor flera gånger och såvitt jag läst inte gjort nåt fel - men alla kommentatorer bara ”man måste sköta sina kängor””skit bakom spakarna””mina kängor är iaf bra”””du har inte skött dina skor”. Att det kunde vara fel på produkten tycktes vara en omöjlig tanke. Tycker jag har sett liknande attityder kring hillebergtält.

Eller är det bara en naturlig reaktion på ovanligt dyra produkter - att folk känner sig mer benägna att typ ”föra deras talan” och höja upp dem? Har man betalt dubbelt så mycket kanske det för med sig en sorts upphöjd känsla? Jag minns det från 10-11 år sen bland Mac-användare. En sorts vilja att missionera.
 
Jag kan hålla med jämförelsen "Volvo gentemot Mercedes..." till en viss gräns. Dock gör den inte full rättvisa eftersom jag kan läsa på specifikationerna att Amg:en helt enkelt går snabbare. Kanske inte så pass mkt fortare att det rättfärdigar en sådan prisskillnad men ändock. Jag kan se på spec:en att det finns skillnader.

Jag kan inte se det på t.ex jämförbara Hillebergs och Bergans. Det är bara en färgskillnad och ett annat varumärke. I min värld kan det inte vara rocket science att tillverka ett tält.

När man väl poppar frågan till (förhoppningsvis) erfaret outdoor folk vill man INTE se svar som: "Hilleberg är bäst" i majoriteten av svaren utan att vara det minsta konkreta och säga VARFÖR de skulle vara bättre. De är ju onekligen mkt dyrare och då blir det naturligt att fråga sig varför. Man blir bara irriterad av att läsa sådana svar. Plötsligt så inser man att en sekt försvarar sin ståndpunkt på exakt samma sätt.

Mvh Jerry
 
Jag kan hålla med jämförelsen "Volvo gentemot Mercedes..." till en viss gräns....

Mvh Jerry

Man får inte köra så fort 😀

Jag menar att båda tälten och båda bilarna gör jobbet. De är tillräckligt bra för vanliga användare. Gott nog. Att sedan Hilleberg (eller Mercan) sannolikt är ännu lite bättre är ju kul kuriosa för den som söker det (eller verkligen har extrema behov).

Fast vad vet jag, jag kanske bara är snål... 😀
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.