Hemavan-Viterskalet med barnen?

Som planen är nu åker vi till Hemavan framåt månadsskiftet juli-augusti, och skall testa en liten kortvandring med barnen, 6 och nästan 3 år. Kanske även en 14-åring. Visst kan man åka lift första biten om man skall fortsätta på Kungsleden?

Vi tänkte gå fram till Viterskalsstugan och slå upp tälten i närheten av godisbutiken. :) Det lär finnas fina tältplatser där, men var är de allra finast?

Jag vill gå upp på Norra storfjället, men det är väl inget för barnen, så vi får väl dela på oss en eller två dagar, beroende på hur bestigningssugen maken är. Barnen vill nog följa med en bit, men vända i tid. Sen blir väl en dagstur en bit in i dalen längs Kungsleden.

Men sen, hur långt in i dalen mellan Dålkoetjåhke och Måskoestjåhke kommer man? Kan man ta sig fram till sjön tror ni, eller är det omöjligt att ta sig helskinnade över jåkken som kommer österifrån? Eller någon annan jokk på vägen, som inte är utsatt på den ännu obefintliga kartan som jag inte har framför mig? Att gå väster om den stora jåkken från sjön verkar ju klurigt utan barnovänliga vad. Ser man den numera rätt berömda Måskonåjveglaciären därifrån? Man blir ju litet nyfiken på den. :)

Är det något annat i trakterna vi inte får missa?
 
Jag har åkt lift upp på fjället (sommartid) i Hemavan, när min barn var små, men det är ganska längesen så jag kan inte gå i god för att det går att göra idag.
Enligt mig så finns de finaste tältplatserna på sluttningen norr om V.Syterbäcken innan den böjer av och rinner mot sydväst och väster om jokken som avrinner från Måskojaure. Tyvärr, får ni då V.Syterbäcken mellan tältplatsen och "godisbutiken":)
Det finns fina tältplatser söder om V.Syterbäcken också, så det blir nog inga problem om ni vill slippa vada för att handla i Viterskalstugan.
Enligt mig så är de stora attraktionerna den vackra U-dalen, Syterskalet samt utsikten från N.Sytertoppen.
Det finns dock säkert mycket mer att upptäcka. Efter Werandas målande beskrivningar här på forumet, så har jag själv blivit lite nyfiken på Måskonåjveglaciären !
 
Istidens lekplats

Det finns all anledning att vara nyfiken på Viterskalet, den "hemlighetsfulla" dalgången. I dess övre del är det kanske lite tufft att vandra för barn, men i gengäld är dalen ett äventyrsland. Här har jättelika krafter kastat omkring väldiga stenblock, stora som hus, och överallt finns spår av gamla glaciärers nedbrytande arbete. De fuktdrypande fjällsidorna andas en majestätisk ödslighet.

För att få en skymt av Måskonåiveglaciären måste dalen bakom Måskoestjåhke övertväras. Detta är högalpin miljö, och marken karg och steril och täckt av utbredda fält av stenskravel. Känslan av ödslighet är ganska påtaglig, men klarar barnen av att gå här, blir dalen ett minne för livet. Och bakom fjällkanten i norr hägrar den gåtfulla Måskonåiveglaciären, landets vackraste ismassa.
 
Lift i Hemavan

Jag åkte upp och ner med sittlift för fem år sen i augusti. Du kan kolla på Hemavans egen sida eller ringa dit. Jag minns inte var jag hittade uppgifter om lifttider men antagligen på nätet. Jag hade kollat tiden innan vi åkte. När ni har kommit upp med liften är det lättgånget till Viterskalstugan. Jag och min 14 åriga dotter gick fram och tillbaka på en dag hur enkelt som helst. Jag skulle gissa på ca 9 km enkel väg. Trevlig tur.
 
Senast ändrad:
Viterskalets västsida

En titt in i ett uråldrigt glaciärlandskap. Till vänster Dålkoetjåhkes branter och till höger en förtopp till Skraahpettjåhke. Sjön Måskoesjaevrie ligger nersänkt i sin skål bakom moränryggarna, som utgörs av grus. Ryggarna har byggts upp av en instängd ismassa.

Den enklaste vägen att ta sig upp i dalgången är att följa Viterskalsbäcken på höger sida. När dalen sedan likaledes svänger till höger, är det inte svårt att ta ett vad över den östra armen av bäcken. Sedan står man lite ödsligt till. Claes Grundsten har kallat platsen för "världens ände".
 

Bilagor

  • Viterskal-02.jpg
    Viterskal-02.jpg
    243 KB · Visningar: 1,567
Vad härligt det låter! Då gör vi ett försök i dalen. Man kanske kan slå läger en bit in i dalen och få en kortare dagstur?

Det känns mer och mer som om vi har valt precis rätt ställe för vår premiärfamiljevandring i alla fall!
 
Väster om bäcken

Jag skall be att få dra tillbaka mitt förslag om att vandra in i Viterskalet på östra sidan om Viterskalsbäcken. Eftersom ni är en barnfamilj tror jag att det är en behagligare terräng på den västra flanken, med mjukt formade moränkullar.

Det kan bli lite problem med att komma över Syterbäcken nedanför Viterskalstugan, om vattenföringen är hög, men bäckfåran är fylld av stensamlingar som underlättar vadet.

Väl uppe på platån är det bara att njuta av utsikten österut genom Syterskalet. I ryggen har ni Dulkoetjåhkes vilda branter. Följ sedan kanten bort till sjön Måskoesjaevrie, som ligger i en vacker skål och glittrar. Med sol och vindstilla kan här bli temperaturer som slår Thailands. Sjön har även vackra plager med finkornig glaciärsand.
 
Turförslag

Det är kanske enklast att visa ett förslag på vandring i Viterskalet genom att lägga in den på Fjällkartan. Med ett tältläger någonstans mittpå, bör dalen kunna utforskas. Tyvärr är det lite svårt att tälta högre upp, om man inte har ett tältgolv som är uppblåsbart, för marken är väldigt stenig.
 

Bilagor

  • Viterskalet-02.jpg
    Viterskalet-02.jpg
    174.5 KB · Visningar: 2,291
Tallusområdet

När ni passerar förbi Måskoestjåhke, försök att gå så nära branten av fjället som möjligt. Här finns "tallusområdet", som betyder att väldiga stenblock rasat ner från nivåerna ovanför. Stenarna är mäktiga, och för barn är detta ett riktigt Äventyrsland, utan att behöva snegla på Bert Karlssons område i Skara. Detta är äkta vara.

Är det mycket vatten i Viterskalsbäcken, blir bäckfåran också vild och dramatisk att besöka. Bitvis finns här antydningar till "Niagarafall".

Om Ni undrar varför jag anstränger mig för att marknadsföra området, tycker jag att det är så roligt med en barnfamilj som vill fjällvandra. Jag har sett det mesta, och anser att Norra Storfjället innehåller både skönhet och elegans. Framförallt är det "vänligt".
 
Tack för turtipset weranda! Det går alltså bra att ta sig över alla vattendrag på vägen med en snart treåring och en sexåring? Menar du att det går att slå upp ett tält någonstans mitt på, rätt långt upp, kanske i närheten av sjön, det brukar ju vara trevligt, eller är det för stenigt? För jag tror vi behöver två dagar för den turen när vi har barnen med oss, och någon uppblåsbar tältbotten har vi inte. :) Fast vi är inte heller jättekräsna när det gäller tältplatser.
 
Tältplats

Mellan rengärdet och sjön finns en ganska fin platå att tälta på. Det är någon slags "flytjord" i marken, som ger ett bra underlag. Men väljer ni att tälta närmare sjön Måskoesjaevri, tror jag att ni känner obehag eftersom fjällväggarna hänger ovanför och kan upplevas som att de vill rasa ner över tältplatsen. Men det är vackert runt sjön.

Längre upp i Viterskalet är det inte så trevligt att tälta. Marken är översållad av block och stora stenar. Det kallas för Talusområde, och är lite jobbigt att vandra igenom. Men högre upp, vid "Världens ände" blir det bättre, och när ni kommer närmare Måskonåiveglaciären, är det direkt storslaget.

Vill ni läsa om glaciären, har jag precis lagt in en artikel på Wikipedia. Den är mer "teknisk".
 
Då skall vi kanske börja öster om Viterskalsbäcken i alla fall, för att se hur långt vi kommer. Om vi orkar förbi sjön får vi alltså en fin tältplats, annars får vi ta en plats inne i "världens ände". Om Syterbäcken verkar vadbar kan man ju kolla innan man ger sig in i dalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Hemavan Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
bjornbuse Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll Fjällvandring 21
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
gurli Hemavan - Pieskhaure Fjällvandring 2
Borkmasterflex Rundtur - Hemavan Fjällvandring 5
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
mied93 Helgtur Hemavan Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
stenblock Tips på minitur från Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 6
Tetris Hemavan nu? Fjällvandring 4
PZON_390 Parkering Hemavan ? Fjällvandring 4
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
ErikBergm Hemavan flygplats - Okstindarne till fots Fjällvandring 15
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
johanng Solberg-Syterskalet-Hemavan Fjällvandring 4
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
pereve Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 9
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
svebur Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter? Fjällvandring 2
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.