hemsida med turförslag

hallå i sommarvärmen!
har min funderingar på att starta en hemsida med förslag på turer i de svenska fjällen (i första hand). Har tänkt mig något i stil med Grundstens guideböcker fast mer komprimerade så de blir läsbara på internet. En interaktiv karta med turföslaget utmärkt samt en hel drös med bilder för varje tur skall också finnas plus en hel del annat som hör ihop med just den fjällvandringe såsom kommunikationer, väder m.m.

Om jag ska starta detta projekt så undrade jag lite hur stort intresset är för en sådan här sida? Tycker någon det låter intressant?

Hoppas inte webtomten på utsidan.se sparkar ut mig nu när jag kommer med ett "konkurrerande" förslag på en hemsida! ;)
 
Hej

Låter jättte bra med en sida där man kan gå in och hitta förslag på olika turer.
Någon form av skala i svårighetsgrad skulle vara bra så att man kan välja rätt tur efter sin förmåga och kondition
/Rickard
 
lätt/svår

ja att gradera om en tur är lätt eller svår är ju inte det lättaste. en sträcka kan ju vara skitsvår i 1 km och aplätt resterande 8 milen. i vart fall så är målet att varje etapp skall ha info om typ av underlag (ex spångat över dypölar och om det finns broar) samt höjdskillnad och kanske en enklare höjdkurva och även hur lång tid man kan beräknas behöva för att gå sträckan.
 
I en perfekt värld...

En tur som är lätt för en friluftare kan ju göras hur svår som helst för en hobby-soldat som hela tiden måste tänka på vilken prestation han eller hon just har klarat av på minsta möjliga tid,emedan en friluftare tycker att det var en trevlig promenad med schysst utsikt.Gör en turlista som passar de flesta,med beskrivningar över vad,spänger,broar och med en medeldistans/dag inriktning samt diverse tips om avstickare och tältmöjligheter.Avvisa alla turer som kräver andra kunskaper än att sätta den ena foten snett framför den andra.En sån sida skulle jag iaf vilja se.


peter
 
Låter som ett utmärkt förslag. Saknar denna typ av sammaställningar. På tal om gradering av leder, Grundsten själv har ju en enkel gradering på sina leder. Den skalan går väl att adaptera!?
 
Jonik; sa:
Låter som ett utmärkt förslag. Saknar denna typ av sammaställningar. På tal om gradering av leder, Grundsten själv har ju en enkel gradering på sina leder. Den skalan går väl att adaptera!?

Grundsten går väldigt fort. Hans tidsangivelser är i underkant.

Mvh
Peter P.
 
ja grundsten tycker jag är ute och cyklar lite ibland. men som sagt, det är skitsvårt att ange tid. beror ju helt på hur länge man vill gå. själv har jag inget emot att gå från 0800-2200 på sommaren, men det tror jag inte alla gör. nån sorts gradering ska det bli i alla fall, och den kommer säkerligen ändras.
 
Grundsten går väldigt fort. Hans tidsangivelser är i underkant.

Håller definitivt med om det. En sträcka han ger 2-4 timmar tar drygt 4 om man går "fort" och inte stannar och vilar.
3 km/timme är väl ett hyfsad mått... men det var väl lite urspårning från ämnet.

Visst skulle jag gärna besöka en sida med turförslag/recensioner av leder.

/Ulf
 
pal2; sa:
Grundsten går väldigt fort. Hans tidsangivelser är i underkant.
Jag håller inte alls med. Hans tidsangivelser är ungefärliga och vid flera tillfällen så tycker jag att de varit i överkant trots alldeles för mycket packning.
Jag tror att hans bedömningar kan variera en del beroende på hur mycket packning (läs:kamerautrustning) han släpat med sig. Sedan inverkar ju naturligtvis den egna packningen, kondisen, hur utvilad man är och en drös andra faktorer som t.ex. vädret.
Jag har gått en och annan sträcka på närmare dubbla Grundstentiden och andra sträckor på nästan halva Grundstentiden så det är svårt att säga något generellt. I _genomsnitt_ så stämmer nog hans tidsangivelser ganska bra om man inte har löjligt mycket packning med sig eller svårare förhållanden än "normalt" av någon annan anledning.
 
Grundsten tar väl heller inte hänsyn till raster på sin tidsangivelse. Dessutom syftade jag förut inte på tiden utan svårighetsgraden som han anger: L, M och S, tror jag det är. Självklart går det aldrig att få ett exakt mått på en led, men en grovskalig svårighetsbedömning är att föredra för att ge läsaren möjlighet att få en första uppfattning och kanske också ett index att söka i.

Som sagt, jag tycker det är en utmärkt idé med en hemsida!
 
ja ja ja ja ja, jag är helt ny på vandring odyl och trodde naivt att guider måste du ju finnas gott om. Jag kan ju finna info om det minsta lilla vandrarhem på en nästan öde ö i söderhavet. Men när jag börjar leta info om svenska turleder så e det omöjligt. Det är en kanon ide. Kör hårt

Mackan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Äntligen en hemsida om Axel Hamberg! Fjällvandring 18
Gunilla Hemsida med fjälltips! Fjällvandring 3
Eka84 Fjällvandring, hemsida. Fjällvandring 5
avslut1008 Jokkmokks Fjällsäkerhetskommittés hemsida. Fjällvandring 1
Anders V Uppdaterad hemsida Fjällvandring 0
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Hemsida om friluftsliv Fjällvandring 0
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.