Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.

avslutad210712

Gäst
Vet inte om det är tänkt

att kakorna skall användas vid fjällvandring eller någon annan aktivitet men min egna högst personliga uppfattning är att jag vandrar bäst om jag får i mig det Ni kallar långsamma kolhydrater. Föredrar att stoppa i mig lite mer gröt, mer bröd etc istället för att stoppa i mig en massa godis. "Godis" i olika former fungerar bäst psykologiskt vilket i och för sig kan vara nog så viktigt om jag gått länge sedan jag åt eller om det är dåligt väder. Fast alltmer byter jag ut sånt till att stoppa i mig en extra brödskiva mellan måltiderna.

Därmed inte sagt att inte jag också bär med mig godis i olika former och just nu är runekakan en (kladdig) favorit.
 
Beror på användningsområde

Med en kombination av måttliga kunskaper i näringslära och en del erfarenhet (= en massa pengar brända på diverse tillskott) tycker jag det får bero på användingsområde. På en fjällvandring e.dyl. skulle jag aldrig, aldrig, aldrig smälla i mig hypersnabba kolhydrater (maltodextrin, glukos) om jag inte redan var på lägerplatesen och höll på att falla ihop av lågt blodsocker. En ganska ovanlig företeelse på min nivå av lufsande. Man får en icke försumbar bonk i huvudet när insulinet rusar till max en halvtimme senare. I det läget bör man redan vara i sovsäcken.
På en idrottstävling är det en annan sak, där kan man de sista kilometrarna ha väldig nytta av det.
Den psykologiska nyttan av en lätt sockerkick uppnår man lättast och godast med klassikern choklad-nötter-russin.
Ergo: Till den långa ansträngning friluftsliv brukar vara, skippa de dyra specialsockren. Snabbare än honung lär du aldrig behöva ur energisynpunkt.
Allt detta med förbehåll för att jag kan ha fel, en annan ämnesomsättnign än du, eller helt enkelt en annan inställning.
Kramas på stigen!
 
Runekakor

avslutad210712; sa:
Därmed inte sagt att inte jag också bär med mig godis i olika former och just nu är runekakan en (kladdig) favorit.

Runekakor rockar fett och rekomenderas! Recept finns här på utsidan. Att täcka dem med ett tunt lager blockchoklad gör dem okladdiga, godare och ger dem även ett proffsigt utseende. De följer med på långa träningspass, vandringar mm.
 
Re: Re: Fortsätter fylla på listan...

Bussman; sa:
Kung Stalle; sa:
Alltså:
* Dextrose (är samma sak som glukos) från Dextropur
* Maltodextrin från "spritbutiken"
* Invertsocker från vanlig honung
* Sackaros från vanligt socker
* Lactos från mjölkchoklad
* Fruktos från den torkade frukten

Kvar är mannos (?) och galaktose (? det med). Frågan är om man behöver täcka in dessa två?

To beeee continued...

Stalle

Krångla inte till det. Monosackarid som monosackarid, i praktiken har det knappast någon betydelse.

Fast så krångligt blir de ju inte. För att få med de ovan nämnda sockervarianterna (bortsett från maltodextrin) så behövs matvaror som finns i stort sett varje hushåll (honung, choklad, torkad frukt, socker och dextropur).

Men som jag ställde frågan ovan... spelar det nån roll vilka av dessa sockerarter som är med i röran? Svaret torde alltså vara nej.

Stalle
 
_Erik_; sa:
Mina råd.
Använd dom ingredienser som ger mest energi totalt i förhållande till volym,vikt,tillgänglighet,pris.

Om man skall göra så så borde det rimligtvis bara vara fett i en kaka. Fett ger ju som bekant mest energi av minst vara.

Men det känns ju lite konstigt...

Stalle
 
Tankar om hur kakan skall fungera.

Skall väl först säga att jag inte tänker slå nåt världsrekord eller så. Jag vill bara veta lite om hur sånna här kakor och socker och grejjer fungerar (och hittils har jag fått massor med bra info, tack!) samt att om man skall göra nåt själv så kan man väl lika gärna göra nåt bra. Nåväl...

Mina tankar om hur en bra kaka skall fungera borde ju vara att den fungerar som en tre(fyr)stegsraket. Först har vi snabba sockerarter som ger en kick direkt, typ inom fem minuter men kanske bara varar i 15 minuter. Därefter tar långsamare sockerarter vid (när matsmältningen gjort sitt) och driver en vidare tills kanske 25-30 min har gått. Där efter långsamma kolhydrater och sen fett sista stumpen innan det är dags för nästa kaka efter en, enochenhalv timma.

Det var därför min fördelningslista såg ut som ovan:
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Vitsen är måste ju vara att man inte skall behöva äta hela tiden (som torde bli fallet med tex druvsocker) utan att man kan smälla i sig en kaka och sen trampa/springa/skida vidare.

Och nu pratar vi inte fjällvandring utan lite mer högintensiva pass men som ändå sträcker sig upp över en timma.

Vad tror ni om konceptet ovan. Är det dumt tänkt eller?

Stalle
 
Re: Tankar om hur kakan skall fungera.

Kung Stalle; sa:
Det var därför min fördelningslista såg ut som ovan:
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Vitsen är måste ju vara att man inte skall behöva äta hela tiden (som torde bli fallet med tex druvsocker) utan att man kan smälla i sig en kaka och sen trampa/springa/skida vidare.

Och nu pratar vi inte fjällvandring utan lite mer högintensiva pass men som ändå sträcker sig upp över en timma.

Vad tror ni om konceptet ovan. Är det dumt tänkt eller?
Fettet kan du definitivt skippa. De långsamma kolhydraterna har du egentligen heller ingen nytta av då men det beror ju på hur långsamma (och långa) de är. Det är ju stor skillnad på t.ex. hela vetekorn och pulvermos... :)
De (kolhydrater med lågt GI) behövs däremot efteråt.
Varför inte studera någon av de böcker om detta som kommit på senare år?
Har du kollat i någon GI-tabell förresten?
Här är en av många:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302
 
Re: Re: Re: Fortsätter fylla på listan...

haskell; sa:
Mjae, det har det. Glykolysen bryter ner glukos till puryvat som sedan oxideras till koldioxid och vatten vid aeroba förhållanden. Galaktos och fruktos kan inte nyttjas direkt vid glykolysen och är därmed klart långsammare. Detta är en av anledningarna till att vanligt socker (sackaros) har lägre GI än glukos (och t.ex. Corn Flakes(!) för den delen).

...

Om man ska krångla till det så ska man nog läsa på litet biokemi och näringsfysiologi för att få ett bra resultat men skillnaden lär bli ytterst marginell.

Hävdar å det starkaste att för moderata behov så har det knappast någon betydelse i praktiken vilken enkel sockerart man väljer.

Det sistnämnda är det jag också försöker hävda.

Det är svårt att ge generella anvisningar då man inte vet vilken nivå du är på och vad du tänkt använda dem till. En kaka av havre, chocklad och socker är iaf det jag använder mig av under de allra flesta tillfällen. Den är god och jag mår inte illa om jag sätter i mig fler än en halv. En lagom blandning av kolhydrater för mig enligt erfarenheter och studier. Vid mer extrema tillfällen är det rent sockervatten som gäller.
 
Re: Några lekmannasvar

haskell; sa:
Maltodextrin är en polysackarid uppbyggd av glukos och med extremt högt GI (högre än glukos).
Fel av mig! :)
Enligt en uppdaterad GI-tabell så stämmer inte påståendet om GI. Där har glukos högre GI än maltodextrin vilket väl egentligen är ganska rimligt.
 
Re: Re: Re: Re: Fortsätter fylla på listan...

Bussman; sa:
Hävdar å det starkaste att för moderata behov så har det knappast någon betydelse i praktiken vilken enkel sockerart man väljer.
Har du testat att byta ut glukos och socker mot fruktos någon gång?
Om du inte gjort det så kan jag rekommendera ett sådant experiment. Det kan vara ganska lärorikt... ;)
 
Re: Re: Tankar om hur kakan skall fungera.

haskell; sa:
Kung Stalle; sa:
Det var därför min fördelningslista såg ut som ovan:
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Vitsen är måste ju vara att man inte skall behöva äta hela tiden (som torde bli fallet med tex druvsocker) utan att man kan smälla i sig en kaka och sen trampa/springa/skida vidare.

Och nu pratar vi inte fjällvandring utan lite mer högintensiva pass men som ändå sträcker sig upp över en timma.

Vad tror ni om konceptet ovan. Är det dumt tänkt eller?
Fettet kan du definitivt skippa. De långsamma kolhydraterna har du egentligen heller ingen nytta av då men det beror ju på hur långsamma (och långa) de är. Det är ju stor skillnad på t.ex. hela vetekorn och pulvermos... :)
De (kolhydrater med lågt GI) behövs däremot efteråt.
Varför inte studera någon av de böcker om detta som kommit på senare år?
Har du kollat i någon GI-tabell förresten?
Här är en av många:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Varför skall jag skippa fettet? Om man kollar på de vanligaste enerigkakorna så innehåller de rätt mycket fett. Runekakor innehåller åxå mycket fett.

Stalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Z Energikakor Friluftsmat 9
fredrikw energikakor Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.