Hemtorkad mat - favoriter

Om ett par veckor ska vi torka massa mat för en fjällvandring med 14 pers. Fantasin till menyn tryter. Tipsa mig om era favoriter på hemtorkade middagar (gärna med recept).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gjorde en sats inatt och lagade precis till. Blev kanon.

köttfärs
färdigkryddor findus
vitlök
majs (som fastnar i tänderna)
gul lök
chilikrydda, peppar
krossade tomater och ketchup som förkokas

skall väl torka lite morötter och paprika och komplettera

Gott

Oftast brukar jag rulla runt på ett enda recept som jag varierar lite efter personlig smak (en fördel när man oftast vandrar ensam).

Grund recept för 1 pers:

2 dl (eller mer) fullkornsmakaroner (3min).
1 dl (eller mer) hemtorkad kryddad köttfärs
ca 3-4 dl fjällvatten
1-2 nypor salt

Bara lägg i den torkade köttfärsen i det lätt saltade vattnet. Koka upp. Tillsätt makaronerna och låt det småputtra max tre minuter. Mot slutet av koktiden kan man med fördel blanda i de eventuella tillbehör man för dagen önskar att ha i rätten, så det hinner bli lite varmt innan man ska äta.

Torkade (bör man låta svälla i en burk med vatten under dagen) tillbehör att blanda i.
torkad svamp, lök, majs, krossade tomater m.m.

Bra att krydda (variera) med är tex: riven parmesan, vitlök, ketchup.

God tur!

Kebab!!

Köp lagom vikt med kebab strimlor på en kebab bar eller liknande och ta såserna bredvid..

Doppa köttet i såserna så det blir lagom eller torka kött och sås för sig.. en smaksak :)

Funkar kanon med ris till eller som tilltugg så som beef jerky... om man gillar kebab då det vill säga.... sen är fett och protein innehållet skapligt oxå... om föreskriften om att använda 100% nötkött har använts då :)

Annars så kan jag rekommendera "på en låga" och "friluftskokboken-ekoturmat" av Eric Tornblad.. en hel del vegetariska rätter i den sistnämnda...

http://www.friluftskokboken.se/

Finns även bra tips på hur man torkar maten mm...

Helt OK bok med ett OK pris.....

Gör en kycklinggryta som jag tycker blir bra.
Kycklingfile, röd paprika och lök torkas. Ett par limeblad (färdigtorkade, äts inte). Tillsätt kokosmjölkpulver och buljongtärning vid tillagning, krydda med röd curry. T.ex nudlar till.

/Ulf

Wolf25's recept lät spännande, det ska jag prova.

Men det blir nog med färdigtorkat sojakött för min del.

Har du provat att laga rätten först och torka sen? Kanske svårt med kokosmjölken iofs.

Vart får man tag på kokosmjölkpulver, kan inte påminna mig att jag har sett det nånstans.

Vart får man tag på kokosmjölkpulver, kan inte påminna mig att jag har sett det nånstans.

Tjing-Tjong-butikerna som en kompis sa (nu får jag säkert stryk)
Dvs affärer som är specialicerade på utländsk/asiatisk mat. Alternativt i hyllan med utländska produkter på en välsorterad stormarknad.

Tjing-Tjong-butikerna som en kompis sa (nu får jag säkert stryk)
Dvs affärer som är specialicerade på utländsk/asiatisk mat. Alternativt i hyllan med utländska produkter på en välsorterad stormarknad.

Exakt.
Finns även limeblad på samma ställe, ger en viss smak.

Jag torkar allt separat och sedan blötlägger ett par timmar innan, kokar sedan upp med buljong och kokosmjölk, kryddar med röd curry.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips