Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.

Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.

De flesta recept på nätet brukar ange några (eller alla) av dessa innehåll:
choklad (långsamt socker, fett)
havregryn (kolhydrater)
dadlar (snabbt socker)
russin (snabbt socker)
övriga torkade frukter (snabbt socker)
druvsocker (snabbt socker)
socker (långsamt socker)
sirap (långsamt socker
grädde (fett)
smör (fett)
hasselnöt (fett)
honung (snabbt socker)

Jag skrev vad jag tror att respektive ingrediens innehåller har för energityp.

Sen antar jag att man kan dela upp de olika enerig tillskotten som nedan:
druvsocker; snabbt
vanligt socker; långsamt
kolhydrater; ännu långsammare
fett; väldigt långsamt

Frågan är... vad skall man ha för proportioner när man gör en kaka? Det är givetvis beroende på applikation men en om vi säger en slags allroundkaka?
Kan följande vara vettigt?
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Antar att fiber knappast är särskillt intressant i dessa kakor?

Och så till nästa fråga
Vissa recept anger att man skall tillsätta glykos(köps i tub på apotek). Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet?

Andra recept anger att man skall ha i maltodextrin. Samma frågor där... Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet? Och skall man ha både glykos och maltodextrin?

Var köper man maltodextrin för övrigt?

Hur är det med protein, har kroppen nån nytta av det när den är under ansträngning? Det finns ju säkert i de varor som är listade överst så det kommer ju säkert med i smeten på ett eller annat sätt. Men har det nån effekt?

Kan man använda sportdryck istället för tex druvsocker och då får man med andra bra ämnen?

Är det inte smart att ha i en skvätt kaffe i smeten så att dels man blir lite piggare och att även kanske det man har i magen får hjälp att puttra vidare genom systemet?

Lite att bita i, tacksam för svar och kommentarer.

Stalle
 
Några lekmannasvar

Kung Stalle; sa:
Andra recept anger att man skall ha i maltodextrin. Samma frågor där... Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet? Och skall man ha både glykos och maltodextrin?
Jag ska försöka besvara en del av frågorna trots att jag bara är en intresserad lekman... :)
Maltodextrin är en polysackarid uppbyggd av glukos och med extremt högt GI (högre än glukos). Carbamyl (Vitargo) beskriver Maltodextrin såhär:
Delvis hydrolyserad stärkelse vars nedbrytningsgrad ligger mellan stärkelse och stärkelsesirap. Maltodextrin framställs genom enzymatisk eller sur stärkelsehydrolys, dvs. stärkelsen sönderdelas till mindre molekyler som binder vatten till sig. Denna process sätts igång av syra eller enzym. Maltodextriner är lättlösliga men smakar inte sött. De används huvudsakligen som konsistensgivare i pulversoppor, barnmat, konfektyrer.
Var köper man maltodextrin för övrigt?
T.ex. i butiker som säljer produkter för att brygga eget öl. Det finns säkert på andra ställen också.
Hur är det med protein, har kroppen nån nytta av det när den är under ansträngning? Det finns ju säkert i de varor som är listade överst så det kommer ju säkert med i smeten på ett eller annat sätt. Men har det nån effekt?
Inte direkt, så länge kroppen får de kolhydrater den behöver. Protein är däremot viktigt för återuppbyggnaden efteråt.
 
Kaffe!

Kaffe är en inte så tokig idé. Koffeinet är ju en stimulerande substans. Det finns bl a i Powerbar (smak Cappuccino). Koffein står dock på dopingslistan. Men den nivån är svår att nå. Jag läste någonstans att det krävdes ca 5-6 koppar kaffe under kort tid för att man skulle uppnå dem testvärderna.

Jag har själv länge tänkt baka ihop något men har inte hunnit än. Vi får se när det blir av.

/
 
Maltodextrin och kaffe

Innebär det att man inte behöver glukos om man har maltodextrin?

Jag plockade fram en kaka här (från maxim) och den innehåller både glucos och maltodextrin. Den innehåller även nåt som heter dextros samt nånt som heter invertsockersirap. Nån som vet vad detta är?

Så det verkar alltså som det bara är att bland glukos och maltodextrin (samt dextros och invertsockersirap).

Frågan är sen hur mycket av varje?

Kaffe:
Om jag inte är helt vilse så är kaffe (koffein) borttaget från dopinglistan. Så det borde inte utgöra några problem att använda det.

Stalle
 
Sockerarterna.

Det verkar som om dextrose och glukos är istort sett samma sak. Jag kan inte klura ut skillnaden iallafall.

Hittade massor med bra på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____6055.asp

Det verkar som om modellen är att få med så många sockerarter som möjligt.

Alltså:
* Dextrose (är samma sak som glukos) från Dextropur
* Maltodextrin från "spritbutiken"
* Invertsocker från vanlig honung
* Sackaros från vanligt socker

Frågan är om man skall ta med laktos, galaktos, mannos och fruktos? Eller räcker det med ovan nämda fyra?

Lactosen verkar man få med ändå eftersom som jag tolkar det så innehåller vanlig choklad lactos.

Stalle
 
Kung Stalle; sa:
Hemmagjorda energikakor, funderingar kring innehåll.

De flesta recept på nätet brukar ange några (eller alla) av dessa innehåll:
choklad (långsamt socker, fett)
havregryn (kolhydrater)
dadlar (snabbt socker)
russin (snabbt socker)
övriga torkade frukter (snabbt socker)
druvsocker (snabbt socker)
socker (långsamt socker)
sirap (långsamt socker
grädde (fett)
smör (fett)
hasselnöt (fett)
honung (snabbt socker)

Jag skrev vad jag tror att respektive ingrediens innehåller har för energityp.

Sen antar jag att man kan dela upp de olika enerig tillskotten som nedan:
druvsocker; snabbt
vanligt socker; långsamt
kolhydrater; ännu långsammare
fett; väldigt långsamt

Frågan är... vad skall man ha för proportioner när man gör en kaka? Det är givetvis beroende på applikation men en om vi säger en slags allroundkaka?
Kan följande vara vettigt?
Druvsocker (40%)
Vanligt socker (25%)
Kolhydrater (25%)
Fett (10%)

Antar att fiber knappast är särskillt intressant i dessa kakor?

Och så till nästa fråga
Vissa recept anger att man skall tillsätta glykos(köps i tub på apotek). Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet?

Andra recept anger att man skall ha i maltodextrin. Samma frågor där... Varför? Vad är det och vad har de för effekt? Och framförallt, hur mycket till säg 500gr smet? Och skall man ha både glykos och maltodextrin?

Var köper man maltodextrin för övrigt?

Hur är det med protein, har kroppen nån nytta av det när den är under ansträngning? Det finns ju säkert i de varor som är listade överst så det kommer ju säkert med i smeten på ett eller annat sätt. Men har det nån effekt?

Kan man använda sportdryck istället för tex druvsocker och då får man med andra bra ämnen?

Är det inte smart att ha i en skvätt kaffe i smeten så att dels man blir lite piggare och att även kanske det man har i magen får hjälp att puttra vidare genom systemet?

Lite att bita i, tacksam för svar och kommentarer.

Stalle

Till att börja med så kan vi klargöra att socker är en typ av kolhydrat. En "snabb" sådan. Kolhydrater är samlingsnamnet för en grupp näringsämnen som består av kol och vatten i princip. Beroende på molekylens uppbyggnad tas dessa olika fort upp av kroppen och därav benämningarna "snabb" och "långsam". Det är olika monosackarider som kroppen kan ta upp, tex glukos och galaktos. "Långsammare" kolhydrater bryts ned till dessa i kroppen innan de når blodet. Således når snabba kolhydrater fortare blodbanan och höjer blodsockret snabbare än mer komplexa och långsammare kolhydrater. Problemet med snabba kolhydrater är att man lätt får en ganska snabb stegring av blodsockret, varvid kroppen producerar en mängd insulin för att sänka nivån (och transportera in sockret i cellerna för användning eller lagring). En snabb stegring ger en snabb stegring av insulinnivåerna vilket kan leda till att blodsockret i all hast sjunker till vad de var innan man åt, och således behöver man få i sig något mer. Åtminstoen känns det så, dock så kan kroppen ta detta från något av deras förråd i princip jämt. Glukos (inte glykos, vilket jag inte vet vad det är, antagligen svengelska) lagras i muskler och lever som glykogen och detta kan kroppen utnyttja vid behov. Kolhydrater är den bästa energikälla kroppen har, men vid behov nyttjar den gärna fett (framförallt i vila och i lågintensivt arbete) eller protein (i värsta fall).

Angående vad kakan ska ha för ingredienser så föreslår jag att du helt enkelt försöker göra dem goda om du inte är elitidrottare eller dylikt. Det är viktigare i längden.

Protein kan du skippa, likaså kaffe om du inte är väldigt sugen på den smaken. Det gör varken tille ller från. Likaså energidryckspulver. Grejen med en sån här kaka är att man ska få i sig kolhydrater och oftast i form av socker. I sportdrycker finns sällan några undergörande ämnen, utan det är smaksatt sockervatten i princip. Åtminstone så är det det som är den "verksamma substansen" i sammanhanget, dock vill många tillverkare gärna skylta med allehanda mystiskt innehåll.
 
Fortsätter fylla på listan...

Alltså:
* Dextrose (är samma sak som glukos) från Dextropur
* Maltodextrin från "spritbutiken"
* Invertsocker från vanlig honung
* Sackaros från vanligt socker
* Lactos från mjölkchoklad
* Fruktos från den torkade frukten

Kvar är mannos (?) och galaktose (? det med). Frågan är om man behöver täcka in dessa två?

To beeee continued...

Stalle
 
Re: Fortsätter fylla på listan...

Kung Stalle; sa:
Alltså:
* Dextrose (är samma sak som glukos) från Dextropur
* Maltodextrin från "spritbutiken"
* Invertsocker från vanlig honung
* Sackaros från vanligt socker
* Lactos från mjölkchoklad
* Fruktos från den torkade frukten

Kvar är mannos (?) och galaktose (? det med). Frågan är om man behöver täcka in dessa två?

To beeee continued...

Stalle

Krångla inte till det. Monosackarid som monosackarid, i praktiken har det knappast någon betydelse.
 
Ni verkar glömma en ganska viktig detalj i sammanhanget. I verkligheten kommer nämligen
alla olika sockerarter, fett m.m att blandas i
magen och det totala blodsockerhöjningen kommer
bero på ett antal olika faktorer. 100g snabba kolhydrater tillsammans med 30g fett tex ger ett GI
som är LÅGT. Allt som finns i magen samtidigt kommer
påverka. Att använda olika sockerarter ser jag ingen
som helst anledning till. Beakta istället vad du vill
ha för total energimängd och totalt GI om det nu är intressant. GI spelar mindre roll i fallet med energikakor. Det är mängden energi du får i dig som är viktig. 100g långsamma kolhydrater räcker inte längre än 100g snabba. Det är bara en GI-hypad missuppfattning signerad paulun.

Mina råd.
Använd dom ingredienser som ger mest energi totalt i förhållande till volym,vikt,tillgänglighet,pris.

Glukos är bäst eftersom kroppen slipper göra om det innan det ska ut i omlopp.
 
Re: Re: Fortsätter fylla på listan...

Bussman; sa:
Krångla inte till det. Monosackarid som monosackarid, i praktiken har det knappast någon betydelse.
Mjae, det har det. Glykolysen bryter ner glukos till puryvat som sedan oxideras till koldioxid och vatten vid aeroba förhållanden. Galaktos och fruktos kan inte nyttjas direkt vid glykolysen och är därmed klart långsammare. Detta är en av anledningarna till att vanligt socker (sackaros) har lägre GI än glukos (och t.ex. Corn Flakes(!) för den delen).

Annars håller jag med. Det finns ingen anledning att krångla till det utan det är bättre att fokusera på att få det att smaka bra och se till så att man inte mår dåligt av det man stoppar i sig. I princip kan man utgå från glukos och fruktos (eller galaktos). Maltodextrin är ett billigare och mer smaklöst alternativ till glukos och om man vill ha ungefär lika proportioner mellan glukos och fruktos så tar man strösocker (sackaros) för då får man i princip det eftersom saliven bryter ner sackarosen till glukos och fruktos. :)
Om man ska krångla till det så ska man nog läsa på litet biokemi och näringsfysiologi för att få ett bra resultat men skillnaden lär bli ytterst marginell.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Z Energikakor Friluftsmat 9
fredrikw energikakor Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.