Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag?

Snabb fråga.

Funderar på att skaffa mig en Hennesy Hammock, en sån man ligger diagonalt i.
Är det någon som har testet att använda ett uppblåsbart liggunderlag i en sån istället för underquilt?

Tanken är isf att enbart köra denna setup under årets varmare månader, inte sen höst fram till tidig vår.

Har googlat lite men inte hittat någon bra info. Antingen har jag tappat mina google-skills eller finns det för lite info om detta.

(redigerat bort mina dyslektiska stavfel)

Senast ändrad:
Jag har sovit ett par nätter i min HH med ett Exped-liggunderlag (Synmat Winter UL LW), det funkade helt okej. Jag rör mig inte så mycket när jag sover, är man en aktiv sovare så finns väl risken att man hamnar utanför liggunderlaget. Temperaturen har väl varit någonstans mellan 10-15 grader som kallast.

Nu har jag Klymits hammock-anpassade liggunderlag (Insulated Hammock V). Med den har jag sovit ner till nollan utan att det har varit några problem alls. Klymit-varianten är rätt dyr, hade tur och hittade dem till halva priset på Amazon i våras.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
F
Jag har sovit ett par nätter i min HH med ett Exped-liggunderlag (Synmat Winter UL LW), det funkade helt okej. Jag rör mig inte så mycket när jag sover, är man en aktiv sovare så finns väl risken att man hamnar utanför liggunderlaget. Temperaturen har väl varit någonstans mellan 10-15 grader som kallast.

Nu har jag Klymits hammock-anpassade liggunderlag (Insulated Hammock V). Med den har jag sovit ner till nollan utan att det har varit några problem alls. Klymit-varianten är rätt dyr, hade tur och hittade dem till halva priset på Amazon i våras.
Följdfråga.

Gav Exped liggunderlaget ökad stabiltet i hammocken eller bidrog det mer till en "stökig" upplevelse?

F

Följdfråga.

Gav Exped liggunderlaget ökad stabiltet i hammocken eller bidrog det mer till en "stökig" upplevelse?
Jag tyckte att jag låg stabilt med det. Det var lite bängligt att lägga sig tillrätta (där funkar Klymit mycket bättre eftersom det tar mer plats och hamnar mer rätt direkt), men väl på plats så var hela arrangemanget stabilt.

Snabb fråga.

Är det någon som har testet att använda ett uppblåsbart liggunderlag i en sån istället för underquilt?

Tanken är isf att enbart köra denna setup under årets varmare månader, inte sen höst fram till tidig vår.

Har googlat lite men inte hittat någon bra info. Antingen har jag tappat mina google-skills eller finns det för lite info om detta.

Snabb fråga.

Jag har en AMOK Draumr 5.0 där ligger man som en kung, en Norsk hängmatta med inbyggt myggnät, fack för liggunderlag, och tarp

Tänk på att liggunderlaget lättare kan gå sönder. Har själv erfarenhet av det och mitt exped fick en stor bula när lamineringen släppte vid hammocking. Det rör sig väl mer och kan "ligga och gnida lite" mot textilen. Blir lite bananstil även med diagonalsov, och man bör iaf va medveten om, som jag upplever, den ökade risken pga mer rörelse/friktion.

Nu går de sönder vid tältning också om man rör sig mycket och har otur, så svårt att veta...

Tänk på att liggunderlaget lättare kan gå sönder. Har själv erfarenhet av det och mitt exped fick en stor bula när lamineringen släppte vid hammocking. Det rör sig väl mer och kan "ligga och gnida lite" mot textilen. Blir lite bananstil även med diagonalsov, och man bör iaf va medveten om, som jag upplever, den ökade risken pga mer rörelse/friktion.

Nu går de sönder vid tältning också om man rör sig mycket och har otur, så svårt att veta...
Tack för input!
Jag tillhör den skaran som mer eller mindre roterar mig genom nätterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips