Hilleberg Akto Mil Spec

Inge erfarenhet men jag har använt 10 mm stång till Unna och Allak och gillar det. Spänner tältet bättre.

Akto har väl samma stånglängd som Nammatj 2 dvs dess stång i det här fallet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tips.

Har ett Nammatj 2 GT som jag kan låna en stång ifrån när det behövs ett ännu stabilare Akto :)

Förutom lite kraftigare stång som tidigare nämnts har denna version av Akto annan yttertältsväv (75D Polyester Ripstop PU/silikon belagd) och Y-pegs. Väven förvånar mig lite då PU-belagd väv normalt har sämre livslängd, men i gengäld är polyesterväven inte känslig för solens UV-strålning vilket kan vara anledningen till valet? Även lite sämre rivstyrka 8kg mot original 12kg för Kerlon 1200.
Hilleberg har ju även Kerlon 1500 i sortimentet som är en silikonbelagd Polyesterväv, så undrar varför de valde en PU-belagd väv för denna MIL variant. Kanske för att bättre kunna stänga ute dagsljuset bättre med den tunna PU-beläggningen?

Det kan vara för att sänka infraröd signaturen både kort och långvågigt , jag kan tänka mig att den är tätare än silnylonet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips