Hilleberg Akto

Har själv ingen erfarenhet, men som stugvärd i Abiskojaure i september träffade jag en vandrare som hade vintertältat med Akto. Han var så besviken att han kontaktat Hillebergs och mot en mellanskillnad fått det utbytt mot ett betydligt större, minns inte vilket men har för mig att det var ett traditionellt tunneltält.

För sommartältning hade han sedan köpt ett Helsport Ringstind som han trivdes bättre med än Hillebergs Akto.

/Thor

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har bara brukat mitt vinter på lågland och i betäckt terräng. Tror det är för litet och trångt för mig med all vinterutrustning + 185cm för veckoturer.
Föredrar mitt NalloII trots ökad vikt, men med gott om utrymme.
go tur

Aktot är litet på sommaren. Inget jag skulle rekommendera att ha som vintertält. Fungerar som nödutrymme. Jag sålde mitt av den anledningen.
På vintern ska man ha utrymme så att man kan ha fotogenköket inne i tältet, både för matlagning och värme. Det funkar inte i ett så litet tält.

Olämpligt

Bara en stång och mycket väv gör att tunga snöfall trycker ner tältet. Blir ett fasligt sparkande på taket för att försöka få snön att ramla av.

Utrymmet är inte heller tillräckligt för vinterturen och de nedre ventilerna drevar snabbt igen. Finns alltså bättre lösningar...

//J

Jag har tänkt köpa ett Akto till soloturer vår, sommar, höst. På vintern har jag vårt Kaitum 2. Skulle föredra Nammatj 2 framför Nallo på vintern då Nammatj har ventilation bättre lämpad för vinterbruk.

Jag har tänkt köpa ett Akto till soloturer vår, sommar, höst. På vintern har jag vårt Kaitum 2. Skulle föredra Nammatj 2 framför Nallo på vintern då Nammatj har ventilation bättre lämpad för vinterbruk.

Ett alternativ till Nallo 2 vintertid kan vara Bergans Compact light 2, påminner i design om Nallo 2 men har två högt placerade ventiler med snöluckor och myggnät.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips